Elfogadhatatlan és felháborító, hogy a négyes metró immáron több mint 500 millió forintos beruházásának válságát sajtótájékoztatókon jelentik be Budapest vezetői – mondta tegnap lapunknak Lakos Imre (SZDSZ) a Népszabadság azon értesüléséről, hogy a korábban bejelentett egy-, illetve kétéves csúszás újabb fél évvel meghoszszabbodik. A fővárosi városüzemeltetési bizottság elnöke javaslatára a testület sürgős tájékoztatást kér Demszky Gábor főpolgármestertől az ügyben.
Az eset kapcsán hiába hívtuk az illetékeseket, Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes irodája a főpolgármester mai, a második metróépítő pajzs Tétényi úti érkezésére időzített sajtótájékoztatójára hivatkozva nem válaszolt kérdéseinkre, a BKV Zrt. DBR Projektigazgatósága elérhetetlen volt, Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke pedig hiába cáfolta, hogy hírzárlat lenne, a négyes metró beruházásának válságáról ő sem adott tájékoztatást.
A Népszabadság úgy tudja, Demszky ma jelenti be, hogy a négyes metró első, a Baross térig tartó szakaszát az eredeti 2009, majd 2010 végi időpont helyett 2011 közepén adják át, és biztonsági okokra hivatkozva megtoldanák a próbaüzem idejét.
Ismeretes, Becker László metróbiztos negyedévente számol be a Fővárosi Közgyűlés előtt a metróépítésről, legutóbb az Etele téri, a Szent Gellért téri és a Fővám téri megálló építését nevezte kritikusnak, amely az átadási határidőt növelheti. A csúszással párhuzamosan növekvő költségtúllépést egyelőre még nem számszerűsítették, de a főpolgármester korábban már megjegyezte, egy ilyen nagy beruházásnál ez természetes, és példaként az athéni metróépítést hozta, ahol az eredetihez képest négy évvel később készült el a metró.
– Demszky Gábor apróban, háromméterenként avatja föl a metrót, amelyet rendre édes gyermekének nevezett, és Orbán Viktort hibáztatta azért, hogy nem épül – jelentette ki Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője. Hozzátette: a gyermekből könnyen lehet mostoha, ha az athéni példát követik, ahol nemcsak hogy csúszott a beruházás, hanem végül a többletköltség magasabb lett mint az eredetileg beállított összeg.
Vitézy Dávid, a Városi Közlekedési és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint a metróépítés a bukás szélén áll. – Egyetlen adat, egyetlen szám sem stimmel a négyes metró építése körül, és nem hivatalos brüsszeli információnk szerint ebben a formában az Európai Unió biztos nem támogatja az 500 millió forintot immár jóval meghaladó beruházást – fogalmazott.
Ismeretes, hetekkel ezelőtt a négyes metró ügyében súlyos kritikát mondott és számos szabálytalanságot állapított meg az Állami Számvevőszék. Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes kijelentette: egyelőre titkos a metróberuházás költség-haszon elemzése, azt csak az uniós pályázat várhatóan szeptember végi, október eleji elbírálása után hozzák nyilvánosságra.
Úgy tudjuk, a dokumentumot a napokban küldik el Brüsszelbe, ám az őszre várt döntés jövő március előtt előreláthatólag meg sem születhet. A Világgazdaság híre szerint az EU a kért 260 milliárd forintos támogatás helyett százmilliárdot kíván adni a megaberuházásra.
Brüsszel egy központból irányított és egységes fellépést vár el mindenkitől