Kétoldalú szerződésszegés Budapesten

Gyakorlatilag nem létezik a 2006-os parlamenti választás előtt kötött Budapest-szerződés, amelynek meg nem valósított sok száz milliárdos fejlesztései helyett csupán egy közös akciótervet, az önkormányzati működést lényegében nem érintő ígéreteket ad a kormány a fővárosnak – derült ki a miniszterelnök és a főpolgármester tegnapi találkozóján. Elhangzott: az aquincumi híd építését ebben a ciklusban már el sem lehet kezdeni, a csőd szélén táncoló BKV állami finanszírozása pedig szóba sem került.

2007. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezután akciótervként kezeljük az úgynevezett Budapest-szerződést, amelynek legfőbb eredménye, hogy van – jelentette be Demszky Gábor, miután a parlamentben fogadta őt Gyurcsány Ferenc. Az MSZP-s kormányfő leszögezte, sikeresnek tartja az SZDSZ-es főpolgármesterrel való másfél éves együttműködést, és ezt szerinte így vagy még jobban kell folytatni. Olyan, több tízmilliárd forintos ígéretekkel bővítette ki az általa beismert hazugságok idején, a tavalyi országgyűlési választási kampányban kötött „szerződést”, amelyeknek szinte semmi közük az abban foglalt sok száz milliárdos fejlesztésekhez, a fővárosi önkormányzat működéséhez. – December elején kezdődik az új Budapest-törvény megalkotása, amely tartalmazza többek között az oktatás, az egészségügy és a fejlesztések finanszírozását. Nem változtak a célok, és a határidők is tarthatók – mondta Gyurcsány, majd sorolta: a Szabadság híd és a Margit híd felújítása, Budavár rehabilitációja, a Szépművészeti Múzeum és a Liszt Ferenc Zeneakadémia rekonstrukciója, a Margit hídtól Rákoskeresztúrig tartó autóbusz-folyosó, valamint egy roma kulturális központ kialakítása, különös tekintettel arra, hogy Budapest 2011-ben Európa, az unió soros elnöki tisztét betöltő ország fővárosa lesz.
Ezzel szemben a jogászok szerint jogilag semmire sem kötelező álszerződés egészen másról szól, amelyek jelentős részét megszegte mind a két szerződő fél. A papíron többek között az áll, hogy megépítik a négyes metrót, amelynek finanszírozása veszélybe került, a beruházás jelentős szűkítéséről decemberben dönt a Fővárosi Közgyűlés. Az aquincumi hídról a főpolgármester tegnap elismerte: építése ebben a ciklusban el sem kezdődhet, és bár azzal ment a tegnapi találkozóra, hogy felveti a hatalmas adósságállománnyal és hiánnyal küszködő BKV – az eredeti megállapodásban is rögzített – finanszírozását, arról a parlament falai között már szó sem esett, akárcsak az 1-es és a 3-as villamosvonal meghosszabbításáról. Demszky Gábor ugyanakkor közölte: abban bízik, hogy a kormány annak ellenére is tovább támogatja az egy plusz egy forintos útfelújítási programot, hogy eddig nem volt mindig így. A főpolgármester ugyan felsorolta, hogy támogatást kér legújabb távfűtési akciójához, a belvárosi forgalomcsillapításhoz, fővárosi kórházfelújításokhoz, ám ezeket a kormányfő nem igazolta vissza.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője lapunknak nagy csalódásként értékelte a Gyurcsány–Demszky-találkozót. – Az új bejelentések szépek, de finanszírozásuk legalább annyira megalapozott, mint a metróé, a hídé vagy a tömegközlekedésé. Egy éve mondom, a Budapest-szerződés smafu – fogalmazott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.