Szingapúr társadalombiztosítási rendszere

„A Pesti Hírlap kampányt kezdett annak érdekében, hogy a magyar közvéleménnyel elfogadtassa egy mérsékelt (?) diktatúra idvezítő voltát. No persze egy jobboldali diktatúráét. Látjátok, feleim – íme, itt vagyunk ”(Lázár István, a Valóság főszerkesztője, Magyar Hírlap, 1993. július 10.)„Immár két hónapja folyik a szingapúri kistigris bőrébe bújtatott végeláthatatlan vita a Pesti Hírlap hasábjain arról, hogy parlamentáris demokrácia helyett vajon nem a jobboldali tekintélyuralom jelenti-e számunkra a felemelkedés útját Néhány szót a tárgyhoz. Ami a kistigrisek (Szingapúr) vidékén történt, annak a gyökere az Egyesült Államok távol-keleti politikájának válasza a sztálinizmusra”.(Gömöri Endre, Népszabadság, 1993. augusztus 11.)„Tudom, hogy a szingapúri modell Magyarországon nem működhetne, de talán egyszer lesz erre egy jó megoldás.”(Medgyessy Péter, 2007. október)„Szingapúr is folyamatos reformokkal alakítja át a közigazgatást, a nyugdíj- és az egészségügyi rendszert.”(Gyurcsány Ferenc, 2007. október)„Szingapúr sikere nemcsak Magyarországnak, hanem Európa többi államának is példa lehet.”(Gyurcsány Ferenc, 2007. október)

2007. 10. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Li Kuan Ju (Lee Kuan Yew), a most Magyarországra látogatott Li Hszien Lung (Lee Hsien Loong) szingapúri miniszterelnök édesapja, akit 1959-ben választottak m eg az elmaradott, mindenfajta ásványi kincsnek híján lévő városállam miniszterelnökévé, amelyet leginkább a maláriát terjesztő szúnyogcsípéseiről ismertek. Az ország legfőbb kincse maga a miniszterelnök volt, aki évtizedekkel korát megelőzve álmodta meg azt az akkor még a tudományos-fantasztikus világba illő, gazdag Szingapúrt, ami a városállam ma.
Li a legkövetkezetesebben és irigylésre méltó politikai érzékkel szorította ki a hatalomból kommunista ellenfeleit. Mindezt jobboldali, tekintélyuralmi rendszerrel valósította meg. A miniszterelnök világszerte híressé vált kampányai során irtotta ki a korrupciót, vezette be a kötelező halálbüntetést a kábítószer-kereskedőkre, és tette csillogó tisztává Szingapúrt úgy, hogy elsőként ragadott seprűt a tisztasági kampány beindításakor.
A városállamban tilos köpködni és rágógumizni. Így azután senkinek nem jut eszébe, hogy a világcsodát jelentő szingapúri földalattirendszernek a peront a sínektől elválasztó, pneumatikusan nyíló üvegpaneljeinek fotocellájára ragasszon egy adagot belőle. A szingapúriak az ország teljes területén éjjel is biztonságosan sétálhatnak – legyenek nők vagy fiatal lányok. És Szingapúr az egyetlen ország az egyenlítőn, ahol a csapvíz iható.
Li Kuan Ju igen sajátos, de Kolumbusz tojásának tűnő, eklektikus módszerrel építette ki a ma olajozottan működő rendszert. Körülnézett a világban és az adott területen a bevált módszert meghonosította. Függetlenül attól, hogy a sikeresnek talált elem jobboldali, baloldali rendszerben, demokráciában vagy diktatúrában működött. A fő kritérium annak sikeressége volt.
Li 1990 végén, 41 év után vált meg miniszterelnöki székétől, de főminiszterként a háttérből adott tanácsokat. A főminiszter – mint a világon a legjobbként elismert politikai koponya – tanácsait Pekingtől Washingtonig keresték. 2004-től, amikor fia, a jelenlegi miniszterelnök vette át a kormány irányítását, főminiszteri címét minisztermentorrá változtatta. Aki akár alapfokon is ismeri a kínai etikettet és politikát, tudja, hogy mit jelentett Li Kuan Ju 1993. júniusi, nem hivatalos magyarországi látogatása Antall József miniszterelnöksége idején. (Amelyről a Külügyminisztérium internetes honlapja a szingapúri miniszterelnök angol nevét – senior minister – félrefordítva „rangidős miniszterként” emlékezik meg.)
Túlzottan durván kifejezve: a sok-sok ezer éves han kultúrából való, egyébként Cambridge-ben jogot végzett hakka Li Kuan Ju – a hakkák adták a kínai történelem legnagyobb politikusait és forradalmárjait – nagyon finoman jelezte, hogy ingyen és bérmentve ad tanácsot a magyar kormánynak. Annak pedig, hogy nem Lengyelországot vagy Csehországot választotta, önéletrajzi kötetében is szereplő személyes kötődései az oka. A kormány azonban ezt az ezüsttálcán kínált, soha vissza nem térő lehetőséget nem ismerte fel.
A hajókirándulásoktól irtózó Lit sétahajókázni küldték a Dunán Kádár Béla külgazdasági miniszter és Barsiné Pataky Etelka címzetes államtitkár társaságában. A két országnak akkor stratégiai partnerséget kellett volna kötnie. Amit Kóka János gazdasági miniszter Li fia mostani látogatása alkalmával javasolt. A jobboldal számára, mint 17 éve oly sok minden, az a hajó is örökre elúszott. A szingapúri miniszterelnök a rendszerváltás, a stabilizálás és gazdaságfejlesztés forgatókönyvét tollba mondhatta volna akár az akkori kormány, akár az egyes tárcák vezetőinek.
A magyar sajtó Li látogatását szintén nem vette észre. A hajókirándulásról is csak a német Weltspiegel tévései forgattak. Holott a Pesti Hírlap – amelyet az akkori magyar nagykövetségek „természetesen” nem járattak – cikkeivel kellően előkészítette a talajt, tudván azt, hogy kívülről semmi esélye Li küszöbönálló látogatásáról a hivatalból mindent tudó – a kommunista apparatcsikoktól meg nem tisztított minisztériumok figyelmét felhívni a látogatás páratlan fontosságára. Az üzenetet és a szingapúri elemek magyarországi sikeres felhasználásának rá nézve óriási veszélyét – mint ilyenkor szokásos – csupán a másik oldal sajtója érzékelte.
Olyannyira, hogy a balliberális média nem egy jól ismert alakjai mai „outputjukhoz” hasonló, azaz elképesztő tárgyi tudatlanságról árulkodó cikkei hónapokon át verték el a port az „ötletelő” Pesti Hírlapon, azt „a távol-keleti fasizmus magyarországi előhírnökének” és „szálláscsinálójának” nevezve.

A CPF
Az egyik ilyen „veszélyforrás” a hatékony, átlátható és nemzetteremtő szingapúri társadalombiztosítási rendszer. A szingapúri társadalombiztosítási rendszer alapjait a brit kormány rakta le egykori gyarmatán 1955-ben azzal a céllal, hogy ottani alattvalóinak legyen mire támaszkodniuk öregkorukra. Ebből fejlődött ki egy átfogó Központi Ellátó Alapnak (Central Provident Fund vagy CPF) nevezett társadalombiztosítási rendszer, amely a biztosított nyugdíjáról, egészségügyi ellátásának finanszírozásáról és lakásszükségletei megoldásáról gondoskodik. Ami azonban még ennél is fontosabb: Li Kuan Ju a biztosítási rendszer bevezetésével nemzetteremtő szerepet játszott – hiszen Szingapúr Malajziából való 1965-ös kiválásakor még szó sem volt semmilyen szingapúri identitásról.
A szingapúri rendszer sajátossága, hogy a biztosított és a munkáltató nem egy hatalmas kaszszába szórja be pénzét, amit azután a központi alapkezelő oszt el és gazdálkodik a befolyt összegekkel, hanem minden egyes biztosítottnak saját, három elkülönített számlája van. Ez az általános, a különleges és az egészségügyi számla. Az általános számlát ház/lakás vásárlására, beruházásra és egyéb, az alap által engedélyezett célokra lehet használni. Ha a biztosított munkába állásakor beleegyezik abba, hogy nagyobb összeget fizet számlájára, előbb vehet otthont magának.
A különleges számla a nyugdíjon kívül a nyugdíjjal kapcsolatos pénzügyi termékekbe való befektetésekre (életjáradékok, pótbiztosítások stb.) használható. Az egészségügyi számlán lévő megtakarítással a tagok saját és közvetlen hozzátartozóik kórházi költségeit fedezik. Az ezen számlára fizetett összeg természetesen nő a korral: az idősebbeknek nagyobb az ellátásigényük. Nézzünk akkor néhány példát az egyes korcsoportokra és az azokon belül érvényes befizetési arányokra.
35 éves korig a befizetés aránya az alkalmazott esetében: a havi fizetés 23 százaléka megy az általános számlára, 5 százalék a különleges számlára és 6,5 százalék az egészségügyi számlára. Ez az arány az 55–60 éveseknél: 11,5 százalék az általános számlára, 0 százalék a különleges számlára és 8,5 százalék az egészségügyi számlára. Abban az esetben, ha például egy pályakezdő kórházi ápolásának összege nagyobb a biztosított számlán lévő összegnél, akkor a közvetlen hozzátartozó saját egészségügyi számlájáról besegíthet, illetőleg felhasználható az úgynevezett MediShield, ahol igen korlátozott szerep jut a magánbiztosítóknak.
A MediShield olyan biztosítási rendszer, amely a Központi Ellátó Alap igazgatóságának szigorú felügyelete alatt működik. A MediShield a kórházi ápolás során felmerülő költségeket és egyes, a bejáró betegek kezelési költségeit fedezi. A MediShield – vagyis pótbiztosítás – segítségével a kórházi elhelyezés minősége növelhető. (Egyébként minden biztosított joga, hogy bármely kórházban kezeltethesse magát.) A MediShieldre minden szingapúri állampolgár vagy állandó lakos jogosult. A CPF-ben, vagyis az egész biztosítási rendszerben való részvétel viszont ugyanezek számára kötelező. A MediShield rendkívül olcsó a biztosítottnak: a 30 év alattiaknak például évi 30 szingapúri dollár, azaz mintegy évi 3600, tehát havi 300 forint.
Az általános számlát a biztosítottak arra használhatják, hogy letegyék belőle a lakás/ház vételi árának kért részét, és azután abból fedezzék a pénzintézetektől felvett kölcsön havi törlesztését. A szingapúri társadalombiztosítási rendszer alapvető filozófiája az, hogy mindenki saját magára támaszkodjon, erősítse a munkaetikát és a családi támogatást.
Mint Li Kuan Ju miniszterelnök 1993 vége felé elmondta a Pesti Hírlapnak, Szingapúrban adott hosszú interjújában: a szingapúri kormány azért is kívánja minden polgárát saját otthonhoz juttatni, mert az, akinek saját otthona van, jobban kötődik hazájához, és azt katonaként is kész bármikor megvédeni. Az alkalmazottak részéről a kötelező hozzájárulás ötven év alatt a havibér 20 százaléka. A munkáltatók további 14,5 százalékot fizetnek, ami összesen a bér 34,5 százaléka. A hozzájárulás aránya kisebb az ötven évnél idősebbek esetében és azoknál, akik havi 1500 szingapúri dollárnál kevesebbet keresnek. A hozzájárulás szempontjából a fizetési plafon havi 4500 szingapúri dollár.
Minden biztosítottnak joga van arra, hogy kötelező befizetésén túlmenően fizessen be társadalombiztosítási számláira nyugdíjának növelése érdekében, de a maximumot évente megszabott korlátnak vetik alá. A fentebbi ismertetés a szingapúri társadalombiztosítási rendszernek csupán az alapját mutatta be. A CPF ezenkívül más biztosítási lehetőségeket is nyújt, például a felsőfokú oktatásra, amelynek révén a szülők gyermekeiket főiskolára, illetve egyetemre járathatják.
A CPF igazgatótanácsának elnökét a munkaügyi miniszter nevezi ki. A tanácsban helyet foglalnak a kormány, az alkalmazottak és a munkaadók képviselői. Mint a cikk elején álló idézetek mutatják: sok víz lefolyt nálunk a Dunán 1993 óta a szingapúri modellhez való hozzáállásban. Sőt: gyökeres fordulatról beszélhetünk annak hazai fogadtatásában. Amihez hozzá kell tenni, hogy ezen idő alatt a szingapúri politikai berendezkedés jottányit nem változott: ma éppen anynyira tekintélyuralmi, nyugati értelemben véve éppoly hiányosan demokratikus, de szilárdan jobboldali, mint volt 1993-ban.
Ha ironikusak akarnánk lenni, azt is mondhatnánk, hogy nálunk a balliberális oldal a jelek szerint a keblére ölelte azt, amit 14 évvel ezelőtt jajongva és irtózva „fasizmusként” lökött el magától. Ami a jobboldalt illeti, annak sincs túl sok oka a melldöngetésre.
Sem az Antall-kormány idején Linek, sem az Orbán-kormány idején az idelátogató Go Csok Tong (Goh Chok Tong) miniszterelnöknek nem tették fel a fontos kérdéseket, és nem profitáltak a kapcsolatokból. Talán mindennek – fogalmazzunk finoman – a jobboldali politikusokat sújtó és érthetetlen „episztemológiai hübrisz” az oka. Martonyiék idején Szingapúrt a kormánytagok inkább relaxációs állomásnak vagy pihenőhelynek tekintették ausztráliai továbbrepülés előtt. Horn Gyula – akiről Szingapúrban udvariasságból orchideát neveztek el (egyébként nem a „pufajkás orchidea” nevet kapta a keresztségben) – és Medgyessy Péter együtt jártak Szingapúrban. El voltak ragadtatva a látottaktól, az állami szektortól, a gazdaság szervezettségétől és a hatékony kormányzati munkától. Vagyis pontosan annak az ellenkezőjétől, amit otthon csináltak. Akár később miniszterelnöktársuk, Gyurcsány Ferenc.
Medgyessy Péter volt miniszterelnök most vasárnap kijelentette: tudja, hogy „a szingapúri modell Magyarországon nem működhetne, de talán egyszer lesz erre egy jó megoldás”.
Az „egyszer” már 2010-re is elérkezhet.
Addigra fel kellene készülni, ami – ezt már tudjuk – nemigen divat a jobboldal háza táján. De ha netán az egészségügyért „árnyékfelelős” Mikola István holnap szingapúri repülőjegyét lefoglalja, a helyszínen győződhetne meg arról, hogy érdemes-e lemásolni a Szingapúrban páratlan mutatókat produkált társadalombiztosítási rendszert. Ha igen, akkor azonnal hozzá lehetne fogni a rendszer hazai meghonosítási tervének kidolgozására. De elvetni csak helyszíni vizsgálódás után szabadna.
A másik oldal fenyegetésétől beijedésre sajnálatosan oly hajlamos jobboldalnak immár attól sem kellene tartania, hogy ez ügyben is lefasisztázzák, hiszen Gyurcsány Ferenc miniszterelnök maga jelentette ki: „Szingapúr sikere nemcsak Magyarországnak, hanem Európa többi államának is példa lehet.” És mint Gyurcsány esetében tudjuk, a vak tyúk is találhat szemet, ha ezúttal nem is parancsára koponyákból kilőtteket.

Köszönet Hazel Tan Ki Leng (Hazel Tan Kwee Leng) asszonynak, a CPF igazgatótanácsa kommunikációs főosztálya igazgatóhelyettesének és Yvonne Elizabeth Csi (Yvonne Elizabeth Chee) asszonynak, a Szingapúri Köztársaság brüsszeli nagykövetsége politikai másodtitkárának segítségükért, amely nélkül e cikk nem születhetett volna meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.