Boldogság, gyere haza

Sebeők János
2007. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberélet útjának felén egy nagy sötétlő erdőbe jutottam. Szörnyek vettek körül. Egyikük jókora kalasnyikovval a kezében felszólított: vonj négyzetgyököt. Másikuk, ronda pofa, így kiáltott rám: integrálj most. Aztán, hogy, hogy nem, felmerült a következő kérdés: ha egy hétfejű sárkány és egy ötfejű sárkány két héten át együtt él, és a napok a fejek köbgyöke, akkor hány az óra, Vekker úr.
Matematikatanáraim anno váltig azzal hitegettek, hogy az élet, a nagybetűs élet, ha majd felnövök, hasonló problémákat fog produkálni. Hogy jön a szörny, és megkér: integrálj most. Jelentem, felnőtt vagyok, de a pénztárosnők nem szörnyek, nincsenek extrém kéréseik. Összeadás útján egész jól kijövök velük.
A matematika, meglehet, Isten nyelve, de mi emberek vagyunk. A formális logikára korlátozott avagy kihegyezett intelligenciamérés embertelen volta ellen egyre többen tiltakoznak. Ha valaki életidegen logikai feladatokat megold, vagy a koponyája egy élő lexikon, attól még nem feltétlenül intelligens. A műveltség nem lexikális, hanem mentális elemei, valamint a művészi készségek, érzékek, továbbá az együttéléshez elengedhetetlen lelki affinitások, mint például az empátia, nehezebben mérhetők, de már megjelent az igény az EQ, az érzelmi kvóciens mérésére. Hogy ne csak a reál alapozottságú IQ, hanem a humán alapozottságú EQ is mérhető legyen. Apropó, mérés, itt jegyzem meg, hogy informatikai szempontból épp a legnyilvánvalóbb dolgok a legnehezebben mérhetők, illetve programozhatók. Mondok egy érdekes példát. Liptai Claudia és Jakupcsek Gabriella. Két név, igen ám, de egy átlagembernek a Liptairól nem ugrik be a Claudia, és a Gabrielláról nem ugrik be a Jakupcsek. Ha azt mondod: Liptai, megkérdezik, ki az, s ha annyit mondasz: Gabriella, ugyancsak megkérdezik, ki az. Liptai Claudiánál miért az utónév és Jakupcsek Gabriellánál miért az előnév vált a személyiség hordozójává? Nehezebb olyan programot írni, amelyik alapján előre meghatározható, hogy egy név melyik tagja lesz jelentőségteljes, mint valami bonyolultat kiszámolni.
Mérhetetlenség lopakodik a kertek alatt, s ez nem csupán a mért intelligenciára, de a közállapotokra is vonatkozik. Ha az IQ mellett ott az EQ, akkor egy ország állapotát miért csak a GDP jellemezheti? A jólét – akárcsak az intelligencia – nem puszta statisztikai adat. Miként egy géniusz is megbukhat az intelligenciateszten, úgy valóságosan érzett közállapotunk is ellentmondhat a statisztikai közleményeknek. A pannon puma ilyenkor úgy érzi magát, mint egy magyar egér.
Némelyek szerint mérni kéne a jólét egyéb, nem gazdasági elemeit is, de a gazdasági teljesítmény mellett a „boldogságteljesítmény” mérése vajon nem éppoly abszurd-e, mint a magyarságteljesítmény mérése? Az elégedettség még csak-csak mérhető, de a boldogság? Pesten mindenki morc, bezzeg a napfényes Kubában mindenki mosolyog – hányszor hallottuk e közhelyet. Persze tegyük hozzá tüstént: a nyomoronc kölykök kényszeres vigyora nem biztos, hogy boldogságra, a gondba merültek komolysága nem biztos, hogy boldogtalanságra utal. Boldogság, gyere haza?
Mi, nagyobbik részt keresztény európai szelídemberek – ha létezhetnek így, egybeírva „vademberek”, vajh miért is ne létezhetnének szelídemberek? – tehát mi, keresztény európai szelídemberek úgy gondoljuk, hogy a boldogság alapvető. Úgy gondoljuk, hogy míg dolgozni a pénzért, gürizni a javakért a felszín, addig ácsingózni a boldogság után a mély. Úgy gondoljuk, hogy tulajdonképpeni célunk a boldogság. Egyetemes, végső értéknek tételezzük a boldogságot, pedig nagyon is korlátozott érvényű, s akárcsak a tedimackó, jól meghatározható történelemmel rendelkezik. A boldogság a kereszténység unokaöccse és a romantika szolgálóleánya. Sok nép nem ismeri. Lelki szemeim előtt megjelenik egy azték pap, amint épp a termékenység végett kitépi egy kisgyermek szívét, majd elmosolyodik, lám, most boldog vagyok. A tradicionális, kultikus rend köszönő viszonyban sincs a boldogsággal, merthogy a boldogság személyre szabott. A társadalom sohase lehet boldog, csak az egyes ember. Élve boldogulunk, halva megboldogulunk. Aki még nem szent, ám elvileg lehet, az boldog. A kereszténység nem ismer kollektív üdvözülést, mások helyett pokolra senki sem mehet, maga Jézus sem vette ilyen értelemben magára mások bűneit – nem én hibám.
A személyességen túl a boldogság másik jellemzője, hogy idilli. A boldogságról alkotott képeinket mindmáig a paradicsomból kölcsönözzük, akár rájuk is írhatnánk: Made in Eden. A boldogság tehát egy ökológiailag működésképtelen állati lét, az ember jegyében és jelében. Idill és illúzió. Maga a működésképtelen egyszerűség. Ábránd. Anziksz. A szelídember sose volt, egyszer volt, hol nem volt élőhelye. Ahol bárány és oroszlán jól elvan egymás mellett. A boldogság nem véletlenül mutatkozik meg annyiszor kertként. A szépség okán felfüggesztett természetet boldogságnak érzi a magunkfajta. S az se véletlen, hogy a boldogság akárhányszor utazásként is megjelenül, hisz az ökológia mellett az ökonómia, tehát a gazdaság felfüggesztése is. A boldogság esztétizáló szociáldemagógia, mert képes elhitetni velünk, hogy természetbe és gazdaságba való beágyazottság nélkül is létezhet emberi való. Nem létezhet, ám drága pénzért elutazva messze délre jó ezt hinnünk. A kötöttségektől mentes kényelem szolgáltatásként lényegében épp ezt a hitet kölcsönzi nekünk. Kölcsönzött nyugágy.
Az állat örül, az ember boldog. A boldogság a tudat filterén átpréselt öröm – és szeretjük begyűjteni. Szuvenírként, meglehet, fétisekként sorakoznak elménkben avagy polcainkon a boldog órák. A kemény tradícióhoz képest a boldogság lágy mag, erről tanúskodik a boldogság világi újrafelfedezése, a romantika. Mondjuk ki: a szabad gyönyörig vezető utat a boldogság kövezte ki. Mielőtt szóba került volna a G-pont és a női orgazmus, elkezdtek beszélni arról, hogy a szerelem is lehet házassági ok. A házasságot a boldogság ragadta ki az üzleties tradíció hálójából, s lám, a fiatalok ma is boldogok az oltár előtt.
Summa summarum: itt az ember sohase lehet boldog. A boldogság: ottlét. A milliárdos akkor boldog, amikor üdül, amikor egy jachton eljátssza, hogy szabad, eljátszik a gondolattal, mintha nem várná haza egy vállalatbirodalom, de csak addig boldog, amíg ez játék. Ha csődbe megy a vállalatbirodalom, és marad a jacht, akkor nem boldog, hanem főbe lövi magát. A boldogság tehát olyan relatív szegénység, olyan paradicsom, amely csak belőle az emberi létbe, vagyis a jólét utáni vágyba űzetve élvezhető, éspedig időszerű termék gyanánt. Az ifjú házasok s a legények is hazamennek előbb-utóbb.
A boldogságnál is veszélyesebb illúzió a boldogságban mint megváltó ellenzékben reménykedni. Ez olyan, mint feltételezni, hogy a nyaraló milliárdos a vagyonáról avagy a marketingbicikliző politikus a hatalmáról a boldog egyszerűség végett valóságosan is lemond. A boldogság adott pillanatban alkalmas volt a megnyomorító hagyomány felpuhítására, de a fogyasztói társadalmat a boldogságteljesítménnyel mint egyfajta mérhető „anti-GDP-vel” ellentételezni önbecsapás. Amíg a mobiltelefon bekapcsolva marad, a rigófütty érvénytelen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.