Igényes, jól átgondolt Lukács-passió

Bach után passiót írni olyan, mint Beethoven után szimfóniát. Nagy kihívás. Ráadásul nem mindennapi, hogy valaki ilyen fiatalon fogjon hozzá, mint Gyöngyösi Levente. De okozott ő már meglepetést A gólyakalifával, és bizonyította számtalanszor, hogy igenis van a mai magyar zeneszerzésnek olyan útja, amely szélesebb közönség számára is vonzó lehet.

2008. 03. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a Lukács-passiót hallgattam, óhatatlanul Mel Gibson filmje járt az eszemben és az, hogy Gyöngyösi Leventének filmzenéket is kéne írnia, annyira jól illusztrál. Ez a passió ugyanis rendkívül képszerű, dramaturgiailag erősen közelít az operához, különösen azáltal, hogy itt a bibliai szereplők is kapnak személyes érzéseket kifejező áriákat. A kontratenor Heródes könnyűzenei elemeket használ, amelyek többször visszatérnek a felszínesség jeleként. Pilátus is rendkívül kifejező dallamokat kap, Jézus áriái megrázók, Péter pedig olyan áriával omlik össze, amelynek minden egyes hangjába mintha az egész élet csalódása, lelkiismeret-furdalása és kétségbeesése sűrűsödne. Olyannyira hús-vér emberek jelennek meg, valódi érzésekkel, hogy nem nehéz velük azonosulni. Jézus szenvedéstörténete valósággá válik, és úgy pereg le előttünk, mint a filmkockák.
Gyöngyösi Levente Bach passióit alaposan ismeri, orgonistaként játszotta is őket, ahogy a saját darabjában is az orgona mellé ült. Talán ez is az oka, hogy a mű alapja a barokk hagyomány, amelyet tovább erősítenek a régizene-előadói praxisából szerzett tapasztalatok. (Vashegyi György vezényelt, az ő személye szintén jelzésértékű e téren.) Persze nem csak a barokk és a bachi hagyomány tűnik fel. Rendkívül tudatos utalásokkal megjelenik a zenetörténet több korszaka, a XIX. század végi francia stílustól kezdve a már említett könnyűzenei elemekig. Ez teszi modernné a zenei szövetet, amelynek hangzása a látszólagos stílusbeli eklektika ellenére is teljesen egységes és eredeti. A szövegválasztás is átgondolt, a latin nyelvű passiószöveget a biblia más részeiről vett részekkel egészíti ki, hasonló dramaturgiai funkciókat lát el ez, mint a zenei idézetek. A hangszerelés sokszínű, és a dallamformálás mellett ez az egyik olyan eszköz Gyöngyösi kezében, amely miatt képszerűvé válik az előadás: hangutánzásban és hangulatfestésben hihetetlenül kreatív. Bár a mű kétórás, nem érezzük hosszúnak, a szerző ugyanis jól bánik az arányokkal, a sötét és nehéz részeket könnyedebb vagy éppen megrázóan szép áriákkal váltogatja, és időnként némi irónia is felsejlik Heródes és Pilátus ábrázolásánál.
Persze nemcsak a darab igényes és alaposan átgondolt, hanem az előadás is, amelynek szólistái (Kálmán László, Kovács István, Kovács Ágnes, Bárány Péter, Szigetvári Dávid, Czimár Dávid) különleges élményt nyújtottak a Purcell Kórussal és az Erdődy Kamarazenekarral. Vashegyi Györgynek köszönhetően letisztult hangzású és kiegyensúlyozott produkció volt.
Gyöngyösi Leventének eddig is ígéretes jövőt jósolhattunk, a Lukács-passióval azonban bizonyosan kitörölhetetlenné tette magát a magyar zenetörténetből.
(Gyöngyösi Levente: Lukács-passió – ősbemutató. Mátyás-templom, március 18., 20.00.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.