Pincérkabát

A jelenleg Budapesten látható Titanic-kiállítás sajtóvisszhangjához kívánkozik két kiegészítő megjegyzés. Az egyik az 1912. április 14-én fatális körülmények között megsérült és elsüllyedt luxusgőzös hullámsírban nyugvó – pontosabban hetvenöt évig nyugodott – tárgyi emlékeire vonatkozik; a másik ahhoz a listához kapcsolódik, amelyik a személyhajózás történetének eddigi legnagyobb emberveszteségű baleseteit sorolja fel.

Ludwig Emil
2007. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután Robert D. Ballard geofizikaprofesszor sok évig tartó tudományos felkészülés, anyagi erőgyűjtés, szervező- és kutatómunka után, 1985. augusztus 31-én megtalálta az Atlanti-óceán fenekén, 4300 méter mélységben nyugvó óriáshajó széthullott roncsait, először csendet kért a sikert ünneplő munkatársaitól. Éppúgy sötét éjszaka volt ugyanazon a helyen, ahol hetvenhárom esztendővel azelőtt több mint 1500 ember odaveszett. Amikor Ballard és kollégái nemzetközi sajtókonferencián bejelentették a világszenzációt, a lelőhely pontos koordinátáit titokban tartották, nehogy a kincskeresők tüstént útra keljenek a zsákmány reményében. Ballard csupán ennyit közölt a lázas érdeklődésre: „A Titanic 13 ezer lábnyira a víz alatt egy enyhén lejtős, dombvidékszerű területen fekszik. A hely csendes, békés, méltó a legszörnyűbb tengeri katasztrófa maradványaihoz. Maradjon ez örökké így, és áldja meg Isten a megtalált lelkeket.”
A kutatás főszponzora, a washingtoni National Geographic Society csak két évvel később (!), folyóiratának 1987. októberi számában közölte Ballard beszámolóját a felfedezésről, a búvárszonda által készített lenyűgöző felvételekkel illusztrálva. Bár a lelet pontos helymeghatározását még mindig nem hozták nyilvánosságra, a cikk végén olvasható megjegyzés szerint – amelyet a National Geographic Magazin kiadója jegyez – „Robert Ballard reménye, hogy a Titanic háborítatlanul nyugodhat, nem vált valósággá. Júliusban egy francia expedíció megkezdte a roncs tárgyainak felszínre hozását. Tevékenységüket széles körben bírálják, sírrablásnak ítélik, amelynek célja a ritkaságok és a hasznuk megszerzése.”
Kétségkívül óriási csáberővel bírhattak a Titanic ismert leltáradatai az úszó város felszerelési tárgyairól: 4500 reggelizőcsésze, 5500 fagylalttányér, 12 000 vacsoraedény, 2000 sótartó, 500 salátástál, 1200 pudingtál, valamennyi a leghíresebb hajó nevével megjelölve. Mindez alaposan megmozgathatta a régiségkereskedők képzeletét. Nem szólva a hajón utazó dúsgazdag személyek mesés vagyontárgyairól, amelyek becsült értéke könnyen megnyitotta a kutatásba befektetők pénztárcáját. Az idealista Ballard hiába hitte, hogy titokban maradhat ez a néhány betű és szám: é. sz. 41 fok 43’, ny. h. 49 fok 56’. A koordinátákhoz mások is hozzáfértek. Amikor a tudós felfedező a következő év múltán visszatért a helyszínre, hogy folytassa a hajó tüzetes átvizsgálását, a merülőszonda optikája még érintetlennek látta a roncsot. A luxuskabinok környékén, az egyik pénztárszobában megtaláltak egy veretes páncélszekrényt, sőt a robot karjával megpróbálták kinyitni a széfet. „Nagy bronz- vagy aranyfogantyúja volt, láttuk a számtárcsát is. A gyönyörűen díszített ajtó fénylett, tiszta volt – vadonatújnak tűnt” – jegyezte fel naplójába Ballard, hozzáfűzve: „Úgy gondoltuk, hogy a leletek ott a legszebbek, ahol vannak.”
De hogy másokat nem érzelmi, még kevésbé esztétikai szempontok motiváltak, mutatja, hogy egy évvel Ballardék visszatérte után valakik máris megkezdték az óriáshajó emléktárgyainak kitermelését. Az akció előzménye, hogy a kutatásban korábban részt vevő francia Ifremer intézet üzleti ajánlatot tett a New York-i Titanic társaság jogutódjának, amelytől, nyilván „tisztes” jutalékért, felhatalmazást szerzett a kincsbányászathoz. Hamarosan a felszínre – és a piacra – került az első 1800 darabos leletegyüttes. A hír hatalmas botrányt gerjesztett, s a kegyeleti vita odáig fajult, hogy az Egyesült Államok kongresszusa megpróbálta törvénynyel tiltani a Titanicon a további sírrablást (grave robbing). A képviselők többsége leszavazta az indítványt, az ügy hosszú időre lekerült a hivatalos napirendről. A három aranyásó közismert amerikai története azonban most is megismétlődött: a vállalkozásnak üzleti riválisai támadtak, akik szintén részt kértek a zsákmányból. Csak ezek legyőzése után, 1994-ben tért vissza a lelőhelyre a francia–amerikai csapat, hogy a hullámsírból újabb 3600 tárgyat felszínre hozva folytassa a Titanic-relikvia-bizniszt. A Londonban kiállított emlékek között volt az egyik pincér kabátja is, még „szerencse”, hogy aki benne volt, már nem volt bemutatható a kíváncsi publikumnak. Az eset ismét felvetette az etikai kérdéseket, s néhány akkor még élő Titanic-menekült és számos hozzátartozó közölte rosszallását a személyes emléktárgyak vásári mutogatása miatt. Súlyos tervezgetések és spekulációk történtek a Titanic három darabra törött roncsainak kiemelésére is, azonban a hatalmas mélység és a roncsok súlya egyelőre felülkerekedik a számításokon.
Ha már a Titanicot nem lehetett megmenteni az elmerüléstől, legalább a maradványait illene megóvni a teljes pusztulástól. Robert Ballard a nagy felfedezés óta szinte csak ennek érdekében fáradozik; 2004 nyarán visszatért a lelőhelyre, a látottak kiábrándítóak voltak. Drámai hatású dokumentumfilmjéből (és a Visszatérés a Titanicra című könyvéből) megtudható, hogy a roncsról már mintegy 6000 tárgy hiányzik. Sok becses darab megszerzése durva rongálás árán történt, a fosztogatók korlátokat, díszrácsokat, bútorokat, berendezési tárgyakat, gépészeti tartozékokat, műszereket szereltek le, ellopták a főárboc vészharangját és az épen maradt sárgaréz karos lámpát, amely a hajó jelzőfényét adta, sőt még azt a réz emléktáblát is, amelyet a felfedezők helyeztek el a hajón 1986-ban. A tudós sürgető akciójára, hogy helyezzék nemzetközi védelem alá a roncsot, az Egyesült Államok törvényhozása ezúttal gyorsan cselekedett: 2004 júniusában megszavazta a fosztogatások ellen intézkedő egyezményt, amelyhez azonnal csatlakozott Nagy-Britannia, egyúttal felszólítva Kanadát, Franciaországot és Oroszországot – amelyek érintettek a kiemelésekben –, hogy társuljanak az egyezményhez. Eső után köpönyeg, mondhatnánk erre, vagy stílszerűbben: jégheggyel történt ütközés után csökkentett sebesség. Ami pedig a most Budapesten látható kiállítást illeti, nagyszámú sajtóhírt és beszámolót átnézve sehol nem olvastam egyetlen halvány fenntartást sem a Titanic hullámsírjából származó tárgyak eredetét illetően. A legkonzervatívabbnak mondott színes hetilap tudósítója Hullámsírban jártunk címmel számol be élményeiről, megállapítva: „Az utasok szépen haltak meg: felvették legszebb ruhájukat… Most megnézhetünk a tárlókban cilindert, csokornyakkendőt, szemüveget, klarinétot, miegyebet…” Felnőttjeggyel csupán 2900 forintért, tegyük hozzá, azaz 14 dollárért, ami még a fele sincs az 1912-ben 36 dollár 25 centbe kerülő harmadosztályú menetjegynek. Nem beszélve a jóval kisebb kockázatról.

A múlt heti Magazinban közölt cikkhez (György Zsombor: Szárazdokk) tartozó táblázat élén – mint általában a hajókatasztrófák történetéről szóló írások esetében – a Titanic áldozatai szerepelnek 1513-an. De csupán időrendben. Rég megszokott, hogy a Titanicét nevezik a mindenkori legnagyobb hajóbalesetnek, ami azonban csak a misztikus vonásokkal felruházott esetre és a publicitására igaz. Lapunkban is olvasható két kínai személyszállító hajó katasztrófájának adata: az egyik hatezer, a másik mintegy négyezer utassal a fedélzetén robbant fel és süllyedt el 1948-ban a Sárga- illetve a Kelet-kínai-tengeren. 1987-ben egy tanker és egy túlterhelt komphajó ütközése következtében 4375-en haltak meg a Fülöp-szigetek térségében. Ezek a megdöbbentő számok jócskán mögötte maradnak azonban az eddigi legnagyobb emberáldozatot követelő hajókatasztrófának, a Wilhelm Gustloff nevű német hajó 1945. január 30-i elsüllyesztésének, amikor szinte percek alatt csaknem tízezer menekült, többségében nő és gyermek pusztult el a Keleti-tenger jéghideg vizében. Az eset a XX. század nagy elhallgatásai közé tartozik, a háború után a győztes Szovjetunió nem kérkedett ezzel a „haditettével”, a vesztes Németország pedig – sem az egyik, sem a másik – évtizedekig nem volt abban a helyzetben, hogy a sérelmeit mások szemére hányhassa. A hallgatás falát 2002-ben sikerült áttörnie Günter Grass írónak a Ráklépésben című regényével, ám jellemző, hogy még a Nobel-díjas és feddhetetlenül baloldali író bátor és őszinte tette is élénk kritikát váltott ki az úgynevezett baloldalon. A Grass történetében szerepelő Wilhelm Gustloff az egyik legnagyobb egysége volt annak a 672 kereskedelmi, utasszállító és iskolahajóból álló flottának, amelyet 1944 nyarától összpontosított a berlini vezetés a Balti-tenger térségébe az előnyomuló szovjet hadsereg elől menekülő mintegy 13 milliónyi német ajkú lakos evakuálására. A 25 és fél ezer tonnás Gustloffnak és a Deutschlandnak a terv szerint 6000-6000 utast kellett felvennie (a 66 ezer tonnás Titanic összlétszáma 3500 fő volt), a Hansa fedélzetén 3000, a Hamburgén 5000 menekülőnek kellett helyet szorítani. Azonban csak 1945. január utolsó napjaiban mintegy százezer balti és kelet-poroszországi civil németet, főként nőket, gyermekeket és öregeket kellett tengeri úton nyugat felé menteni a szárazföldön körülzárt térségből, ha nem akarták, hogy a Vörös Hadsereg áldozataivá váljanak. A Wilhelm Gustloff január 25-én kezdte meg az utasok felvételét Gdingen, lengyelül: Gdynia kikötőjében. A behajózottak száma hivatalosan 6600, más adatok szerint 7200, visszaemlékezések szerint 8000 volt, ám az indulás előtti órákban a szörnyű vérengzések hírére páni félelemben menekülő nők és gyermekek tömegével, ellenőrzés nélkül lepték el a hajókat. „Így tízezernél is többen tartottak a hajón nyugat felé” – olvasható az Élet és Tudomány 2005/6. és 7. számában megjelent írásban. A január 30-án Gotenhafenből a nyílt tengerre kifutó túlterhelt hajót már várta az S–13-as lajstromszámú tengeralattjáró, amelyik Alekszandr Marinyeszko parancsnoksága alatt január 10-én elsüllyesztette a Steuben utasszállító gőzöst (négyezer halott). Este kilenc óra után az S–13-as Stolpmünde térségében 700 méterre megközelítette a kivilágított Gustloffot, és három torpedóval egy óra leforgása alatt a tenger fenekére küldte. A mínusz 20 fokos hidegben esély sem volt a túlélésre, egy állandó veszélyben lévő, szintén civilekkel túlterhelt torpedóromboló, a Löwe kapitánya még így is kimentett a vízből néhány, csoda folytán megmenekült gyermeket. „Hatszor annyian veszítették életüket, mint a Titanic katasztrófája során, legalább négyezer gyermek fulladt meg” – vonja meg a katasztrófa mérlegét a cikk szerzője, Fiziker Róbert. A Wilhelm Gustloff alig ötven méter mélységben nyugszik a lengyel parttól 20 tengeri mérföldre, a roncsból az 1950-es években szovjet búvárok a legnagyobb titokban minden tárgyat elvittek.
A második világháború civil áldozatainak kettős mércével való megítélésének illusztrálására Günter Grass története mellé íme egy másik: a züllött életű, iszákos Marinyeszko kapitány 1990-ben megkapta a Szovjetunió hőse érdemrendet, azóta szobrot emeltek neki Szentpéterváron. A Titanic kapitánya, a tisztességben megőszült Edward John Smith a parancsnoki hídon állva süllyedt a mélybe, a rábízott hajóval együtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.