Kiélezett kenyérharc és esetenként csődhöz vezető árverseny zajlik tavaly óta az utazási irodák nagyjából 1200 résztvevős hazai piacán, mert a megszorítások időszakában egyre kevesebb embernek futja külföldi nyaralásra – a vállalkozások ezért mind nagyobb kockázatot vállalva próbálnak a víz felszínén maradni.
2007-ben 3814 magyar turista járt pórul, veszítette el pénzét, és vált rémálommá az utazása – hívja fel a figyelmet honlapján a Travia internetes utazásközvetítő, így folytatva: a hivatalok, hatóságok nem tudják önt megvédeni. A honlap csődmentes utazást ígér 120 százalékos garanciával, mondván: a társaság úgy választja ki az utazásszervezőket, hogy csak a stabil pénzügyi hátterűekkel szerződnek, és ajánlataikért felelősséget is vállalnak. Így ha a náluk befizetett utazási szolgáltatás szervezője gazdasági csődöt jelentene, akkor a befizetett teljes részvételi díj 120 százalékát fizetik ki a pórul járt utasnak – áll az ajánlatban. A hirdetés utal arra is, hogy az internetes utaztató által kínált utak jóval olcsóbbak, mint azok a lehetőségek, amelyeket irodával rendelkező versenytársai kínálnak.
A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége szerint ez azonban etikátlan, s felháborítóan rontja a többi magyar utazási vállalkozás hírnevét és versenyhelyzetét, ráadásul valótlan állításokat tartalmaz. – Azt nehezményezzük, hogy a honlapon szereplő szöveg alapján úgy tűnik, ha a fogyasztó nem a Traviát, hanem más irodát választ, akkor nincs biztonságban – magyarázta Molnár Gabriella elnök. Véleménye szerint ez a többi irodára nézve sértő, ráadásul semmibe veszi a szervezők által letett többmilliós vagyoni biztosítékokat, amit a törvény szerint valamennyi vállalkozásnak teljesítenie kell az utasok védelmében. – Nem is tudjuk, honnan vették, hogy ennyi utas járt pórul tavaly, ráadásul a biztosítók valamennyiüket kártalanították – közölte az elnök. A szövetség a közelmúltban emiatt „nekiment” a tagjai közé nem tartozó vállalkozásnak, és a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordult vizsgálatot kérve.
Megerősítette ezt a GVH szóvivője is, Mihálovits András ugyanakkor jelezte: a konkrét vizsgálat még nem indult meg a vállalkozók sérelmei miatt. A szóvivő elmondta: a döntést befolyásolhatja majd a burkolt összehasonlító reklám piacra gyakorolt hatása, a fogyasztók esetleges megtévesztésének bizonyítása, valamint az, hogy milyen széles réteget érint a sérelmezett gyakorlat és több más tényező is. A hivatal konkrét döntése a minimum kilencvennapos eljárás során alakul majd ki, és ha bírság kiszabására kerül sor, akkor annak felső határa az internetes cég tavalyi nettó bevételének maximum tíz százaléka lehet. 2007-ben több más kereskedelmi és utaztató vállalkozás mellett egy irodát már megbüntetett a Gazdasági Versenyhivatal, mert programfüzeteiben azt állította, hogy a legalacsonyabb árakat alkalmazza a piacon.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó