Csaknem ötvenmilliárd forint, a város éves büdzséjének tíz százaléka hiányzik Budapest kasszájából, hangzott el a Fővárosi Közgyűlés ülésén, ahol a képviselők átfogó beszámolót kértek decemberre a 4-es metró beruházásának kritikus helyzetbe került finanszírozásáról. Ismert, már több mint 500 milliárd forintba kerülne az építkezés, ám többletköltségekhez az állam nem járul hozzá. A 270 milliárdos EU-pályázat brüsszeli támogatása bizonytalanabb, mint valaha.
Bár az MDF fővárosi frakciója előbb azt javasolta, hogy állítsák le a beruházást, később ezt visszavonták, csak a téma tárgyalásához ragaszkodtak. Bár Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes előbb arra hivatkozott, hogy decemberben úgyis napirendre kerül a metró ügye, úgy tudjuk, a fórum akciója kifejezetten összehangoltnak látszott az MSZP szándékával, vagyis az SZDSZ-es Demszky Gábor „megregulázásával”. Ez egyébként nyilvánvalóvá vált a botrányos városházi gazdasági ellátószolgálat megszüntetésénél és több interpellációnál is.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője emlékeztetett: az ellenzék tavasszal már javasolta, gondolják át a metróépítés részleteit, akkor az MDF a koalícióval voksolt.
A főpolgármester tegnap beismerte, hogy pénzügyi és költségvetési válság van a fővárosi önkormányzatnál, hatalmas hiányt kellene eltüntetni. Ennek egyik eszköze lehet, hogy az MSZP–SZDSZ-es többség az Elmű-részvények hivatalos tőzsdei árfolyam alatti privatizációjáról határozott, Bagdy Gábor (KDNP) frakcióvezető szerint a tervezett 16 milliárd forint bevételt is a metróra költenék.
A balliberális koalíció a beterjesztett közműdíjak a jövőre tervezett 4,8 százalékos inflációt meghaladó emeléséről is döntött. Csaknem 13,7 százalékkal többet fizetünk a szemétszállításért, 8,6 százalékkal drágul a szennyvízszippantás, 9,9 százalékkal a csatornadíj. A víz árának és a BKV tarifáinak növeléséről decemberben döntenek. Azt viszont már tegnap megszavazták, hogy a temetkezési költségek nőjenek. Az úgynevezett kegyeleti díjak, például halotthűtés és -szállítás, ravatalozóhasználat 9,3 százalékkal nőnek, viszont a szabadáras szolgáltatások, így a hagyományos, a hamvasztásos vagy a szóróparcellás temetések költségei 10 százalékkal csökkennek.
A koalíciós képviselők elfogadták azt a szabályozási kerettervet, amely – lakossági tiltakozás ellenére – a kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál bevásárlóközpont kialakítását teszi lehetővé, és tegnap az is véglegessé vált, hogy a városvezetés Budapest még meglévő 67 szakiskoláját, önállóságukat gyakorlatilag megszüntetve, úgynevezett térségi integrált szakképzési központokba tereli.
Percekig állva tapsolták Orbán Viktort Bécsben - videó