Mélyrepülésben a kereskedelem

Finoman fogalmazva sem túl fényesek a magyarországi kereskedők kilátásai a következő évre. 2008-ban várhatóan még több tőkeszegény kis bolt húzhatja le a rolót, mert az áremelésektől megroppant családok fogyasztása tovább csökken, miközben a lakossági hitelállomány már most is az eget veri. Ráadásul az infláció tovább nő, ahogy a költségek és a hatóságok eltúlzott bírságtételei is.

2007. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem a dicsőségek éve az idei a kereskedők számára. A megszorítások miatt egyre üresebb a vásárlók zsebe, az árak viszont egyre magasabbak – összegezték az Országos Kereskedelmi Szövetség tegnapi konferenciáján. Feiner Péter elnök rámutatott, hogy aminek nőnie kellett volna az idén, az csökkent, aminek pedig csökkennie, az nőtt: így a GDP, az infláció, de főként a lakosság fogyasztása.
Idén fokozatosan, hónapról hónapra esett vissza a kiskereskedelmi értékesítés. A háztartások az év első felében élelmiszer-kiadásaikban még nem nagyon takarékoskodtak, a különböző iparcikkek vásárlását viszont már ekkortájt is halogatták, amíg csak lehetett. Az élelmiszer áfakulcsának emelése, az aszály, a fagykár sújtotta piac kiadási többletein túl idén más tételek is nyomasztották a családok költségvetését. A második fél évben az élelmiszer-eladások mennyiségének 3 százalékos visszaesése viszont már a háztartások költségvetésének kifulladását jelzi – közölte Vámos György főtitkár.
Az idén visszaesik a kiskereskedelmi értékesítés mennyisége az előző évihez képest, s mára biztosnak tűnik, hogy a karácsonyi bevásárlási szezon is százalékokkal elmarad az előző év ünnepi forgalmától. A kereskedők többsége borúlátó: jövőre az idei mélyrepülés továbbgyűrűzésével számolnak, s nemcsak a tartós fogyasztási cikkek, hanem az élelmiszerek esetén is. A kormány azzal számol, hogy az idei mélypont után a háztartások fogyasztása fél százalékkal nő, de ez a fogyasztásicikk-kereskedelem számára továbbra is kevés. A döntő majd a reálkeresetek, a háztartások jövedelmeinek alakulása lesz – mondta a főtitkár.
Tavaly óta a kereskedelem teljesítménye folyamatosan elmarad a teljes nemzetgazdaságétól – közölte Karvalits Ferenc, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke. Óva intette azonban a kereskedőket az árak további emelésétől; szerinte a csökkenő kereslet kiegyensúlyozására szerencsésebb, ha az alkalmazottak béréből faragnak le a vállalkozók. A kilátások később sem túl rózsásak, mert míg nagyjából két éven belül erősödhetnek a háztartások jövedelmei, addigra a rengeteg felvett hitel törlesztőrészletei és a kamatok húzzák majd vissza a családok költekezési kedvét – mondta.
Az év nagy vesztesei a kereskedők: a fogyasztás csökkenése, a reálbér ötszázalékos romlása, a növekvő munkanélküliség miatt – vázolta Tari István, az Erste Bank kis- és középvállalkozási üzletágának területi vezetője. Ahogy az élelmiszerboltosok, úgy a ruhakereskedők, a műszaki és kulturális árut, valamint az ipar- és tartós fogyasztási cikkeket eladó vállalkozások is veszélyben vannak. A szakértő szerint óriási probléma a fizetési határidők hazai átlaga, ami ma 105 nap, de folyamatosan emelkedik. Emiatt a kevésbé tőkeerős beszállítók egyre lehetetlenebb helyzetbe kerülnek, ahogy a multiáruházak terjeszkedése, a piac koncentrálódása miatt is. Növekszik majd a jelenleg mért 4 százalékos csődhányad is, holott az unióhoz képest már így is túl sok vállalkozás húzza le a rolót Magyarországon.
Hazánk az adó- és bírságterhek országává válhat – jelentette ki Fejes Gábor, az Oppenheim ügyvédi iroda képviselője. Arról beszélt: hazánk a régiós listán bírságfölényben van, a vállalkozások hatósági ellenőrzési rendszerében az állami beavatkozás eltúlzott, miként a nyomozati és a kikényszerítő eszközök is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.