Véget ért a Kodály-év programja

December 16-án, a zeneszerző születésnapjával hivatalosan véget ért a Kodály-év programja, s ebből az alkalomból a kodályi életmű egyik meghatározó intézményében, a Zeneakadémián hajtottak fejet a zeneszerző tiszteletére Kodályné Péczely Sarolta, valamint Hiller István oktatási és kulturális miniszter jelenlétében.

2007. 12. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár mindössze 150 millió forintot költött a kormány az egész programsorozatra, ez az emlékév jobban megmozgatta az országot, mint a tavalyi, szintén az utolsó pillanatban kihirdetett Bartók-jubileum, noha arra ennek az összegnek mintegy a dupláját fordította a tárca.
A Kodály-év sikerét általában abban látják, hogy Kodályról sokakban élnek még személyes emlékek, amelyek akár a zeneszerző, zenetudós és pedagógus alakjához, akár híres módszeréhez, az élményszerű énekórákhoz, kóruséneklésekhez kötődnek. Könnyen énekelhető művei alapját képezik az amatőr kórusok repertoárjának, az általa feldolgozott népdalok pedig a legáltalánosabban ismert népdalkincsből merítenek. Ennek volt köszönhető, hogy még a kísérleti plázakoncertek is többé-kevésbé kedvező fogadtatásra találtak.
Kocsis Zoltán még a Kodály-év kezdetén úgy fogalmazott, hogy a zeneszerző kettős kerek évfordulóját azzal lehetne méltóképp megünnepelni, ha visszaállítanák az ének-zene oktatás súlyát. Ebben sajnos egyre kevésbé reménykedhetünk: sem a döntéshozók, sem a szülők többsége nem érti, mennyire széles spektrumú a művészeti képzés hosszú távú jótékony hatása, kezdve az általános műveltségtől egészen a kreativitás látványos növekedéséig. Az általános iskolai képzés mellett a zeneiskolák anyagi helyzete is egyre nehezebb, és a Kodály-jubileum ellenére éppen ebben az évben pecsételődött meg több vezető zenekar sorsa.
Batta András, a Zeneakadémia rektora ünnepi beszédében kiállt az ének-zeneoktatás ügye mellett. – Az általános iskolai ének-zene oktatás nem mindig kapta meg a kellő támogatást, pedig azokon a helyeken, ahol kultúrát akarnak teremteni, a fiatalok felé fordulnak, és azt próbálják létrehozni, amit Kodály Zoltán már nekünk adott – fogalmazott. Példaként Venezuelát említette, ahol egy Kodály kezdeményezéséhez hasonló mozgalomban 270 ezer fiatal muzsikál. Ők a Carnegie Hallban lépnek fel Simon Rattle vezényletével, hiszen az Egyesült Államok fontosnak találja, hogy az általános értékválságban fel tudnak mutatni egy ilyen mozgalmat. A Zeneakadémia rektora kiemelte, hogy Kodály mindig a jövő felé fordult. Ha most köztünk lenne, biztosan azt kérdezné: „mit csináltok a következő években?” – Meg akarjuk teremteni azt a világraszóló kultúrát, amely talán hanyatlott egy ideig, de amelyre szükség van nemcsak külföldön, hanem itthon is – adta meg a választ.
A Kodály-év lezárása után egy nappal az ország legkorábban alapított zenei együttese, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara is lerótta tiszteletét Kodály Zoltán emléke előtt, operaházbeli koncertjükön a mester művei mellett egykori zeneszerzéstanára, Hans Koessler és a Kodályt is népszerűsítő, 130 éve született Dohnányi Ernő darabjai szerepeltek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.