Budapest: koalíciós csőd

Működésképtelenné vált a fővárosi balliberális koalíció: előbb az MSZP-, majd az SZDSZ-frakció obstrukciója miatt a Fővárosi Közgyűlés tegnapi ülésén még csak tárgyalni sem tudta Budapest 2008-as költségvetését. Mindenki előtt nyilvánvalóvá vált viszont a városvezetés és a BKV mélyülő válsága; a napokban kirobbant több milliárd forintos tanácsadói botrányra magyarázatot sem adtak a cég vezetői.

2008. 03. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a tegnapi tanácskozás elején érzékelhető volt a kormánypártok csődje, amikor az idei büdzsé előterjesztését a szabad demokraták csak az ellenzék szavazataival tűzhették napirendre. Steiner Pál fővárosi szocialista frakcióvezető kedden jelezte, hogy csak akkor adják szavazatukat, ha koalíciós partnerük támogatja a tizenkét fővárosi kórház önállóságának megszüntetését, holdingba terelését. – Az SZDSZ többször is megsértette megállapodásunkat, ezért a frakciónk úgy döntött, hogy nem vesz részt a közgyűlés munkájában, a következő napokban összehívjuk a koalíciós egyeztető tanácsot – közölte.
Demszky Gábor főpolgármester szerint partnerük a költségvetéshez nem kapcsolódó ügy miatt hátráltatja a törvényes gazdálkodás elfogadását. Kijelentette: a város működése érdekében akár az ellenzékkel is összefoghatnának, de ezt a koalíció megtartása érdekében nem teszik. A szabad demokraták végül szünetet kérve távoztak a teremből. A büdzsét várhatóan egy jövő heti rendkívüli ülésen tárgyalják majd.
Tarlós István, a Fidesz–KDNP fővárosi frakciószövetségének elnöke szerint a két kormánypárt cserbenhagyta a budapestieket, és figyelmeztette Demszkyt: ha két párt helyett öttel tárgyalna, akkor nem jutott volna ebbe a helyzetbe.
Ezt megelőzően a csőd szélén álló városvezetés és a BKV helyzete tegnap tovább súlyosbodott, mert az ellenzék kezdeményezésére napirendre vett legújabb botrányról kiderült: a négyes metró beruházására összesen hat szerződést kötöttek az AAM Zrt. nevű céggel, öszszességében csaknem hárommilliárd forint értékben. Ezek alapján már több száz millió forintot kifizettek, de a közlekedési társaság vezetői még csak magyarázatot sem adtak, hogy mire. A közgyűlésen megjelent Balogh Zsolt, a betegállományban lévő Antal Attila vezérigazgató helyettese, és egy vaskos dossziéból előhúzott listáról sorolta, amiről lapunk már tegnap is beszámolt: „szakértői támogatás, projektműködés irányítási folyamatainak minőségbiztosítása, irányítási struktúra és projektfórumok átfogó működésével összefüggő koordinatív feladatok ellátása”. Arra az ellenzéki kérdésre, hogy ténylegesen mit tettek le az asztalra, a vezérigazgató-helyettes csak annyit mondott, hogy az AAM 135 embere 8400 munkaórában ötezer, összesen negyvenezer oldalnyi dokumentumot készített.
Tarlós István megdöbbentőnek nevezte az előadást, és felhívta a figyelmet arra is, hogy a négyes metró legutolsó határideje 2011 közepe, míg a tanácsadókat 2012 végéig alkalmazták.
A közgyűlés végül a helyszínen maradt két MSZP-s főpolgármester-helyettessel, Steiner Pállal és az SZDSZ-frakcióval együtt elfogadta, hogy ez ügyben is végezzen teljes körű vizsgálatot a BKV Zrt. felügyelő bizottsága.
A ma összeülő testület már korábban vizsgálatot indított a nyolcmilliárd forintos hiánnyal küszködő közlekedési társaság korrupciógyanús busztendere, a vezérigazgató és fia összeférhetetlensége, a cég botrányos kommunikációja és az óriási felháborodást okozó járatritkítások tervének ügyében.
A fővárosi képviselők számos, az ellenzék által javasolt napirendi pontot elnapoltak, nem tárgyalták a közúti fuvarozókat sújtó tízszeres áremelés kérdését és Pokorni Zoltán hegyvidéki polgármesternek a turulszobor ügyét rendező előterjesztését, viszont egyhangúlag támogatták azt a kezdeményezést, hogy a Margit-sziget Budapest egyik kiemelt zöld területeként legyen világörökségi védettségű.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.