A magas adók tettek be a turizmusnak?

Sikeres évet tudhat maga mögött a fővárosi turisztikai szakma – legalábbis így látja a budapesti városvezetés. Szakemberek szerint viszont olyan versenyhátrányban vagyunk a környező országokhoz képest, hogy a mélyrepülő statisztikák adóváltozások nélkül az idén sem állnak meg.

2008. 02. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez vicces? A hazai turisztikai marketingszervezetek és szolgáltatók közös, Téli invázió nevű nemzetközi kampányszlogenje megihlette egy német szórakoztató hetilap, a Vanity Fair újságíróját. Jost Kaiser utalva a szlogenre („A rómaiak 400 évig, az ottománok 150 évig, a szovjetek 45 évig maradtak. Ön lesz az első látogató, akit szívesen látunk tovább is! Maradjon még egy éjszakát a mi költségünkön!”) a magyarok túlélést elősegítő humorát hangsúlyozza.


Már nem olyan vonzó hazánk a külföldi turistáknak, mert a statisztikák szerint 2007-ben csökkent az idelátogatók, illetve az általuk eltöltött éjszakák száma is – főleg Budapesten. A fővárosi mutatók az év utolsó negyedében némiképp felfelé kezdtek kapaszkodni. – A tavalyi évad összességében ismét több mint biztató eredményeket mutat – hangzott el a Budapesti Turisztikai Hivatal és a fővárosi önkormányzat nemrégiben megtartott konferenciáján.
Az óvatos optimizmust, rámutatva a számokra, nem osztják a szakma más képviselői. – Ne felejtsük el, hogy a külföldi vendégéjszakák száma 2004-hez, illetve 2005-höz képest négy, illetve hét százalékkal csökkent tavaly – ismertette lapunkkal a riasztó statisztikát a Vendéglátó és Idegenforgalmi Munkaadók Országos Szövetségének elnöke. Hülvely István szerint évek óta folyamatosan romlik a magyarországi szállodák versenyképessége a környező országokban lévő társaikéhoz mérten. Az elnök szerint a jövedelmezőség a központi megvonások miatt zuhan, hatásos országmarketingre pedig kevés a pénz. – Egy nemzetközi felmérés szerint Budapesten a legkisebb a profit a szállodaiparban, ami a magas forgalmi adó (áfa) és a hazai adó- és járulékterhek miatt van. A színvonalat már megtartani is csak nehezen tudjuk; a folyamatos technikai fejlesztésre, a munkaerő képzésére alig futja a cégeknek – tette hozzá.
Hülvely szerint a vezető gazdasági elemzők és az irányítás fejében tévesen még mindig a régi, 80–90-es évekbeli turisztikai eredmények és struktúrák élnek. A versenyképességi kerekasztal ajánlása és miniszteri nyilatkozatok szerint ugyanakkor a kormányzat érzi végre, hogy az ország GDP-jének 9,5 százalékát termelő turizmus feltételein változtatni kellene. Mert míg Ausztriában tíz-, Csehországban öt-, Lengyelországban hétszázalékos a szálláshely-szolgáltatást terhelő áfa, addig nálunk a mindenkori normál kulcs, vagyis jelenleg 20 százalékos adó sújtja a hoteleket.
Bár a turisták elmaradoztak, a főváros így is szépen profitált az ágazatból. Sőt Budapest idegenforgalmiadó-bevételei évek óta emelkednek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.