A tendert lefújták, a gyanú maradt

Újabb fordulatot vett tegnap a BKV csaknem négymilliárd forintos, korrupciógyanús használtbusz-beszerzése: az egyedüli pályázóként induló Alfa Busz Kft. visszavonta ajánlatát. Bár az érintettek továbbra is tagadnak, perrel fenyegetnek, az ügy koalíciós válságot robbantott ki. Az MSZP által felügyelt területen most már nemcsak az ellenzék, hanem az SZDSZ is felelősségre vonást követel.

2008. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cégünk „jó hírneve és szakmai elismertsége” miatt visszavonjuk a BKV Zrt. csuklósbusz-tenderére benyújtott ajánlatát – olvasható Mogyoróssy Tibor, az Alfa Busz Kft. ügyvezető igazgatója tegnapi közleményében, amelyben azzal magyarázza a döntést, hogy az utóbbi napokban kialakult politikai csatározásokban nem kívánnak részt venni.
A cég, amelyre a fővárosi ellenzék gyanúja szerint „egyenesen rászabták” a tendert, a közleményben meg sem említi, hogy milyen kapcsolatban állnak vagy álltak Antal Attila, a BKV vezérigazgatója fiával, márpedig a gyanús elemektől hemzsegő buszpályázat tisztaságát a múlt héten emiatt kérdőjelezte meg Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester is. Ismert, többen is úgy nyilatkoztak, hogy az Alfa Busz a piaci árnál legalább tízmillió forinttal drágábban kínálja a Genfben leselejtezett járművek darabját.
A botrány a Fővárosi Közgyűlés január 31-i ülésén robbant ki, amikor a csaknem négymilliárd forint közpénz elköltéséhez a BKV utólag kérte a jóváhagyást, ugyanis a 60 darab plusz 40 százalék jármű beszerzésére tavaly decemberben kiírt felhíváskor még nem volt meg a fedezet. A balliberális közgyűlési többség 906 milliót meg is szavazott, azonban Antal Attila az aznapi tenderbontás ismerete nélkül elárulta a busz típusát, és az Alfa Busz Kft. által kínált Volvo 7000-esekről mint jó döntésről beszélt. A KDNP már eleve korrupciógyanúsnak találta a kiírást is, hiszen abban milliméter-pontosan megadták, milyen buszt kér a BKV. Az ügy akkor vált tarthatatlanná a fővárosi illetékesek számára is, amikor a Heti Válasz megírta, hogy a vezérigazgató fia éppen az Alfa Busz alkalmazottja. Ezt eleinte tagadták az érintettek, annak ellenére, hogy Antal Zsolt – a lelepleződés után törölt – iwiwes internetes adatlapján (amelynek részlete balra látható) az Alfa Buszt nevezte meg munkahelyéül. – A fiam lényegében raktáros volt a cég egyik alvállalkozójánál – állította a FigyelőNetnek adott interjújában az idősebb Antal, ám a Heti Válasz még múlt pénteken az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség elnökéhez fordult, arra gyanakodva, Antal Zsolt „számlásként” dolgozott közvetlenül az Alfa Busznak. Mogyoróssy Tibor a vizsgálatok előtt, tegnap megfenyegette az újságírókat. – Azon médiumok vagy bármely személy ellen, aki cégünk nevét korrupcióval, korrupciógyanúval vagy más hasonló rágalommal illeti, fellépünk a magyar jog teljes erejével – hangoztatta.
A területért felelős Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes a város vezetőinek mai tanácskozására ígért beszámolót a busztenderről, azonban úgy tudjuk, hogy az ügyben Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság szabad demokrata elnöke Hagyótól a felvetődött gyanú tisztázását és a felelősök megnevezését, számonkérését várja. – Az Alfa Busz visszalépése nem éppen a gyanú szétoszlatását szolgálja – közölte lapunkkal Lakos. Szerinte a felelősségre vonás mellett a BKV-nak a jövőben legalább hároméves járműbeszerzési koncepciót kellene az asztalra tennie, mert kiderült: ad hoc alapon nem lehet felelősen dönteni sok milliárd forintos projektekről.
Wintermantel Zsolt, a városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke leszögezte: követelik, hogy mindenre kiterjedő vizsgálat legyen az ügyben. Regőczi Miklós, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta: később döntenek arról, hogy új pályázatot írnak-e ki, vagy sem. Szerinte a cég átalakításának ellenségei gátolják az egy éve működő menedzsment munkáját. Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, egyben a BKV Zrt. felügyelőbizottsági tagja lapunknak kijelentette: a tender bukásával felszabaduló négymilliárd forintot költsék inkább a tervezett járatritkítások megakadályozására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.