Ez vicces? A hazai turisztikai marketingszervezetek és szolgáltatók közös, Téli invázió nevű nemzetközi kampányszlogenje megihlette egy német szórakoztató hetilap, a Vanity Fair újságíróját. Jost Kaiser utalva a szlogenre („A rómaiak 400 évig, az ottománok 150 évig, a szovjetek 45 évig maradtak. Ön lesz az első látogató, akit szívesen látunk tovább is! Maradjon még egy éjszakát a mi költségünkön!”) a magyarok túlélést elősegítő humorát hangsúlyozza.
Már nem olyan vonzó hazánk a külföldi turistáknak, mert a statisztikák szerint 2007-ben csökkent az idelátogatók, illetve az általuk eltöltött éjszakák száma is – főleg Budapesten. A fővárosi mutatók az év utolsó negyedében némiképp felfelé kezdtek kapaszkodni. – A tavalyi évad összességében ismét több mint biztató eredményeket mutat – hangzott el a Budapesti Turisztikai Hivatal és a fővárosi önkormányzat nemrégiben megtartott konferenciáján.
Az óvatos optimizmust, rámutatva a számokra, nem osztják a szakma más képviselői. – Ne felejtsük el, hogy a külföldi vendégéjszakák száma 2004-hez, illetve 2005-höz képest négy, illetve hét százalékkal csökkent tavaly – ismertette lapunkkal a riasztó statisztikát a Vendéglátó és Idegenforgalmi Munkaadók Országos Szövetségének elnöke. Hülvely István szerint évek óta folyamatosan romlik a magyarországi szállodák versenyképessége a környező országokban lévő társaikéhoz mérten. Az elnök szerint a jövedelmezőség a központi megvonások miatt zuhan, hatásos országmarketingre pedig kevés a pénz. – Egy nemzetközi felmérés szerint Budapesten a legkisebb a profit a szállodaiparban, ami a magas forgalmi adó (áfa) és a hazai adó- és járulékterhek miatt van. A színvonalat már megtartani is csak nehezen tudjuk; a folyamatos technikai fejlesztésre, a munkaerő képzésére alig futja a cégeknek – tette hozzá.
Hülvely szerint a vezető gazdasági elemzők és az irányítás fejében tévesen még mindig a régi, 80–90-es évekbeli turisztikai eredmények és struktúrák élnek. A versenyképességi kerekasztal ajánlása és miniszteri nyilatkozatok szerint ugyanakkor a kormányzat érzi végre, hogy az ország GDP-jének 9,5 százalékát termelő turizmus feltételein változtatni kellene. Mert míg Ausztriában tíz-, Csehországban öt-, Lengyelországban hétszázalékos a szálláshely-szolgáltatást terhelő áfa, addig nálunk a mindenkori normál kulcs, vagyis jelenleg 20 százalékos adó sújtja a hoteleket.
Bár a turisták elmaradoztak, a főváros így is szépen profitált az ágazatból. Sőt Budapest idegenforgalmiadó-bevételei évek óta emelkednek.