Megaprodukciókra vált a Honvéd

Szeptember 1-jétől nonprofit kft.-vé alakult a Honvéd Együttes, igazgatója Hollerung Gábor karmester lett. Novák Ferenc elbúcsúzott több évtizeden át vezetett szakmai műhelyétől, a 2001-ben az együtteshez csatolt Budapest Táncegyüttest pedig beolvasztották a Honvéd tánckarába, amelynek élére Zsuráfszky Zoltán került. Azóta szakmai körökben állandó téma lett a Honvéd új arculata, amelyről leginkább azt lehetett tudni, hogy abban az új igazgató meghatározó szerepet szán a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekarnak, amelyet 1989 óta vezet.

2007. 12. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hollerung Gábor nem új arc a Honvéd Együttes élén: 2001 óta zeneigazgató, 2006 februárjától pedig művészeti vezető és igazgatóhelyettes volt. A Dohnányi zenekar mellett egyéb téren is nevet szerzett magának: a rendezvény- és fesztiválszervező Interkultur és a Zempléni Fesztivál művészeti vezetője. Talán ezért is mutatkozhatott be új koncepciója jóval a sajtóbemutató előtt élesben éppen a Zempléni Fesztiválon, amikor tavaly Bartók Zene húros-, ütőhangszerekre és cselesztára című művére, idén pedig Kodály Páva-variációira kért koreográfiát Zsuráfszky Zoltántól.
Pénteken hivatalosan is lehullott a lepel az új művészeti irányvonalról, amelynek műsorterve első látásra a megaprodukciókat részesíti előnyben, szemben a számos korábbi kamara-előadással (ennek egyik bizonyítékaként a színházi tagozat is elhagyta a „kamara” jelzőt). Mellőzi a Honvéd és a beleolvasztott Budapest Táncegyüttes erősségét, az autentikus koreográfiákat, és elvont táncokat vonultat fel elsősorban a Dohnányi zenekar kíséretével, s ezekben a népzenét játszó Hegedős és a Gázsa zenekarok csak kiegészítő szerepeket kapnak. Az egyéb csapásvonalakon Presser Gábor az újdonság: az új repertoárban két darabnak is zeneszerzője, a nemrég bemutatott Magyar Carmen mellett LGT-számokra készít a Honvéd Színház zenés színdarabot. Az együttes az arculatváltáshoz angol nyelvű szlogent is kapott: Connecting HE-arts.
A szakmának és a sajtónak szóló zártkörű bemutatkozó gála után elsősorban azt szerettük volna megtudni, hogy a most ismertetett koncepcióban meglehetősen háttérbe szorított autentikus irányvonal és a két kiváló népzenei együttes a valóságos repertoárban milyen arányban kap majd helyet. Hollerung Gábor – mint fogalmazott – már várta kérdésünket, de igyekezett megnyugtatni a sajtót, hogy a felsorakoztatott új irányvonalak mellett természetesen nem szeretnék, ha háttérbe szorulnának a korábban felépített értékek.
– Csak arról van szó, hogy olyan elemeket szeretnénk belevinni az eddigi repertoárba, amelyekkel szélesíthetjük közönségbázisunkat – mondta az új igazgató, aki arról is beszélt, hogy a folklór zárt világához képest a klasszikus zene nagyobb közönséget vonz. Hangsúlyozta: a Honvéd fennállása 59 évében nem rendezett önállóan előadást, és így anyagilag-művészileg kiszolgáltatott a megrendelőknek. Ők ezen szeretnének változtatni, így szükségszerű az igazodás a piaci igényekhez.
Zsuráfszky Zoltán, az új Honvéd Táncszínház művészeti vezetője egyértelművé tette, hogy kiáll az autentikus irányvonal folytatása és a két népzenei együttes mellett. A Honvédot széles ollóhoz hasonlította, amelynek egyik ágát mindenképp ezekkel képzeli el, a másik ágában pedig szívesen lát minden olyan kezdeményezést, amellyel meg tudnak birkózni. Tervei között említette, hogy az Élő Martin Archívum sorozatát Szatmár és Kalotaszeg után Mezőséggel, Palatkával folytatná. A Honvéd táncosai méltatlanul alacsony bérért dolgoznak, az együttes vezetése azt ígérte, amint sikerül bevételhez jutni, megemelik a fizetéseket.
Az átalakulással a Honvéd Együttes megvált Szalai Antal zenekarától, de szakmai kapcsolatban maradtak. Ugyanilyen együttműködés áll fenn a Budapest Jazz Orchestrával, de a legszorosabbra a Dohnányi zenekarral fűzik a szálakat. Ezt a Honvéd vezetése azzal indokolta, hogy amikor a Honvéd zenekarát megszüntették, korlátok közé került a világhírű férfikar, hiszen háttérzenekar nélkül nem vehettek részt a hangversenyéletben. Hollerung Gábor tagadta, hogy azért vállalta el az igazgatói posztot, mert a Dohnányi zenekar prioritását szeretné megerősíteni a Honvéd Együttesben. Ezt illogikus lépésnek nevezte, és azzal indokolta, hogy zenekara önkormányzati együttesként kedvezőbb finanszírozási rendszerben működik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.