Komoly konkurenciát jelentett a decemberi ajándékvadászat időszakában a hazai kereskedők számára, hogy egyre többen választották hazánkban az internet adta kényelmes és újszerű vásárlási lehetőségeket. A pontos eladási statisztikák ugyan még nem ismertek, az azonban a felmérésekből már korábban kiderült: az internetet használó lakosság csaknem hetven százaléka rendelt a világhálón karácsonyi meglepetéseket.
A webáruházak a fogyasztóvédők tapasztalatai szerint kockázatosak, annak ellenére, hogy az unióban speciális jogok illetnek meg minket e területen. A mostani panaszáradatból kiderül: a megrendelők gyakran szembesülnek azzal, hogy az internetes ajánlat a kiszállított csomag átvételekor már nem aktuális, azaz vagy elfogyott időközben a termék, vagy az ára emelkedett hirtelen. Gyakori baki, hogy a kereskedő a mind több megrendelés érdekében azt állítja, valami raktáron van, majd kiderül, hogy még sincs, és a vevőnek napokat, heteket kell várnia rá. Ha egyáltalán megérkezik az áhított csomag, mert nem ritka az sem, hogy lemarad a használati útmutató vagy valamelyik tartozék, esetleg nem a várt minőségű árut postázzák a vevőnek.
Ha időben szembesül a hibával, akkor a vevőt elvileg nem éri anyagi kár, bár a nem tetsző áru visszaküldésének költsége minden esetben őt terheli – tudtuk meg a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének jogászától. Kispál Edit elmondta: ha meggondoltuk magunkat, az áru átvételétől számított nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől, vagyis visszaküldhetjük a terméket. Feltéve, ha utolérhető a kereskedő, bár a törvény szerint az internetes oldalon kötelező feltüntetni a szolgáltató nevét, címét, legfontosabb elérhetőségeit. Azt is látnunk kell a hirdetésben, a kínált áruk ellenértéke tartalmazza-e a közterheket és a rendelt termék szállítási költségét.
Akkor is lehetőség nyílik a visszaélésekre, ha nem utánvéttel vagy átutalással, hanem csupán bankkártyás fizetéssel rendezhetjük az internetes számlát. A kutatások arról tanúskodnak, hogy sokakat az elektronikus fizetéssel szembeni bizalmatlanság tart vissza az internetes vásárlástól.
Nemrégiben a Gazdasági Versenyhivatal tíz és fél millió forintos bírsággal sújtott három csomagküldő vállalkozást, mivel azok korlátozták a fogyasztók választási szabadságát, ráadásul vásárolni nem kívánó ügyfeleik csak anyagi áldozatok árán tudták leállítani a meg sem rendelt csomagok kézbesítését.
Deutsch Tamás: Magyar Péter bármit megtesz, hogy ne függesszék fel a mentelmi jogát - videó