A neve elhallgatását kérő bennfentestől megtudtuk: a napokban visszamenőlegesen, december elsejei dátummal néhány dolgozó olyan szándéknyilatkozatot kapott, amelyben három másik szállítmányozócég felajánlja, hogy tovább foglalkoztatja őket, de ez nem jelent valódi kötelezettségetx. A társaság munkavállalói attól tartanak, hogy a holland multi a visszadátumozott szándéknyilatkozatok aláíratásával akarja megúszni a végkielégítések, illetve a felmondással járó kötelezettségek teljesítését.
Lapunk úgy tudja, három konkurens társaság ajánlotta fel, hogy – megszerezve a Rynart korábbi partnereinek megbízásait – átveszi a felszámolás alatt álló cég azon embereit, akik a biatorbágyi bázison lévő raktárakban, illetve a kamionokon dolgoznak. Ez nagyjából háromszázötven embert érint, ám a folyamatosan csökkenő, de jelenleg még ezerfős állományból a többiek utcára kerülnek.
*
Mint arról korábban már beszámoltunk, a Rynart szerződése egyik legnagyobb kereskedelmi partnerével, az Unilever Magyarország Kft.-vel az év utolsó napjával megszűnik. A szállítási és raktározási feladatokat a jövőben a cseh érdekeltségű Hopi Logisztikai Kft. és egy szintén külföldi tulajdonú másik szállítmányozó végzi majd. Az Unilever kommunikációs igazgatója, Molnár Kálmán hangsúlyozta: amíg az új partnerek nem bővítik kapacitásukat, addig tovább bérlik a Rynart biatorbágyi raktárait. Ez idő alatt az Unileverhez kapcsolódó feladatokat már ismerő alkalmazottakat átveszi a Hopi (erről szólnak a napokban aláírt szándéknyilatkozatok). Ugyan írásban nem rögzítették, hogy a raktározás áthelyezésével ezeket a dolgozókat a gyáli székhelyre is magukkal viszik, de ez mindkét fél érdeke – mondta az igazgató.
A szakszervezet képviselője azt is elárulta: ugyanezen elv alapján a Rynart két korábbi, állateledeleket gyártó partnerével a versenytárs Waberer’s Holding is megállapodott, ennek révén nagyjából 120 dolgozót vállal át. A Szemerey Transport pedig a másik nagy partner, a Tesco szállítmányozási megbízását szerezte meg, ők száz embernek biztosítanak továbbra is munkahelyet.
Mára nyilvánvalóvá vált, az utolsó karácsonyi szezonját hazánkban töltő társaság büntetőfeljelentéssel is terhelt ügye nemcsak a hitelező bankok gyomrát feküdte meg, hanem a lehetséges befektetőket is elriasztotta a holland multi hazai leányvállalatának felvásárlásától. Mint ismert, a Rynart májusban még szerepelt azon a feketelistán is, ahol az adóhatóság a száznyolcvan napnál régebbi, legalább százmillió forintos tartozást felhalmozó cégeket tartja nyilván. A HVG információi szerint a hatóság már 2005-ben végrehajtást indított a társaság ellen, amelynek akkor sikerült átütemeznie adósságait. A hetilap szerint a Rynart kifizetetlen számláinak értéke tavaly év végére több milliárd forint értékűre duzzadt, a szállítmányozó cég jó pár irányban halmozott fel jelentős adósságokat. Tartozott egyes szállítóknak, a lízingelt teherautók után a bankoknak, de még a logisztikai bázisokat őrző biztonsági cégnek is, valamint késedelmesen fizette a béreket saját dolgozóinak. Az anyacég ellen végül szeptember 14-én indult csődeljárás, a magyar leányvállalat-csoport pedig október 18-án kérte maga ellen a felszámolás megindítását, amit a Mátraholding Zrt. és a Reorg Kft. bonyolít le. Míg korábban több érdeklődő is volt a Rynart bekebelezésére, mára inkább a partnerek elcsábításával vált lehetetlenné a holland multi magyar piacon való további működése.
Akciófilmbe illő jelenetek játszódtak le Budapesten