Etikát tanuló kereskedők

A Gazdasági Versenyhivatal 2010 nyaráig meghosszabbította a kereskedőkre érvényes szakmai etikai kódexet, amely szigorú keretszabályokat fogalmaz meg a magyarországi boltok tisztességes piaci magatartásáról. Úgy tűnik, a nyilvánossággal való fenyegetés nagyobb visszatartó erő a szabályok ellen vétő cégeknek, mint a hatósági bírság.

2008. 02. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Másfél éve, az ágazati törvény utasítására született a hazai kereskedelmi vállalkozásokra érvényes etikai kódex, amely a jogszabályi előírások alapján kiköti, mi számít tisztességesnek az üzletek részéről a fogyasztók, beszállítók és a versenytársak felé. A kódex arra az elvre épül, hogy a törvényalkotás és a törvények betartatása elsősorban az állam feladata, az etikai normákat mára mégis felvállalta a piac kétharmada. A 100 millió forintos árbevételnél nagyobb éves eredményt produkáló cégeknek kötelező a kódexhez csatlakozniuk, ezek szerint valamennyi, hazánkban lévő multinacionális áruházláncnak meg kell felelnie az etikai normáknak, a jogszabályi előírásokon túl. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) most ennek a kódexnek a hatályát hosszabbította meg 2010 júniusáig, ami azzal jár, hogy az etikai testületnek is joga van eljárni a szabálysértők ellen.
A kódex két fegyvert szegez a kereskedőknek – mondta lapunknak Imre István, a Kereskedelmi Etikai Testület elnöke. Egyrészt az érdekek érvényesítéséhez újabb utat nyit, a hatósági csörte mellett ugyanis lehetőséget ad a párbeszéden alapuló egyezségre. Egy beszállító például akár névtelenül, érdekvédelmi szervezetén keresztül is jelezheti a testületnek sérelmeit, akadt is már erre nem egy példa – mondta az elnök. Mert, mint azzal lapunk többször foglalkozott, a hazai beszállítók kiszolgáltatott helyzetén nem segít a kereskedelmi törvény, hiszen a GVH-nál a mai napig nem nagyon mernek a kisvállalkozók hivatalos eljárást kezdeményezni. (Emiatt lehet precedensértékű az vizsgálat, amely első alkalommal a napokban indult a Tesco ellen egy pórul járt beszállító kezdeményezésére.)
– Az etikai kódex fő fegyvere ugyanakkor a vétkes elmarasztalása a nyilvánosság előtt. Ha ugyanis a kereskedő szabályt sért, akkor az ő költségére az etikai testületnek joga van „szégyenfalra” tenni őt, vagyis újsághirdetésben felhívni a lakosság figyelmét arra, melyik áruház nem működik a fair play szellemében – fejtette ki az elnök. Eddig azonban itthon még egy eset sem fajult idáig, nyilván, mert a kereskedő tudja: nem tenne jót üzletének a negatív reklám. Mivel a versenyhatósági büntetések híre nem minden esetben jut el a fogyasztókhoz, az etikai testület ezen módszere vált mára viszszatartó erejűvé.
Arra a kérdésre, hogy miként látja az etikai testület a nagyobb áruházláncok sorozatos összeütközéseit a hatóságokkal, Imre István úgy fogalmazott: ha a kereskedő a fogyasztó kárára követ el vétséget, akkor az mindenképpen elítélendő, ekkor jogosan ítélik komoly hatósági büntetésre a csalót. Előfordul azonban, hogy puszta figyelmetlenség az oka például annak, ha a polcon feltüntetett akciós ár a pénztártól való távozás után magasabb tételként mutatkozik a számlán. Más kérdés, hogy ez esetben is a vásárló károsul, s a figyelmetlenség önmagában nem mentesít a szabályok alól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.