Sztrájk miatt késett

A címadó mondat tegnap óta több iskolás gyerek ellenőrzőjében megtalálható. Azokéban mindenképp, akik nem szálltak át buszra tegnap reggel. A vonatok ugyanis hat és nyolc óra között kevés helyen jártak az országban, megnehezítve ezzel a munkakezdést, bár a cél nem ez volt. A mozdonyvezetők a vasúti szárnyvonalak megszüntetése ellen tiltakoztak.

Konkoly Edit
2007. 11. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap este véletlenül pillantottam bele a hírekbe, onnan tudtam, hogy ma sztrájk lesz. Az interneten semmit nem találtam – mondja egy harminc év körüli férfi a bicskei állomáson negyed hatkor.
– Nem bánom, hogy sztrájkolnak, csak miért reggel? – fakad ki egy nő az esernyője alatt. – A múltkor Biatorbágyon megállt a vonat, mert hat óra volt. Én meg jól elkéstem. Azért jöttem most az eggyel korábbival. Remélem, beérünk.
– Csak ne reménykedjen – kapcsolódik be egy idősebb hölgy. – Maga szerint mikor volt pontos a magyar vasút?! Én ezt a sztrájkot nem is értem.
– Jaj, nem értesz te semmit! A szárnyvonalak miatt sztrájkolnak! Meg akarják szüntetni a vonatokat – torkolja le feleségét a kalapos úr.
– Az egész vasutat meg kellene! – kontráz az esernyős nő.
Közben megjön a vonat, a várakozók, csaknem százan, felszállnak rá. A vonatállomástól távolabb, a Báder Fogadó előtt a buszmegállóban még sötét van, amikor odaérünk. Néhány fiatalember álldogál a szemerkélő esőben. Kiderül, szolgálati buszra várnak. Vigasztalnak, amikor szállnak fel, hogy a mi buszunk is biztos itt lesz nemsokára. Még sötét van, mégis jól kivehető, hogy szaporodnak a Pestre igyekvők. Egy középkorú pár férfi tagja meg is jegyzi, máskor feleannyian szoktak lenni.
– Én vonattal szoktam járni, csak a sztrájk miatt vagyok itt – helyesel egy szőke hajú nő.
– Én is. Mi lesz, ha nem férünk fel? – aggodalmaskodik mellettem egy barna lány.
A busz megjön, valóban tömve utasokkal, de mindenki felfér.
Tatabányán még mindig zuhog, a nagy állomás melletti új buszállomás is tele van utasokkal, főképp diákokkal. A vonatok bent állnak, a mozdonyvezetők a fülkében beszélgetnek. Egyikük kihajol, beszélgetni kezdünk, míg el nem húz mellettünk egy szerelvény.
– Hát ez? – kérdezem meglepetten.
– Ez a mozdonyvezető nem tagja a szakszervezetnek.
– És mit gondol róla?
– Senkit nem ítélek el. Mindenki fél, hogy kirúgják, de hát négyezren vagyunk. Ennyi embert csak nem tesznek utcára.
(Később megtudom, a csütörtöki figyelmeztető sztrájknak kilencvenhat százalékos volt a támogatottsága.)
– Miért sztrájkolnak?
– Megmutassam? Itt a lista. Ha a szárnyvonalak megszűnnek, nem lesz állásunk. De a munkakörülmények sem a legjobbak.
– Nincs munkaruha?
– Munkaruha?! Az még a legkevesebb! Sokat követel a vezetés, de semmit nem ad – hajol ki a társa. – Tudja, úgy kellene azt az egészet, mint Franciaországban vagy Angliában. Hogy mindenki egyszerre sztrájkoljon. A légitársaság, a Volán meg a BKV. Akkor lenne értelme. Így csak szúnyogcsípés az egész.
(Az azért érdekes, hogy a héten a magyarokkal szinte egy időben a német mozdonyvezetők is sztrájkot terveztek, csak ők nem kétórásat, hanem háromnaposat. A fő ok: a béremelés nem megfelelő mértéke.) A diákok mindenesetre örülnek a „szúnyogcsípésnek” is. Az egyik veszteglő vonat tele van velük. Egyikük, akinek testtartása a fiatal Belmondót juttatja eszembe, mélyen leszívja cigarettáját, mielőtt arra a kérdésre válaszolna, miért nem szállnak át buszra. – Matek lenne, így megússzuk. Meg vonatbérletünk van.
– Kapunk igazolást a MÁV-tól – kontráz egy festett szőke.
– Igazolást? – morfondírozok, vajon mi áll majd benne.
– Sztrájk miatt késett, vagy valami ilyesmi – mondja az információs ablak mögött ülő vasutas.
– De ezt nem mi adjuk ki, hanem az állomásfőnökség. Bár én még soha nem láttam ilyesmit.
Közben az információs táblán zöld fény villog az induló vonatok mellett.
– Ez igaz? – mutat reménykedve egy férfi a táblára. Vállán laptop.
– Sajnos nem – mosolyog a vasutas lány. – Majd nyolckor indul az a piros új vonat az ötösről.
A laptopos láthatóan ideges.
– Legalább egy konnektor lenne, hogy addig is dolgozni tudnék – sóhajt, és visszamegy a peronra.
Dolgozni? Mikor e sorokat írom, már elindultak a vonatok, mindenki beért a munkahelyére, aki akart, a diákok is túl vannak a matekórán. A kérdés csak az, létrejött-e a megegyezés a Mozdonyvezetők Országos Szakszervezete (MOSZ) és a gazdasági tárca között. Borsik János, a MOSZ ügyvezető elnöke szerint a minisztérium megszegte a júliusi megállapodást. Úgy véli, helytelen, hogy a kormány „tárcakompetenciába utalja a mellékvonalak kérdését”, hiszen az országos ügy. A mellékvonalak megszüntetése miatt a mozdonyvezetők foglalkoztatási biztonsága is veszélybe kerül.
A tárca egyébként a magyar vasúti vonal tíz százalékán tervezi megszüntetni a személyszállítást, továbbá az új menetrendet úgy kívánja kialakítani, hogy tíz százalékkal kevesebb személyszállító vonat közlekedjen. Borsik szerint a mellékvonalak megszüntetése elleni figyelmeztető sztrájkkal kifejezik szolidaritásukat a mellékvonal bezárásában érintett kistérségek lakóival is, akiknek a mindennapi életét igencsak nehezíti a személyszállítás szüneteltetése. Bár sem Bicske, sem Tatabánya környéke nincs veszélyben, de hogy az élet itt is, ott is nehezebb vonat nélkül, az biztos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.