Kormányzati negyed lefújva?

Nagy bajba jutott az állam és a főváros két presztízsberuházása, miután két magáncég bejelentette: kiszállnak a kormányzati negyed, illetve a 4-es metró építéséből. A Fővárosi Közgyűlés tegnapi ülésén lényegében már csak a kármentésről tárgyalhattak a képviselők.

2007. 12. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre nem kezdődhet meg a Nyugati pályaudvar mögötti terület beépítése, így csúszik a kormányzati negyed beruházása, mert a főváros és a VI. kerület nem tárgyalt az ingatlan szabályozási tervéről. Kiderült, Demján Sándor cége, a környéken újabb bevásárlóközpontot tervező Polus Holding Zrt. „kiszállt” a projektből, azaz a főváros és az állam helyett nem hajlandó finanszírozni a szükséges közlekedési fejlesztéseket. Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes a terézvárosi képviselő-testület tegnapi döntésére hivatkozva visszavonta a kormányzati negyed építését lehetővé tevő előterjesztést, ellenben a Fővárosi Közgyűlés balliberális többsége támogatta az úgynevezett fővárosi szabályozási kerettervet. A város vezetői arra hivatkoztak, hogy ezután már kötelezően meg kell majd építeni többek között a Ferdinánd hidat kiváltó alagutat, ki kell szélesíteni a környező utakat, és meg kell szervezni a szükséges tömegközlekedést. A részletekre január végéig visszatérnek a képviselők a VI. kerületben és a fővárosban is. Addig építési engedély nem adható ki a kormányzati negyedre, és nem köthető meg a településrendezési szerződés sem.
*
Az idei utolsó közgyűlésen Demszky Gábor főpolgármester bejelentette: nagy bajba került a 4-es metró hivatalosan immár 511 milliárd forintos beruházása is. A válság oka, hogy a IX. kerületi Fővám téri állomás kivitelezője, a Hídépítő Zrt. nem vállalja, hogy a 2008. augusztusi határidőre elkészülnek a munkával. – Új kivitelezőt keresünk úgy, hogy ne emelkedjenek a költségek, és a metró átadásának végső határideje ne csússzon – tette hozzá a főpolgármester.
– Ez már bizonyosan nem lehetséges, és bekövetkezett, amit fél éve mondunk – szögezte le Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője. Kifejtette: számításaik szerint 2005 óta mindennap egy nappal nő a metróberuházás ideje, míg a költségek naponta 290 millió forinttal emelkednek.
A képviselők hosszas vita után elfogadták a BKV tarifáinak átlagosan 13 százalékos emelését, ugyanakkor egy ellenzéki indítványra bevezették a kedvezményes kismamabérletet. A korábbi, inflációt jelentősen meghaladó közműdíjemelések mellett a vízdíj Budapesten január 1-jétől 8,8 százalékkal nő, a kéményseprési szolgáltatásokért 4,4 százalékkal kell többet fizetnünk. A távfűtés árképzését a közgyűlés átalakította, így a jövő évi számlákon az alapdíj 35 százalékos, a hődíj pedig 65 százalékos arányban jelentkezik majd. Utóbbi februártól négy százalékkal emelkedik, és az ellenzék felhívta arra a figyelmet, hogy hideg tél esetén drasztikusan nőnek majd az emberek terhei.
Bár a koalíciós képviselők elfogadták a fővárosi önkormányzat 2008-as költségvetési koncepcióját, Demszky Gábor emlékeztetett korábbi drámai bejelentésére: a büdzséből 47 milliárd forint hiányzik! Ígérete szerint ezért februárig kidolgozzák annak tervét, hogy a következő években milyen budapesti fejlesztések maradnak el. Tarlós István szerint azonban ennél sokkal súlyosabb a helyzet, és Budapesten néhány hónap múlva már napi működési gondok is lesznek. A balliberális képviselők vélhetőleg már a következő évi nehézségekre készülve új vagyonrendeletet erőltettek át a közgyűlésen, amelynek lényege, hogy a választott testületnek, így az ellenzéknek is, a jövőben sokkal kevesebb rálátása lesz az önkormányzati vagyon értékesítésére, amelyről 1,5, illetve 2,5 milliárd forint értékhatár alatt a gazdasági bizottság dönt.
Az úgynevezett észak-budai kórházak összevonása ügyében meglepetésre a képviselők többsége elfogadta azt a fideszes javaslatot, amely szerint a minisztérium rossz döntése, valamint a főváros átgondolatlan határozata következtében az intézményeknél keletkezett 100 millió forintos adósságállományt a tárcának kellene átvállalnia.
A közgyűlés elfogadta a következő évek önkormányzati útfelújítási programját, de a kormánypárti képviselők ismét lesöpörték az asztalról azt a javaslatot, amelyet a Fidesz fővárosi frakciója nyújtott be a 2006-os útfelújítások ügyében feltárt szabálytalanságokról. A főváros a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanácstól elnyert állami támogatások jelentős részével, csaknem 600 millió forinttal nem tudott elszámolni, és a pénzt vissza kell fizetni. Az ellenzék többpárti vizsgálóbizottságot szorgalmaz a felelősök megnevezésére, a visszaélések munkajogi, polgári jogi és esetleges büntetőjogi lépéseinek megtételére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.