Talicskázók

Harmincéves kereskedelemtörténeti korszak ért véget kedden: porba hullt a gulyáskommunizmus első nyugatias áruházának homlokzatán lévő Skála felirat. Ez egyben a következő korszak kezdete: a Budai Skála Áruház helyén két év múlva új kereskedelmi központ nyílik. A mai plázák 1976-ban épült őse – vele együtt az ismert Kópé figura és a sárga centrumos szatyor legendája – teljesítette küldetését.

2007. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megelőzte korát a leánykori nevén Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház. A harminc évvel ezelőtt a Schönherz Zoltán úti futballpálya helyén emelt monstre épület egy darabka Nyugat volt a szocializmusban – azelőtt sosem látott színvonalon, a legnagyobb méretben: húsz és fél ezer négyzetméteren. Hatalmas áruválasztékkal, mozgólépcsővel, formaruhájukon névtáblát viselő eladókkal, hangszóróból áradó zenével, magyar vásárló számára legfeljebb a bécsi Mariahilferstrasséról ismert bevásárlókocsival. Az Ybl-díjas Kovách István építész tervei alapján felépült Skála tereit mostanra alaposan kibelezték: már csak emlékekből idézhető fel, merre voltak a csillogó-villogó osztályok, a saját márkáktól (S-Modell) roskadozó polcok.
A szövetkezeti áruház számos téren úttörőnek számított: itt hűsölhetett először a harminc osztályon bámészkodni vágyó vevő légkondicionált térben, és itt vezették be elsőként az élelmiszerrészlegen azt az önkiszolgáló rendszert, amelyhez a bécsi Staffa áruházat vette mintául az első vezérigazgató, az Általános Fogyasztási és Értékesítési Szövetkezet (ÁFÉSZ) éléről átkerült Demján Sándor. A Skála logóját (az egymásba kulcsolódó mágnespatkók formálta S betűt), amely kedden került le az épületről, Demján meg is tartja emlékbe – ahogy arról az Index internetes portál értesült. A kádári kapitalizmus jelképének tekinthető épület egyik legnépszerűbb lakója volt a Skála Kópé – kinek szíve mindig a vásárlóké. Egy ország emlékszik a reklámfilmben elhangzó szlogenre, amellyel a kék-piros rongyfigura csalogatta a nyolcvanas években a hazai közönséget. Dalolt olyat is a Kópé, hogy „bemegyek, kijövök, de milyen jól kijövök, ha bemegyek!”
Jó fogás volt a korabeli hírek szerint a Budai Skála – a szövetkezetek (amelyek addig mindössze néhány kisebb üzletet üzemeltettek a fővárosban) sorkezdő nagyáruháza már az első héten hatvanötmillió forintot forgalmazott, a nyitás utáni századik napon pedig az ötmilliomodik vásárlót számolták. A csapatszellemet az is javította, hogy az első Skála építésekor a vezetők is beálltak a talicskázók közé – áll A Demján-titok című könyvben. A távirati iroda visszatekintő fotósorozata felidézi, amint például 1976 karácsonyán a vezérigazgató végigkíséri Kádár Jánost, az MSZMP-kb első titkárát a Skála Áruházban. Azt is, ahogy két évvel később a vásárlók banánért állnak sorban az épület előtt.
n
A Skála-történelem 1882-ig vezethető vissza, Magyarország első áruházának, a Guttman Jakabnak a megnyitásáig. Fontos állomásnak tekinthető az 1898-ban megnyílt Párizsi Nagyáruház (későbbi nevén Divatcsarnok), valamint a Corvin Áruház, amely 1926 óta várja a vásárlókat. Az 1948-as államosítástól az áruházak különböző formában működtek, 1966-ban jött létre az Országos Áruházi Vállalat, amely 1967-ben vette fel a Centrum Áruházak nevet. A Skála-Coop (teljes nevén Skála-Coop Országos Szövetkezeti Beszerző és Értékesítő Közös Vállalat) 1979-ben alakult az ÁFÉSZ tulajdonában levő Skála Nagyáruház és a Szöváru Nagykereskedelmi Vállalat fúziójával. A nyolcvanas években valóságos Skála-birodalom jött létre, a vállalat sok nagy- és külkereskedelmi szervezetet olvasztott magába, szinte mindennel foglalkozott a játékautomaták üzemeltetésétől a televíziógyártásig.
Privatizációja 1991-ben kezdődött, amikor az állami vállalatból először Centrum Áruházak Kft., majd rt. lett. A rendszerváltás után az addigra kiterjedt Skála-Coop-láncot a német Tengelmann-csoport vásárolta meg, amely 1997-ben többségi tulajdont szerzett a rivális Centrum Rt.-ben is. Két évvel később a Skála és a Centrum áruházak egybeolvadtak.
A Skála-Coop Rt. néven működő társaság 2001-ben átkerült a Tengelmanntól a Capital Rt.-hez. Jött az új arculat (ekkor szorult háttérbe a Skála Kópé), valamint névváltás is történt: megszületett a Skála Divatház Rt. Az új tulajdonosok 2003-ban el-, illetve bérbe adták az üzletpolitikájukba nem illő, gyengébb műszaki állapotú és kisebb alapterületű áruházakat. Ezek az átalakítások azonban nem váltották valóra az elképzeléseket, ezért 2005-ben a Budai Skála, a Metro, a Luxus és a Campona kivételével egy kínai befektető családi vállalkozásához került az áruházlánc, aki megvette a névhasználati jogot is. Így ma kínai kézben fut tovább a Skála tizennyolc tagja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.