Cégünk „jó hírneve és szakmai elismertsége” miatt visszavonjuk a BKV Zrt. csuklósbusz-tenderére benyújtott ajánlatát – olvasható Mogyoróssy Tibor, az Alfa Busz Kft. ügyvezető igazgatója tegnapi közleményében, amelyben azzal magyarázza a döntést, hogy az utóbbi napokban kialakult politikai csatározásokban nem kívánnak részt venni.
A cég, amelyre a fővárosi ellenzék gyanúja szerint „egyenesen rászabták” a tendert, a közleményben meg sem említi, hogy milyen kapcsolatban állnak vagy álltak Antal Attila, a BKV vezérigazgatója fiával, márpedig a gyanús elemektől hemzsegő buszpályázat tisztaságát a múlt héten emiatt kérdőjelezte meg Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester is. Ismert, többen is úgy nyilatkoztak, hogy az Alfa Busz a piaci árnál legalább tízmillió forinttal drágábban kínálja a Genfben leselejtezett járművek darabját.
A botrány a Fővárosi Közgyűlés január 31-i ülésén robbant ki, amikor a csaknem négymilliárd forint közpénz elköltéséhez a BKV utólag kérte a jóváhagyást, ugyanis a 60 darab plusz 40 százalék jármű beszerzésére tavaly decemberben kiírt felhíváskor még nem volt meg a fedezet. A balliberális közgyűlési többség 906 milliót meg is szavazott, azonban Antal Attila az aznapi tenderbontás ismerete nélkül elárulta a busz típusát, és az Alfa Busz Kft. által kínált Volvo 7000-esekről mint jó döntésről beszélt. A KDNP már eleve korrupciógyanúsnak találta a kiírást is, hiszen abban milliméter-pontosan megadták, milyen buszt kér a BKV. Az ügy akkor vált tarthatatlanná a fővárosi illetékesek számára is, amikor a Heti Válasz megírta, hogy a vezérigazgató fia éppen az Alfa Busz alkalmazottja. Ezt eleinte tagadták az érintettek, annak ellenére, hogy Antal Zsolt – a lelepleződés után törölt – iwiwes internetes adatlapján (amelynek részlete balra látható) az Alfa Buszt nevezte meg munkahelyéül. – A fiam lényegében raktáros volt a cég egyik alvállalkozójánál – állította a FigyelőNetnek adott interjújában az idősebb Antal, ám a Heti Válasz még múlt pénteken az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség elnökéhez fordult, arra gyanakodva, Antal Zsolt „számlásként” dolgozott közvetlenül az Alfa Busznak. Mogyoróssy Tibor a vizsgálatok előtt, tegnap megfenyegette az újságírókat. – Azon médiumok vagy bármely személy ellen, aki cégünk nevét korrupcióval, korrupciógyanúval vagy más hasonló rágalommal illeti, fellépünk a magyar jog teljes erejével – hangoztatta.
A területért felelős Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes a város vezetőinek mai tanácskozására ígért beszámolót a busztenderről, azonban úgy tudjuk, hogy az ügyben Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság szabad demokrata elnöke Hagyótól a felvetődött gyanú tisztázását és a felelősök megnevezését, számonkérését várja. – Az Alfa Busz visszalépése nem éppen a gyanú szétoszlatását szolgálja – közölte lapunkkal Lakos. Szerinte a felelősségre vonás mellett a BKV-nak a jövőben legalább hároméves járműbeszerzési koncepciót kellene az asztalra tennie, mert kiderült: ad hoc alapon nem lehet felelősen dönteni sok milliárd forintos projektekről.
Wintermantel Zsolt, a városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke leszögezte: követelik, hogy mindenre kiterjedő vizsgálat legyen az ügyben. Regőczi Miklós, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta: később döntenek arról, hogy új pályázatot írnak-e ki, vagy sem. Szerinte a cég átalakításának ellenségei gátolják az egy éve működő menedzsment munkáját. Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, egyben a BKV Zrt. felügyelőbizottsági tagja lapunknak kijelentette: a tender bukásával felszabaduló négymilliárd forintot költsék inkább a tervezett járatritkítások megakadályozására.
Megrázó kérdés merült fel Till Tamás gyilkossági ügyében