A holtpont szédületében

Kabdebó Lóránt
2007. 11. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha én magam gondoltam volna el őket, akárha rólam is szólhatnának: mintha az én vívódásaim, öregkori tájékozódásom a mindennapi életben éledne fel Bertók László verseinek képeiben, jeleneteiben. Kortársak vagyunk. Ahogy szembenéztünk gyerekkorunkban a háború pusztításával, majd élni akartunk a kommunista diktatúra éveiben, túlélve a forradalmat, kikerülve a külföldre menekülést. Most megkerülhetetlen végzettel nézünk szembe: életünk céljával/elmúlásával. Itt kell tájékozódni. Számba venni a múlás mozzanatait, és felemelt fővel szétnézni, várva a célba érés ismeretlenségét. Élni a kétarcú (lemondásokkal és reményekkel teli) pillanatokban – mintha egy sokesélyes világban keresnénk helyünket, gondolataink, mozdulataink kapcsolódását az univerzumhoz. A szűk úton figyelmetlenül elsodró fiatal pártól és a mögöttünk sietni akaró közlekedőtől az utat elzáró bizonytalan lomhaságunkig, a lakásból távozáskor bezárt ajtó emlékezetének rögzítésétől egészen a túlvilág milyenségén elgondolkodó álmodozásig. Jogosnak érzem a többes számot, mert írhattam volna akár én is mindezt. Pedig Bertók László aggódva ügyel: nem mások helyett akar beszélni, csak saját – naponta adódó – ügyeit mondja-mondogatja. Csodálatosan feszes, pontosan fogalmazó, kiérlelt verseiben. Mintha csak ő maga szembesülne ezzel az így is, úgy is nevezhetem eseménnyel: életcsapdával/életmegoldás-kereséssel. Személyes jeleneteiből, mozdulataiból, adottságaiból indul mindegyik verse. Csak hát én olvasóként ugyanakkor azt hiszem: az én fejemből kéredzkednek át ezekbe az egyedi versekbe a gondolatok. Még a gondolatformálás módozata is. A mérlegelés mikéntje.
Persze nem hiszem, hogy mindez elfogódottá tenne irányában. Ha kilépek az összeolvasott közös tematikából, elcsodálkozva figyelem a kötetet a maga klasszikusan formálódó megszerkesztettségében. Önállósuló egyediségében. Remélem, a fiatalabbak éppúgy magukénak érzik majd ezeket a verses elgondolkozásokat. Így lenne jó, mert általuk megérthetnék, hogy népességünk jelentős része (majdan ők maguk is) befutott, befut ebbe a léttartományba. Ha megszeretik ezeket a verseket, talán másként tekintenek az öregekre. Mert amióta egy másik pécsi költő és egy nagy zeneszerző (Weöres Sándor és Kodály Zoltán) fiatalon felfigyelt arra, hogy baj van az öregek megítélésével, azóta a nemzet egyik fele leírta a másikat. Pedig nem így volt hajdanán. Akkor nem teher volt az öreg a betegellátáson, hanem a közös nemzeti gondolkozás és bölcsesség kútfeje. És az öregek akkor úgy is éltek-viselkedtek. Fontosak voltak, fontosnak tartották magukat. Ezt a szerepet pereli vissza a maga számára Bertók László, a közössége nevében is. Én hiszem, hogy hitelesen és költőileg sikeresen. A nagy költészet szintjén.
Nem valamilyen mindent tudó bölcs szerepét pereli vissza verseiben a költő, hanem éppen a mérlegelés, a bizonytalanság, a mulandóság és a múlhatatlanság sokféle esélyét mérlegeli. Úgy, hogy az életkor adta jeleneteken belül tájékozódva/tápászkodva keresi az egyes pillanatokban megjelenő megmaradás és tapasztalatátadás lehetőségeit. A zárójeles önkiigazítások adják e versek érett poétikai értékét. Ahogyan az ellentétek halmazát is belekalkulálja mondataiba a szerző. Mintha minden egyes pillanatban, még ki sem mondva egyetlen véleményt, már jelzi is annak ellentétét és számtalan másfajta lehetőségét. Nem sarkítva, hanem éppen keresgetve (maga és egyben olvasói számára is) a hihetőbb és elfogadhatóbb megfogalmazást.
Bertók László éppen arról az életállapotról beszél verseiben, amelyikben a legkevésbé beszélhetünk megoldásról. Az öregkorról, amely az egyes ember számára is a legtöbb bizonytalanságot gyűjti össze, és amelyről a jelenben társadalmilag sincs öszszehangolódott vélemény. „Mi lesz velem?” – vetődik fel mindnyájunkban a kérdés, amelyre a nem megnyugtató „Mi lesz velük?” külső válasz felel. A belső bizonytalanságot csak fokozza a külső elhatárolódás. A külső megoldásra a közösség és a politikusok remélt bölcsességét várjuk. A költőben a belső egyensúly, az univerzumban való helykeresés „öregségi” ihletése munkál.
Szerencsére. Szállóige lett Pilinszkytől: „A mélypont ünnepélye”. Szállóige lehet Bertóktól: „A holtpont szédületében”. Egyetlen versbe sűrítetten mi minden feszül egymásnak! A kiküzdött eredményesség mámorába, „miközben… az örökkévalóság egy pillanatra magáévá teszi” a kétkedés világát, amelyben aztán „a keserűség, a visszatartott (lenyelt?, elfojtott?) szavakkal”; „tehetetlenül (megadóan?, önfeledten?) zuhan”; ahol netán „kudarc (szenvedés?, kétségbeesés?, félelem?, halál?, tehetetlenségi nyomaték?) szakítja ki”. A letörtség „mélység ölelésében” pedig kimondja: „de előbb-utóbb vedd észre, hidd el, hogy nélkülözhetetlen szereped (részed?, feladatod?) van a működésben (?)”. És mindehhez hozzáfűzi a változtathatatlanban megnyugvás vívódó szavait: „Vagy hogy bizonytalanul (vesztesen?, csalódottan?, dühösen?, bölcsen?) belásd (elfogadd?, kimondd?), hogy nélküled is ugyanúgy menne (megy), menni fog (forog tovább) a megállíthatatlan, a »menthetetlen« (?)…” Mintha a kései ókor vagy a korai középkor teológus szent költőinek himnuszait olvasnám.
(Bertók László: Hangyák vonulnak. Versek. Magvető, Budapest, 2007. Ára: 1990 forint.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.