Váratlan fővárosi vétó

Több kormánypárti képviselő és az ellenzék szavazatával tegnap elutasította a Nyugati pályaudvar mellé képzelt kormányzati negyed szabályozási kerettervét a fővárosi városfejlesztési bizottság. Kiderült: az Eiffel-csarnok kiköltöztetésével elsősorban az utasok járnának rosszul, a villamosvonalak meghosszabbításának, a felüljárók elbontásának, a közlekedési átalakításoknak a terve el sem készült, annak jogi és anyagi háttere továbbra is bizonytalan. Civilek szerint a beruházás ebben a formában egyenlő a rombolással.

2007. 11. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Utasok ezrei gyalogolhatnának a jelenlegi Nyugati pályaudvar mögötti területről a metróhoz, a villamoshoz, a buszokhoz, ha valóra válna az új kormányzati negyed terve – nyilatkozta lapunknak Ughy Attila, a fővárosi városfejlesztési és városképvédelmi bizottság fideszes elnöke, aki szerint Budapest vezetése elképesztő és dilettáns javaslatot nyújtott be az ügyben a fővárosi szabályozási keretterv módosítására. A testület tegnapi ülésén egy MSZP-s és egy SZDSZ-es szavazattal elvetették a tervet, mert azt ebben a formában megalapozatlannak tartották.
Az egyik központi ötlet, hogy az úgynevezett intermodális csomópontot felbontva szüntessék meg a műemléki Eiffel-csarnok pályaudvar szerepét, abban csak két sínpár maradna. – A miértre a fővárosi illetékesektől azt a választ kaptuk, hogy amennyiben Erzsébet királynő Budapestre érkezne az Orient expresszel, akkor ne kelljen sokat gyalogolnia – mondta a bizottsági elnök, aki szerint a részletes kerületfejlesztési szabályzatot csak két hét múlva terjesztik elő, de a városvezetés szándéka, hogy a Fővárosi Közgyűlés még a november 29-i ülésén döntsön a csomagról.
Ismeretes, az ügyről október 15-én tárgyaltak Budapest vezetői. Az úgynevezett főpolgármesteri kabinet Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes előterjesztésére többek között támogatta azt a koncepciót, amely felveti például a Nyugati téri felüljáró elbontását, a BKV buszvégállomásának a felszámolását, a vasúti pályaudvar síneinek felszedését, a Podmaniczky utca kétszer két sávosra bővítését, a Ferdinánd híd elbontását, a forgalom alagútba vezetését, sőt a Deák térig közlekedő 47-es és 49-es villamosok összekötését a 14-es villamossal, valamint az ötös metró majdani megépítését.
A Kormányszóvivői Iroda lapunknak korábban elismerte, hogy a Nyugati pályaudvar a jelenlegi formájában nem maradhat a helyén. Az év végéig döntenek, a 141 milliárd forintos magánberuházással felépítendő épületegyüttestől hogyan választják el a vasúti forgalmat: lesüllyesztik vagy „felülépítik” a síneket, vagy pedig a Rákosrendezőre való áthelyezés mellett döntenek.
Az utóbbi lehetőséget Ikvai-Szabó Imre októberben még tagadta, azonban tegnap hiába kerestük az ügyben. Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője rombolásnak nevezte a tervet, amely Wertán Zsolt (KDNP) fővárosi és terézvárosi önkormányzati képviselő szerint három hónap alatt megbénítaná a városrész életét. A részleteiben ismeretlen, anyagilag megalapozatlan elképzelést csak a főváros akadályozhatná meg, ám Demszky Gábor nemrég lapunknak kijelentette: ő szívesen üldögélne a sínek helyén kialakítandó kávéházakban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.