Csúszik a négyes metró, titkolózik a főváros

Bár a Főpolgármesteri Hivatalban tagadták, gyakorlatilag hírzárlatot rendeltek el tegnap a négyes metró újabb csúszásával, a bizonytalanná vált uniós támogatással kapcsolatban. Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester és MSZP-s helyettese csak ma, a fúrópajzs Tétényi úti áttörésénél hajlandók válaszolni az újságírók kérdéseire, miközben továbbra is titokban tartják a beruházás költség-haszon elemzését, amelyet a napokban juttatnak el Brüsszelbe.

2007. 11. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elfogadhatatlan és felháborító, hogy a négyes metró immáron több mint 500 millió forintos beruházásának válságát sajtótájékoztatókon jelentik be Budapest vezetői – mondta tegnap lapunknak Lakos Imre (SZDSZ) a Népszabadság azon értesüléséről, hogy a korábban bejelentett egy-, illetve kétéves csúszás újabb fél évvel meghoszszabbodik. A fővárosi városüzemeltetési bizottság elnöke javaslatára a testület sürgős tájékoztatást kér Demszky Gábor főpolgármestertől az ügyben.
Az eset kapcsán hiába hívtuk az illetékeseket, Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes irodája a főpolgármester mai, a második metróépítő pajzs Tétényi úti érkezésére időzített sajtótájékoztatójára hivatkozva nem válaszolt kérdéseinkre, a BKV Zrt. DBR Projektigazgatósága elérhetetlen volt, Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke pedig hiába cáfolta, hogy hírzárlat lenne, a négyes metró beruházásának válságáról ő sem adott tájékoztatást.
A Népszabadság úgy tudja, Demszky ma jelenti be, hogy a négyes metró első, a Baross térig tartó szakaszát az eredeti 2009, majd 2010 végi időpont helyett 2011 közepén adják át, és biztonsági okokra hivatkozva megtoldanák a próbaüzem idejét.
Ismeretes, Becker László metróbiztos negyedévente számol be a Fővárosi Közgyűlés előtt a metróépítésről, legutóbb az Etele téri, a Szent Gellért téri és a Fővám téri megálló építését nevezte kritikusnak, amely az átadási határidőt növelheti. A csúszással párhuzamosan növekvő költségtúllépést egyelőre még nem számszerűsítették, de a főpolgármester korábban már megjegyezte, egy ilyen nagy beruházásnál ez természetes, és példaként az athéni metróépítést hozta, ahol az eredetihez képest négy évvel később készült el a metró.
– Demszky Gábor apróban, háromméterenként avatja föl a metrót, amelyet rendre édes gyermekének nevezett, és Orbán Viktort hibáztatta azért, hogy nem épül – jelentette ki Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője. Hozzátette: a gyermekből könnyen lehet mostoha, ha az athéni példát követik, ahol nemcsak hogy csúszott a beruházás, hanem végül a többletköltség magasabb lett mint az eredetileg beállított összeg.
Vitézy Dávid, a Városi Közlekedési és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint a metróépítés a bukás szélén áll. – Egyetlen adat, egyetlen szám sem stimmel a négyes metró építése körül, és nem hivatalos brüsszeli információnk szerint ebben a formában az Európai Unió biztos nem támogatja az 500 millió forintot immár jóval meghaladó beruházást – fogalmazott.
Ismeretes, hetekkel ezelőtt a négyes metró ügyében súlyos kritikát mondott és számos szabálytalanságot állapított meg az Állami Számvevőszék. Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes kijelentette: egyelőre titkos a metróberuházás költség-haszon elemzése, azt csak az uniós pályázat várhatóan szeptember végi, október eleji elbírálása után hozzák nyilvánosságra.
Úgy tudjuk, a dokumentumot a napokban küldik el Brüsszelbe, ám az őszre várt döntés jövő március előtt előreláthatólag meg sem születhet. A Világgazdaság híre szerint az EU a kért 260 milliárd forintos támogatás helyett százmilliárdot kíván adni a megaberuházásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.