Cinikus BKV-s karácsony

Nemcsak az inflációt jóval meghaladó tarifaemeléssel, hanem a tömegközlekedés feltételeinek további szigorításával is kedveskedik a budapestieknek a nyolcmilliárdos hiánnyal és azt tízszeresen meghaladó adóssággal küszködő BKV. A drasztikus intézkedéseket, az adófizetők pénzéből finanszírozott szolgáltatás minőségének jelentős romlását épp a karácsony előtti hét végén jelentették be.

2008. 01. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem számít több utasra a BKV 2008-ban az ideihez hasonló, 13 százalékos tarifaemelés miatt, sőt szigorú intézkedéseik következtében Budapesten akár csökkenhet is a tömegközlekedésben részt vevők száma – jelentette ki Regőczi Miklós kommunikációs vezérigazgató-helyettes, aki szerint nekik fizető utas kell, és ha a BKV lépései miatt kevesebben veszik igénybe szolgáltatásaikat, legfeljebb tovább szűkítik a járatokat.
A 270 forintra dráguló vonaljegy nem lesz érvényes az éjszakai járatokra, amelyekre csak a 8250 forintos – az eddigi egy hónap plusz öt napos érvényességi időről 30, illetve 31 naposra rövidített – havi bérlettel, illetve a buszvezetőnél és a januártól valamennyi járművön „rendszeresített” őröknél váltott, 350 forintos jeggyel lehet felszállni, kizárólag az első ajtónál. Azt Regőczi is elismerte: mindez különösen a péntek–szombati zsúfolt buszokon hosszadalmassá teszi az éjszakai közlekedést, de mint kifejtette: „ezeknek a járműveknek a működtetése nagyon sokba kerül, és aki nem hajlandó fizetni, legfeljebb majd gyalogol”. – Egyelőre nem vezethetjük be az úgynevezett kismamabérletet és az SMS-jegyet sem, hiába döntöttek róla a fővárosi képviselők, a részletek kidolgozására februárig vagy márciusig várni kell – fűzte hozzá.
Utasrettentő újdonság még, hogy a közkedvelt 20 darabos gyűjtőjegy megszűnik, ezután csak tízdarabos kapható. Az indok: kevesebb fogyott belőle, aki megvette, gyakorlatilag bérletként használta.
– Az agglomerációból alig háromezer 65 éven aluli nyugdíjas közlekedett a HÉV-en, ezeknek egy része unokáit látogatta, vagy éppen horgászni ment a telekre – magyarázta kérdésünkre a BKV-vezető, hogy szerinte miért nem jelent gondot az említett utasok jegy- és bérletárainak csaknem tízszeresére emelése. Az ügyben Pest megye önkormányzata tiltakozást szervez.
A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén, amikor a balliberális többség megszavazta a drasztikus tarifaemelést, meglepő módon a koalíció részéről még az előterjesztő Hagyó sem érvelt a döntés mellett. Tarlós István (Fidesz) viszont felhívta arra a figyelmet: egy évvel ezelőtt azt ígérték a budapestieknek, hogy nullszaldóssá teszik a BKV-t, ám a több mint 80 milliárd forintos adósságállomány és a nyolcmilliárdot meghaladó működési hiány ma már rekordokat döntöget.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője lapunknak kifakadt: folytatódik a BKV, illetve a céget felügyelő MSZP-s főpolgármester, Hagyó Miklós ámokfutása. – Budapest vezetőinek egyéves intézkedéssorozata egyértelműen mutatja, hogy hivatalos nyilatkozataikkal ellentétben legfőbb tervük a fővárosi tömegközlekedés visszaszorítása – mondta. Felmérések szerint már az elmúlt öt esztendőben is évente két százalékkal csökkent az utasok száma, és az illetékesek ezzel indokolják a tervezett járműritkításokat is. A paraméterkönyv módosítása az inflációt jelentősen meghaladó áremelés következményeinek „leszűrése” után, tavasszal várható. Ez a VEKE számításai szerint csak az autóbuszjáratok esetében átlagosan 23 százalékos, a csúcsidőn kívüli közlekedésben pedig 42 százalékos csökkenéshez vezet. A jelenleg 12 500 főállású dolgozót alkalmazó BKV-nál az új év elején 350 fős létszámcsökkentést terveznek. Ám az esetleges járatritkítások további elbocsátásokat jelentenek. A szakszervezetek már az előbbi bejelentésekor is a főváros életét megbénító sztrájkot szerveztek, csak a menedzsment visszavonó döntése után fújták le azt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.