Meglepetések érték a hálón vásárlókat

Akciósan hirdetett fényképezőgép tízezer forinttal drágábban, a szállítás során napokra „eltévedt” könyvcsomag, kettő helyett négy parfüm, máig meg nem érkezett szilveszteri koktélruha – a fogyasztókat ért karácsonyi meglepetések sora bőséges. Az internetes áruházak ünnep előtti forgalmának fellendülése után most a fogyasztóvédők fogadják a pórul járt vásárlók panaszáradatát.

2008. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly konkurenciát jelentett a decemberi ajándékvadászat időszakában a hazai kereskedők számára, hogy egyre többen választották hazánkban az internet adta kényelmes és újszerű vásárlási lehetőségeket. A pontos eladási statisztikák ugyan még nem ismertek, az azonban a felmérésekből már korábban kiderült: az internetet használó lakosság csaknem hetven százaléka rendelt a világhálón karácsonyi meglepetéseket.
A webáruházak a fogyasztóvédők tapasztalatai szerint kockázatosak, annak ellenére, hogy az unióban speciális jogok illetnek meg minket e területen. A mostani panaszáradatból kiderül: a megrendelők gyakran szembesülnek azzal, hogy az internetes ajánlat a kiszállított csomag átvételekor már nem aktuális, azaz vagy elfogyott időközben a termék, vagy az ára emelkedett hirtelen. Gyakori baki, hogy a kereskedő a mind több megrendelés érdekében azt állítja, valami raktáron van, majd kiderül, hogy még sincs, és a vevőnek napokat, heteket kell várnia rá. Ha egyáltalán megérkezik az áhított csomag, mert nem ritka az sem, hogy lemarad a használati útmutató vagy valamelyik tartozék, esetleg nem a várt minőségű árut postázzák a vevőnek.
Ha időben szembesül a hibával, akkor a vevőt elvileg nem éri anyagi kár, bár a nem tetsző áru visszaküldésének költsége minden esetben őt terheli – tudtuk meg a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének jogászától. Kispál Edit elmondta: ha meggondoltuk magunkat, az áru átvételétől számított nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől, vagyis visszaküldhetjük a terméket. Feltéve, ha utolérhető a kereskedő, bár a törvény szerint az internetes oldalon kötelező feltüntetni a szolgáltató nevét, címét, legfontosabb elérhetőségeit. Azt is látnunk kell a hirdetésben, a kínált áruk ellenértéke tartalmazza-e a közterheket és a rendelt termék szállítási költségét.
Akkor is lehetőség nyílik a visszaélésekre, ha nem utánvéttel vagy átutalással, hanem csupán bankkártyás fizetéssel rendezhetjük az internetes számlát. A kutatások arról tanúskodnak, hogy sokakat az elektronikus fizetéssel szembeni bizalmatlanság tart vissza az internetes vásárlástól.
Nemrégiben a Gazdasági Versenyhivatal tíz és fél millió forintos bírsággal sújtott három csomagküldő vállalkozást, mivel azok korlátozták a fogyasztók választási szabadságát, ráadásul vásárolni nem kívánó ügyfeleik csak anyagi áldozatok árán tudták leállítani a meg sem rendelt csomagok kézbesítését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.