A testület elé terjesztett „alapelvekből” az illetékesek cáfolata ellenére is nyilvánvalóvá vált, hogy drasztikus járatritkítások és tömegközlekedési vonalak megszüntetése nélkül nem csökkenthető a BKV Zrt. 2008-ra kimutatott 8,1 milliárd forintos hiánya. Budapest és a cég vezetői – állami és önkormányzati többlettámogatás híján – kizárólag a paraméterkönyv módosításával képzelik el jövőt, ám az ügyben készített tervüket a régóta meglévő Demszky–Hagyó ellentét, a balliberális koalíció belháborúja miatt nem sikerült áterőltetniük a konkrétumokat nélkülöző javaslatot. A tanácskozáson óriási botrányt kavart a 80 milliárd forintos adósságállománnyal küszködő közlekedési társaság internetes propagandafilmje, amelyben a budapesti utasokat a Kádár-korszak stílusában, lényegében lebeszélik a tömegközlekedésről.
*
A járatok kihasználatlanságát a bkv.hu-n bemutató videóért csupán 200 ezer forintot fizettünk, egyébként költségvetésünkből százmilliókat költünk kommunikációra – közölte lapunkkal Regőczi Miklós kommunikációs vezérigazgató-helyettes.
Hagyó Miklós, aki a területért felelős főpolgármester-helyettesként egy év elteltével tegnap először látogatott el a szakbizottság ülésére, kifejtette: társadalmi vitát kezdeményeztek a Budapesti Közlekedési Zrt.-nél tervezett tarifaemelésről és a buszok, a villamosok, a trolik és a metrók vonalát, menetrendjét, járatsűrűségét tartalmazó paraméterkönyv módosításáról.
A szocialista politikus 2008-at a fordulat évének nevezte, hangsúlyozva, a kormány és a főváros százmilliárdokat költ majd a közösségi közlekedés fejlesztésére, villamosvonalak hosszabbítására, ehhez azonban stabilizálni kell a BKV-t.
– Megtettük a legfontosabb lépéseket, centralizáltuk az ország egyik legnagyobb cégét, így az átalakítás nélkül ma nemhogy 8, hanem 23 milliárd forintos lenne a veszteségünk – magyarázta Antal Attila, aki szerint a racionalizálással tulajdonképpen egy év alatt 9 milliárd forintot sikerült megtakarítaniuk. A vezérigazgató nem ismerte el, hogy tavalyi kinevezésekor a főpolgármesterrel együtt a veszteségek lenullázásáról beszélt, azonban szélsőségesnek nevezte azokat az újságcikkeket, amelyek szerinte valótlanságokat közöltek a bevételnövelési tervekről.
Korábban 10, 17, illetve 25 százalékos díjemelésről, az éjszakai járatokon való közlekedés 30 százalékos drágításáról, a hagyományos havibérletek megszüntetéséről szivárogtak ki hírek a közlekedési társaság munkaanyagaiból, amelyek szerint a járatritkítás akár száz vonalat is érinthet városszerte.
Wintermantel Zsolt, a városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke azt javasolta, hogy járatritkítások helyett a BKV készítsen egy olyan előterjesztést, amely az utasszám növelését tartalmazza, ám javaslata nem kapott többséget.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője a miskolci példát idézte, ahol 2006-ban több mint 15 százalékos járatritkítás, 40 százalékos tarifaemelés nyomán ez évre 8 százalékkal csökkent az utasok és csaknem 20 százalékkal az eladott jegyek száma.
Ismeretes, Demszky Gáborral nemrég közölte Gyurcsány Ferenc, hogy a kormány egy fillérrel sem ad több pénzt a BKV üzemeltetésére a tavalyinál, így az úgynevezett Podmaniczky-program és a Budapest-szerződés sem teljesül. A főpolgármester később beismerte, 47 milliárd forint hiányzik a város költségvetéséből.
Kényszerleszállást hajtott végre egy repülőgép a köd miatt Budapesten