Botrányos kampányfilm a BKV-tól

Megbukott Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester és MSZP-s helyettese, Hagyó Miklós, valamint Antal Attila vezérigazgató ígérete arról, hogy a Budapesti Közlekedési Zrt. átszervezésével, a tömegközlekedés jelenlegi teljesítményének szűkítése nélkül 2008-ra lenullázzák a százszázalékos önkormányzati tulajdonú cég közel 13 milliárdos üzleti veszteségét – derült ki tegnap a fővárosi városüzemeltetési bizottság ülésén.

2007. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A testület elé terjesztett „alapelvekből” az illetékesek cáfolata ellenére is nyilvánvalóvá vált, hogy drasztikus járatritkítások és tömegközlekedési vonalak megszüntetése nélkül nem csökkenthető a BKV Zrt. 2008-ra kimutatott 8,1 milliárd forintos hiánya. Budapest és a cég vezetői – állami és önkormányzati többlettámogatás híján – kizárólag a paraméterkönyv módosításával képzelik el jövőt, ám az ügyben készített tervüket a régóta meglévő Demszky–Hagyó ellentét, a balliberális koalíció belháborúja miatt nem sikerült áterőltetniük a konkrétumokat nélkülöző javaslatot. A tanácskozáson óriási botrányt kavart a 80 milliárd forintos adósságállománnyal küszködő közlekedési társaság internetes propagandafilmje, amelyben a budapesti utasokat a Kádár-korszak stílusában, lényegében lebeszélik a tömegközlekedésről.
*
A járatok kihasználatlanságát a bkv.hu-n bemutató videóért csupán 200 ezer forintot fizettünk, egyébként költségvetésünkből százmilliókat költünk kommunikációra – közölte lapunkkal Regőczi Miklós kommunikációs vezérigazgató-helyettes.
Hagyó Miklós, aki a területért felelős főpolgármester-helyettesként egy év elteltével tegnap először látogatott el a szakbizottság ülésére, kifejtette: társadalmi vitát kezdeményeztek a Budapesti Közlekedési Zrt.-nél tervezett tarifaemelésről és a buszok, a villamosok, a trolik és a metrók vonalát, menetrendjét, járatsűrűségét tartalmazó paraméterkönyv módosításáról.
A szocialista politikus 2008-at a fordulat évének nevezte, hangsúlyozva, a kormány és a főváros százmilliárdokat költ majd a közösségi közlekedés fejlesztésére, villamosvonalak hosszabbítására, ehhez azonban stabilizálni kell a BKV-t.
– Megtettük a legfontosabb lépéseket, centralizáltuk az ország egyik legnagyobb cégét, így az átalakítás nélkül ma nemhogy 8, hanem 23 milliárd forintos lenne a veszteségünk – magyarázta Antal Attila, aki szerint a racionalizálással tulajdonképpen egy év alatt 9 milliárd forintot sikerült megtakarítaniuk. A vezérigazgató nem ismerte el, hogy tavalyi kinevezésekor a főpolgármesterrel együtt a veszteségek lenullázásáról beszélt, azonban szélsőségesnek nevezte azokat az újságcikkeket, amelyek szerinte valótlanságokat közöltek a bevételnövelési tervekről.
Korábban 10, 17, illetve 25 százalékos díjemelésről, az éjszakai járatokon való közlekedés 30 százalékos drágításáról, a hagyományos havibérletek megszüntetéséről szivárogtak ki hírek a közlekedési társaság munkaanyagaiból, amelyek szerint a járatritkítás akár száz vonalat is érinthet városszerte.
Wintermantel Zsolt, a városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke azt javasolta, hogy járatritkítások helyett a BKV készítsen egy olyan előterjesztést, amely az utasszám növelését tartalmazza, ám javaslata nem kapott többséget.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője a miskolci példát idézte, ahol 2006-ban több mint 15 százalékos járatritkítás, 40 százalékos tarifaemelés nyomán ez évre 8 százalékkal csökkent az utasok és csaknem 20 százalékkal az eladott jegyek száma.
Ismeretes, Demszky Gáborral nemrég közölte Gyurcsány Ferenc, hogy a kormány egy fillérrel sem ad több pénzt a BKV üzemeltetésére a tavalyinál, így az úgynevezett Podmaniczky-program és a Budapest-szerződés sem teljesül. A főpolgármester később beismerte, 47 milliárd forint hiányzik a város költségvetéséből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.