Nem számít több utasra a BKV 2008-ban az ideihez hasonló, 13 százalékos tarifaemelés miatt, sőt szigorú intézkedéseik következtében Budapesten akár csökkenhet is a tömegközlekedésben részt vevők száma – jelentette ki Regőczi Miklós kommunikációs vezérigazgató-helyettes, aki szerint nekik fizető utas kell, és ha a BKV lépései miatt kevesebben veszik igénybe szolgáltatásaikat, legfeljebb tovább szűkítik a járatokat.
A 270 forintra dráguló vonaljegy nem lesz érvényes az éjszakai járatokra, amelyekre csak a 8250 forintos – az eddigi egy hónap plusz öt napos érvényességi időről 30, illetve 31 naposra rövidített – havi bérlettel, illetve a buszvezetőnél és a januártól valamennyi járművön „rendszeresített” őröknél váltott, 350 forintos jeggyel lehet felszállni, kizárólag az első ajtónál. Azt Regőczi is elismerte: mindez különösen a péntek–szombati zsúfolt buszokon hosszadalmassá teszi az éjszakai közlekedést, de mint kifejtette: „ezeknek a járműveknek a működtetése nagyon sokba kerül, és aki nem hajlandó fizetni, legfeljebb majd gyalogol”. – Egyelőre nem vezethetjük be az úgynevezett kismamabérletet és az SMS-jegyet sem, hiába döntöttek róla a fővárosi képviselők, a részletek kidolgozására februárig vagy márciusig várni kell – fűzte hozzá.
Utasrettentő újdonság még, hogy a közkedvelt 20 darabos gyűjtőjegy megszűnik, ezután csak tízdarabos kapható. Az indok: kevesebb fogyott belőle, aki megvette, gyakorlatilag bérletként használta.
– Az agglomerációból alig háromezer 65 éven aluli nyugdíjas közlekedett a HÉV-en, ezeknek egy része unokáit látogatta, vagy éppen horgászni ment a telekre – magyarázta kérdésünkre a BKV-vezető, hogy szerinte miért nem jelent gondot az említett utasok jegy- és bérletárainak csaknem tízszeresére emelése. Az ügyben Pest megye önkormányzata tiltakozást szervez.
A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén, amikor a balliberális többség megszavazta a drasztikus tarifaemelést, meglepő módon a koalíció részéről még az előterjesztő Hagyó sem érvelt a döntés mellett. Tarlós István (Fidesz) viszont felhívta arra a figyelmet: egy évvel ezelőtt azt ígérték a budapestieknek, hogy nullszaldóssá teszik a BKV-t, ám a több mint 80 milliárd forintos adósságállomány és a nyolcmilliárdot meghaladó működési hiány ma már rekordokat döntöget.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője lapunknak kifakadt: folytatódik a BKV, illetve a céget felügyelő MSZP-s főpolgármester, Hagyó Miklós ámokfutása. – Budapest vezetőinek egyéves intézkedéssorozata egyértelműen mutatja, hogy hivatalos nyilatkozataikkal ellentétben legfőbb tervük a fővárosi tömegközlekedés visszaszorítása – mondta. Felmérések szerint már az elmúlt öt esztendőben is évente két százalékkal csökkent az utasok száma, és az illetékesek ezzel indokolják a tervezett járműritkításokat is. A paraméterkönyv módosítása az inflációt jelentősen meghaladó áremelés következményeinek „leszűrése” után, tavasszal várható. Ez a VEKE számításai szerint csak az autóbuszjáratok esetében átlagosan 23 százalékos, a csúcsidőn kívüli közlekedésben pedig 42 százalékos csökkenéshez vezet. A jelenleg 12 500 főállású dolgozót alkalmazó BKV-nál az új év elején 350 fős létszámcsökkentést terveznek. Ám az esetleges járatritkítások további elbocsátásokat jelentenek. A szakszervezetek már az előbbi bejelentésekor is a főváros életét megbénító sztrájkot szerveztek, csak a menedzsment visszavonó döntése után fújták le azt.
Mentő és autó ütközött Budapesten, hárman megsérültek