Templomrom Felső-Csepelyen

Ludwig Emil
2007. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felső-Csepely puszta Nagyvázsony északkeleti határában, a település központjától jó öt kilométerre található. De nem könnyen: a régmúlt építészeti emlékeit kutató, évek óta tartó országjárásunk során kevés ilyen ügyesen rejtőzködő objektummal akadt dolgunk. Csak harmadszori nekifutásra sikerült a nyomára bukkannunk egy napraforgótáblával körbefogott, elvadult erdőcskében az Árpád-kori Csepely falu maradványainak. A Veszprémet Tapolcával összekötő országút ajkai elágazásánál északnak fordulván a 25-ös kilométerkőnél, Felső-Csepely puszta romladozó házaival szemközt kell egy földútra betérni, de csakis száraz időben. A megkapó szépségű déli Bakony tájképét a 600 méter magas Kab-hegy uralja, ám a csupán 279 méteres Vörös-dombról is elénk tárul a Balaton-felvidék erdeinek, apró falvainak pazar panorámája. Nem messzi a magaslattól, a vastól valóban vörös szántóföldön, majd bozótoson átvágva végre megleljük a pusztatemplomot.
A Balaton környékének műemlékeit ismertető legutóbbi monográfia (Koppány Tibor 1993-as kiadású munkája) pár sorban összefoglalja a csepelyi templom és a középkori lakóház műemlékileg védett romterületéről a fontos tudnivalókat. Az épületegyüttesről és a körülötte elterülő egykori település történetéről azonban meglepően részletes írott forrásanyaggal rendelkezünk. Elsőként Rómer Flóris tudósított a helyszínen 1876-ban látott régi parókia maradékairól és a közelében lévő romos falakról, pincékről. Németh Gábor 1901-ben gyűjtötte össze a területre vonatkozó levéltári adatokat kisebb régészeti kutatás okán. Mindezekről a Dunántúli Szemle 1941. évi számában olvashatunk felfrissített beszámolót Alaxa Kálmántól, aki az előző évben a Veszprém Vármegyei Múzeum vezetőjével járt a helyszínen. A templomromról készített vázlatait és fényképeit kísérő cikkből kiderül, hogy a Rómer által még lejegyzett északi sekrestye nyomát hat évtized múltával már csak földhányás mutatta, az északi és déli fal pedig annyira lemorzsolódott, hogy eltűntek az ablak- és ajtónyílások.
A település és az épületmaradványok története a XI. századig vezethető vissza: 1086-ban, majd 1135-ben kelt az a vélhetően hamis oklevél, amelyben Csepely falu a bakonybéli bencés apátság szőlőtermő birtokaként szerepel. Az első hitelt érdemlő adat 1233-ból származik Csepelyről – a szó fiatal sarjerdőt jelent –, amelynek lakói ekkor királyi vadászok és udvari pohárnokok voltak. Az 1333 és 1335 közötti pápai tizedjegyzék megnevezi a község plébániáját. Károly Róbert uralkodása idején is vadászok laktak Csepelyen, akiknek kiváltságát V. László 1453-ban újra megerősítette. A település földesurai az első vázsonyi lakótornyot építtető Vezsenyi család leszármazottai voltak, akikkel a község kisnemesei örök viszályban álltak jogsérelmeik miatt. Mátyás király 1472-ben Vázsonykő urának, Kinizsi Pálnak adta a falut, a Kab-hegyi erdőkkel együtt, a törökverő főkapitány azután továbbajándékozta a pálos szerzeteseknek. Özvegye, Magyar Benigna révén ugyan a Horváthokra száll a tulajdon, ám egy 1651-ben kelt levélben a pálosok bérbe adott birtokainak sorában említik Csepely négy elhagyott jobbágyportáját. A mohácsi vész utáni hadjáratok, majd a hódoltság idején a település lakói elmenekültek. Amikor a szultáni sereg 1663-ban megtámadta és felgyújtotta Vázsonyt, alighanem Csepely is ugyanerre a sorsra jutott.
Méri István vezetésével, 1957-től végezték a pusztává lett falu teljes régészeti feltárását. A vizsgálat alá vont háromszáz méter széles terület mintegy másfél kilométer hosszan nyúlik el észak–déli irányban, a Tapolca felé forduló Séd patak (alább Eger-víz) két forrása mentén. A település fallal kerített, temetővel övezett temploma a domb lejtőjére épült. Egyhajós, egyenes fallal záródó, négyszögletes szentélyű, torony nélküli épület. Északi oldalához sekrestye csatlakozik, amelynek falvonalát rekonstruálták. Nyílászárói közül egyedül a nyugati oromfalon látható keskeny, lőrésszerű ablak maradt meg, valamint a hajó déli oldalán lévő bejárat kerete. Jellegzetesen bakonyi kőzetfajtákból – vulkáni tufa és bazalt görgeteg-, illetve hasított kövekből, fehér és vöröslő dolomitokból – épült. A templomtól mintegy negyven méterre északra hosszúkás alaprajzú, egymáshoz kapcsolódó épületek falai figyelhetők meg az azóta sűrűn benőtt bozótban. Az ásatók közleménye szerint egy középkori nemesi udvarház alapjai tárultak fel – rendkívül gazdag régészeti leletanyaggal – az Árpádok korának fegyvereitől, lószerszámaitól és használati eszközeitől a Mátyás idejére jellemző reneszánsz cserépedényekig, kályhacsempékig, kőtöredékekig és egy különösen szép aranygyűrűig. Déli irányban további házak alapjai kerültek napvilágra, a középkori falusi élet tárgyi emlékeivel.
A felső-csepelyi leletek a veszprémi múzeumba kerültek, a becsesebb darabokat a Magyar Nemzeti Múzeumban őrzik. Az amatőr kincskeresők buzgalma nem csitul: valakik ezen a nyáron is megásták a cinterem földjét. Kegyetlenül széthajigálták a csontmaradványokat, köztük egy rég halott emberősünk koponyadarabját. A templomszentély kő oltáralapját durván megbontották, holott az is az 1958 nyarán elvégzett ásatás után lett rekonstruálva. Az erkölcsi érzék hiánya kézen fogva jár a tudatlansággal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.