ARC a téren, ReArc a szájbertérben

Komorabb hangulatú az idei ARC – az ’56-osok terén látható plakátkiállítás megnyitója előtt Bakos Gábor képzőművész így összegezte azt elbírált pályaműveket. Csodálkoznivaló nincs: az Élni és túlélni Magyarországon tematikáról nem sok vidámságra tudunk asszociálni. Van, akinek mégis sikerült. A Plaza Real Kulturális Alapítvány szerint az utóbbi évek ARC-kiállításain az igazi kreativitás helyett a jópofa rutin érvényesül.

Tölgyesi Gábor
2007. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bérelhető reklámfelület – olvasható a rohamrendőrök fekete pajzsán, az ’56-osok terén kiállított egyik plakáton. Értjük a tréfát, időnként annyi ilyen üres reklámhordozó rohangál az utcákon, hogy ideje hasznosítani, mondjuk, lehetne itt is propagálni a Nemzeti fejlesztési tervet. Ám attól tartunk, a plakát láttán nehezen húzza mosolyra a száját az, aki részesült a rendőri brutalitásban, és az sem kacag, akiben egy szikrányi empátia él. De hiába is keresnénk itt olyan plakátot, ami – eufemisztikus megfogalmazásban – a rendőri túlkapásokra reflektál. Pedig: míg az adófizetők pénzéből fenntartott rendőrség képtelen volt megvédeni egy közintézmény épületét, addig egyes tagjai a polgártársainkon – a nyugdíjastól az országgyűlési képviselőig bezárólag – véres performanszokban élték ki agreszsziójukat.
A műalkotásoknál, színházi előadásoknál, kulturális rendezvényeknél döntő, hogy az arányokat, a súlypontokat hogyan határozzák meg. Az ARC-plakátkiállítás, ha nem is elfogult, de legalábbis felemás. Aktuális közéleti témákat vet fel, ám hiányosan. És nagyon óvatosan. Élni és túlélni Magyarországon – hogyan is vigad hazánkban az új arisztokrácia? E kérdésre egy kiállított pályamű sem reflektál. Pedig már igen éles a kontraszt a magasságos urak és az átlagpolgárok sorsa között, a különbség pedig jól ábrázolható. Persze lehet, e téma senkinek sem jutott eszébe.
A Geszti Péter, Fatér Barna és Bakos Gábor nevével fémjelzett óriásplakát-pályázat másik hiányossága, hogy idén sem sikerült megtudnunk, milyen szempontok alapján válogatott a zsűri. Tény, hogy ezernégyszáz pályamű közül nem könnyű a választás, s elképzelhető, hogy a plakáttervek egy része, sem tartalmilag, sem esztétikai szempontból nem érte el a minimális színvonalat. Mégis, szerencsés volna megismerni azokat a plakátterveket, amelyek megütötték a mércét, mégsem valósulhattak meg. És jó volna, ha a bírálóbizottság indokolását nyilvánossá tennék a félreértések elkerülése végett.
Talán részben e szempontok is vezérelték a ReArc meghirdetőit. Sajátosan magyar jellegzetesség, hogy a hazai média fősodrába tartozó megszólalásokra, bemutatókra, eseményekre szinte azonnal reagál a nyilvánosság perifériájára szorult „másik oldal”. A hivatalos Magyarország alatt, mögött, felett működik az a Magyarország, amely hangját kizárólag csak mellékcsatornákon, kevéssé hangsúlyos orgánumokon keresztül hallathatja. Az ARC-pályázat ellenpólusa is éppen ezért született ReArc néven: a hivatalos és profi, magát politikailag semlegesnek és objektívnak feltüntető plakátpályázattal szemben valódi értéket és minőséget akar bemutatni ez az amatőr kezdeményezés. „Miután semmink nincs – mégis mindenünk megvan – egyelőre hírnév, dicsőség és virtuális aranybetűk a győzteseknek”, hirdetik a szervezők. És valóban, igazi plakátkiállítást nem is ígérnek, valószínűleg csupán az interneten lesznek láthatók az általuk jónak ítélt pályamunkák. „Kizárólag a szabad gondolat, akarat és cselekvés jogát tartjuk fent.” Soraikban korábbi ARC-győztes, fotóművész, filmrendező, festő-, üvegművész, ötvös, designer, szociológus, tanár, jogász és informatikus is található.
A képeken pedig láthatjuk a csúfosan szereplő Combinót, romlott piros-fehér-zöld húst, EU-szemétlerakóként működő Magyarország-konténert. A kórházak, mint egy szinte bejárhatatlan túlélőtúra pecsételőhelyei jelennek meg az egyik képen, a másikon a habzó Rábát láthatjuk, reklámmá alakítva. De téma a nők diszkriminációja, a társadalmi különbségek, a szegénység is. Az eladósodás és a hitelek a magyar polgár túlélésének egyik fő akadályaként jelennek meg több plakátterven is. Szerény, szűkös keretek között működő kezdeményezés a ReArc, de a hivatalos, az elmosás és elkenés technikáját profin űző plakátjópofaságokhoz képest új színeket hoz munkáival.

NEMZETI VÁGTA. A sienai városi lovasversenyhez vagy a riói karneválhoz hasonló nemzeti fesztivált szeretett volna életre hívni Geszti Péter és Várhegyi Attila marketingkommunikációs szakember, volt fideszes pártigazgató. A politikafelettiséget is szimbolizálni kívánó Nemzeti vágtát szeptember 22-re tervezték a Hősök terére, egymilliárdos költségvetéssel. A fesztiválon önkormányzatok nevezhettek volna zsokékat egy-, illetve kétmillió forintos díj ellenében, a harmincmilliós fődíj elnyerésének reményében. Ám az önkormányzatok jelentős részének nem volt pénze a derbire. (T. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.