Éppen száz évvel ezelőtt vásárolta gyűjteménye első darabjait a berni gyűjtő, Hermann Rupf. Ez az évforduló önmagában elég lenne ahhoz, hogy kíváncsiak legyünk, hogyan is formálódott egy gyűjtemény, majd az abból létrejött alapítvány (Hermann und Margit Rupf Stiftung) egy olyan országban, amelyet nem sújtottak olyan történelmi kataklizmák, mint hazánkat, ahol nem volt ugyan hiány kiváló gyűjtőkben, de ahol számos kollekció szóródott szét a háborúkban, forradalmakban. Igazán érdekessé azonban tartalma miatt válik a Rupf-gyűjtemény, amelyből száz darabot mutatnak be a Szépművészeti Múzeum ma megnyíló kiállításán. Mint a cím mondja – Picasso, Klee, Kandinszkij – a XX. század legnagyobbjainak munkáiból épült föl a csaknem háromszáz darabos gyűjtemény, amely azután alapítványként, a berni Kunstmuseum munkatársainak gondozásában az utóbbi fél évszázadban majdnem ezerdarabos kollekció, a század első fele képzőművészetének egyik legnagyobb svájci gyűjteménye lett.
A címben említett három művésztől negyvenegy darabot mutat be a tárlat, s mellettük Hans Arp, Georges Braque, André Derain, Juan Gris, Henri Laurens, André Masson, Maurice de Vlaminck alkotásait is láthatjuk. Még izgalmasabbá teszi az összeállítást – s meghatározza a magyar kurátor, Geskó Judit művészettörténész válogatási szempontjait –, hogy a gyűjtők mintegy a születés állapotában vásárolták meg a legtöbb festményt, rajzot, mecénásként is támogatva az új értékek megszületését.
Abban, hogy közvetlen közelről kísérhették figyelemmel az új művészet születését, döntő szerepe volt annak a barátságnak, amely a házaspár és a kiváló galériás, Daniel Henry Kahnweiler között kialakult, valamint annak a szoros kapcsolatnak, amely a Rupf, – illetve a Klee házaspár között szövődött. A tárlat január 27-ig várja a közönséget, a két múzeum közötti együttműködés azonban nem fejeződik be ezzel. Jövőre Bern után Budapesten is nagyszabású kiállítást láthatunk a modern svájci művészet egyik egyik legnagyobb alakja, Ferdinand Hodler festményeiből. A szakemberek szerint a berni és a budapesti tárlat gazdagabb anyagot prezentál majd, mint a párizsi Musée d’Orsay néhány héten belül megnyíló Hodler-bemutatója.
Szijjártó Péter új határátkelőket jelentett be
