Súlyos gondok a mentőknél

Csak az Országos Mentőszolgálat közép-magyarországi régiójában 50-60 gépkocsivezetőre és ápolóra lenne szükség, emellett súlyos ellátási gondok nehezítik a mentők életét – tájékoztatta lapunkat a térség egyik munkatársa, aki nem titkolja: a régió 35 mentőállomásából gyakorlatilag nincs olyan, amelyiket a szeptember elsejével életbe léptetett létszám- és kifizetési zárlat ne érintene súlyosan.

2007. 09. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több száz fős létszámhiánnyal küzdhet az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), hiszen csak a közép-magyarországi régióban – összesen hét régió van az OMSZ-nél – azonnal 50-60 gépkocsivezetőre és ápolóra lenne szükség. Erről a térség egyik neve elhallgatását kérő mentős munkatársa tájékoztatta lapunkat. Az illető azért nem vállalta névvel a nyilatkozatot, mert attól fél, az információ kiszolgáltatása miatt kirúgnák a munkahelyéről. A Budapestet és Pest megyét tömörítő régióban elmondása szerint nemcsak létszámhiány nehezíti a mentők életét, hanem gyógyszerből, kötszerből sincs elég a mentőállomásokon, és más eszközökből sem elégséges az utánpótlás. – Lényegében elképzelhető, hogy egy-egy mentőállomáson hiányozhatnak olyan gyógyszerek, amelyek az életmentéshez szükségeltetnek – jegyezte meg a mentős, s hozzátette, alapvető kézmosó és tisztítószerekből is folyamatosan hiányt szenvednek, nemegyszer fordul elő, hogy saját zsebből szerzik be ezeket. A gépjárműparkkal kapcsolatban elmondta, annak ellenére elöregedőben vannak gépkocsijaik, hogy időnként kapnak egy-két új autót, de ez kevés, főleg úgy, hogy egy-egy lerobbant régebbi jármű hónapig vesztegel a műhelyben alkatrészhiány miatt. Óriási problémát jelent az is, hogy több mentőállomásnál – forráshiány miatt – a legkisebb ingatlanfelújítást sem tudják végrehajtatni, így több épület a minimális szociális feltételeknek sem felel meg. Egy-egy ilyen mentőállomás esetében az ÁNTSZ jóindulatán múlik, hogy bezár-
ják-e vagy sem. A mentős úgy látja, mindezek tükrében még nagyobb gond, hogy az egészségügyi miniszter létszámfelvételi és kifizetési zárlatot rendelt el.
A tárcavezető a mentőszolgálat jelenlegi gazdasági helyzetével indokolta a lépést, amelynek köszönhetően határozatlan ideig még az üres helyekre sem vehetnek fel munkatársat, illetve a kötelezően előírt béreken, a jogerős bírósági határozat által megítélt összegeken kívül semmit nem fizethetnek ki. Kiderült: másfél milliárdos hiánynyal küszködik az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), amit a kormány egy kétmilliárd forintos gyorssegéllyel kíván pótolni az egészségügyi alapból. A kormánypártok ugyanakkor leszavazták az Országgyűlés egészségügyi bizottságában, hogy a Fidesz javaslatára tárgyaljanak az OMSZ gazdálkodásáról.
Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője tegnap az MTV Nap-kelte című műsorában egy, a fentieknél jóval pozitívabb képet festett a mentőszolgálat helyzetéről. – (…) 2004-ben indult el az a fejlesztési program, amelyben az infrastrukturális oldalon szép eredményeket tudunk már felmutatni, kicserélődött gyakorlatilag az egész eset rohamkocsi parkunk, korszerű, európai színvonalú mentőautókkal megyünk segíteni. A levegőben olyan Euro-kopter helikopterek repülnek, amelyek korábban teljesen ismeretlenek voltak Magyarországon. Korszerűsítettük a hívásfogadó központjainkat, új műszerek vannak a rohamkocsikban, lélegeztető gépek, EKG-k – sorolta Győrfi Pál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.