Képek a bazi nagy bolsi buliról

L Á T - H A T Á S Courbet, Giacometti – Párizsban, mint mindig, szenzációs kiállítások várják az érkezőt. Az idei ősz egyik legizgalmasabb tárlatát azonban nem klasszikusok, hanem kortársak alkotásaiból rendezték: a Maison Rouge (Vörös Ház) napjaink politikai töltésű orosz művészetét mutatja be Szoc Art című tárlatán.

P. Szabó Ernő
2007. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Párizs)
Nemcsak a fény városában, de Budapesten is megelőzte a híre a hét végén megnyílt kiállítást, hiszen a nyitás előtt hetekkel érkeztek a hírek arról, hogy az orosz hatóságok alaposan megcenzúrázták az anyagot. Mintegy másfél tucatnyi művet nem engedtek kivinni azzal az indokkal, hogy azok rontják az országimázst. Ez a szisztéma a régi rezsim, a szovjethatalom centralizált döntési mechanizmusát idézi, jelzi az idők változását is, hiszen tanúsítja, hogy a tárlat anyagát nem csupán emigráns művészek műveiből és kicsempészett munkákból rendezték, hanem nagy részben a Tretyjakov Galéria gyűjteményében lévő művekből. A peresztrojka idején megnyílt, experimentális művészetre specializálódott Tzaritzino múzeum több mint kétezer darabját is itt helyezték el, miután a Tretyjakov 2002-ben újranyitotta 1939-ben megszüntetett kortárs művészeti részlegét. A kelet-európai történelem tragikomikus fintora, hogy a gyűjtemény létrehozója, a mostani kiállítás kurátora, Andrej Erofejev szovjet diplomaták gyermekeként született Párizsban, 1956-ban. Ha a magyar forradalom emlékére rendezett ünnepségen részt vevő magyar kultuszminiszter a Pere-Lachaise temető után a Bastille szomszédságában rendezett kiállításra is ellátogat, alighanem kellő muníciót kaphatott volna ahhoz, hogy átgondolja a politika és a kultúra, művészet kapcsolatáról formálódó nézeteit.
Annál is inkább, mert cenzúra ide vagy oda, a Szoc Art valóban bővelkedik izgalmas művekben. S persze jelen vannak a kicenzúrázott alkotások is, hiszen a szintén a hét végén rendezett FIAC (Nemzetközi Kortárs Művészeti Vásár) két orosz galériájában bármelyik reprodukcióját meg tudták mutatni az érdeklődőknek. Például azt, amelyen két rendőr látható az erdőben, akik a csecsen maffia tagjai helyett sajnálatos módon a homoerotikus élvezeteket keresik. De ez a fotó semmiség például ahhoz a cenzúrán átcsúszott videóhoz képest, amelyen az orosz hadsereg Afganisztánt is megjárt volt őrnagya arra szólítja föl bajtársait, hogy űzzék ki az országból a sok szemét idegent, akik megb…ák az orosz lányokat és oltári üzletekkel döntik romba a veteránokat…
A Szoc Art kiállítás persze nem elsősorban a jelen piszkos kis ügyeiről szól, hanem a bazi nagy bolsevik buliról, arról, hogy az eszme a hatvanas-hetvenes évekre éppen úgy üzletté vált a hatalom számára, mint a multiknak a kereskedelem, a nagyipar. Ahogyan a Pop Art a fogyasztói társadalom motívumaiból kiindult, úgy merített a Komar és Malamid művészpáros és számos más művész Kabakovtól Eric Bulatovig, Borisz Orlovtól Rosztiszlav Lebegyevig a szovjet propaganda képi világából. Muhina hírhedt munkás-kolhozparaszt párosa Walt Disney-figuraként jelenik meg, Lenin coca-colás üveggel a kézben vezeti győzelemre pártját, s nem hiányzik a vörös csillag és a horogkereszt erotikusan egybefonódó tagokból formált kettőse sem. S ha már az erotikánál tartunk, a kicenzúrázott rendőrszerelem ellenére bőven maradt a tárlaton az új orosz hatalom által is vállalható csók, Sztálin és Marilyn Monroe cuppantásától Brezsnyev és Honecker tapadó ajkaiig, amelyeket Dimitrij Vrubel a következő címmel festett meg: Istenem, segíts, hogy túléljem ezt a végzetes szerelmet.
Ennek műnek a megfestését 1998-ban már könnyű volt túlélni, (bár változata már 1990-ben rákerült a berlini falra), az azonban, amire a Szoc Art művészei a peresztrojka előtt vállalkoztak, nem volt gyermekjáték. Szlava Sziszojev például a nyolcvanas évek elején két évet töltött fogolytáborban, a legtöbb művész előbb-utóbb emigrálni kényszerült, s az Egyesült Államokban vagy Izraelben dolgozott tovább. Mindig jöttek azonban újak, az utóbbi évek nagy sztárja például a Blue Noses (Kék Orrok), amelyet három huszonéves művész hozott létre 1996-ban, s amely afféle vadkeleti burleszkként ábrázolja performance-ain, videóin, fotóin a bolsevik diktátorokkal indult, a jelenben Putyin, Bush és Bin Laden triójával folytatódó történetet. Szürreális és „hótrelaista” egyszerre a világuk, vérfagyasztó és kacagtató. Még azt is el tudják képzelni, amint egyik 2005-ös művük címe mondja, hogy „Lenin visszatér a sírba”. „De akkor mi lesz a mauzóleummal?” – kérdezi több, az utóbbi években készült mű alkotója. Nos, e kérdésre még sem a moszkvai Vörös téren, sem a párizsi Vörös Házban nem érkezett felelet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.