Ki adja vissza az őseinket?

Amikor az István, a király megszületett, senki sem lepődött meg, hiszen belefért Szörényi Levente illéses-fonográfos múltjába. Amikor azonban folytatódott a történet, és kiderült, nem egyszerűen a hálás téma, hanem sokkal mélyebb okok szülték a rockoperát, már nem mindenki érezte-értette meg, miről is szól ez a korszak.

2008. 03. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ki adja vissza az őseinket? – teszi fel a kérdést Szörényi Levente a TF-estéken debütált új előadása, amely jócskán igénybe veszi a hallgatóság koncentráló képességét. A történelem hivatalos csapásirányából indul ki, és provokatívan rákérdez a sorok közül kivilágló ellentmondásokra.
Ki gondolta volna például, hogy Koppány vagy Imre haláláról a magyar források meglepő módon szűkszavúan csak a tényt említik, hogy meghaltak. A Bajor Évkönyvek szerzőjének viszont oka lehetett volna akár az utókor manipulálására, akár bizonyos események elkendőzésére, mégis tájékoztat a történtekről, igaz nem vizsgálja azok hátterét. Már az Árpád-ház családfájában is sok a fehér folt. Először is nem ismert Koppány származása. Az biztos, hogy Árpád-házi herceg volt, apja, Tar Zerind (amit valószínűleg Szöréndnek ejtettek) azonban a családfa-ábrázolásokon lóg a levegőben. További kérdés, hogy az Árpád-ház Szent Istvánt követő öszszes királya kitől származik: az ismeretlen Szár Lászlótól vagy a testvéreként emlegetett Vászolytól? – Sztálin is kivakartatta az ellenfeleit a képekről, Kádár sem nevezte nevén Nagy Imrét – utal a zeneszerző a fehér foltok valószínű okaira. Szörényi Levente elismert történészek munkáit idézi, és sokszor a Képes Krónika képeiből indul ki. Bakay Kornél történészre hivatkozik, amikor arra a következtetésre jut: Koppány keresztségben kapott neve lehet Szár László, apja pedig azonos lehet Géza – Gécsö, keresztnevén István – testvérével, Mihálylyal, akinek a Szörénd az eredeti magyar neve volt. Koppány halálának körülményei is homályba vesznek: csatában való legyőzését Mátyás király kortársa, Bonfini említi először, és a Képes Krónika, amely egyébként bővelkedik a csatajelenetek ábrázolásában, egy megkötözött ember szűk körű kivégzését mutatja. A tőrbecsalást igazolja többek között II. Szilveszter pápa levele, amelyből kiderül, hogy feltűnően sok idő telt el a feltételezett veszprémi csata és Koppány halálának időpontja között.
Imre vadkanos esete is sok kérdést vet fel. Ő a koronázás (1031. szeptember 8.) előtt hat nappal halt meg, legalábbis akkor temették el. A történelemkönyvek nem hangoztatják, de Imre volt a bajor trón örököse, ráadásul István király és Gizella királyné átgondolt stratégiája nyomán reális esélye volt a császári trónra is, amit a bajor trónért illegitim módon harcba szálló II. Konrád császár érthetően nem nézett jó szemmel. Az is érdekes, hogy közvetlenül a „vadkantámadás” előtt vadászott együtt a császári követ azzal az Orseolo Péterrel, akinek Imre halála, Vászoly megvakítása egyaránt hasznára vált, és aki később királyként annyi szenvedést okozott az egész magyarságnak.
„Nem hiszek többé a magyarság erkölcsében. Egy nép nem hivatkozhat örökké »elnyomóira« és »árulóira«; minden népet elnyomtak és elárultak történelme során; egy nép, amelynek jellem és erkölcsi ereje van, idejében végez elnyomóival és árulóival. A magyar nem végzett velük, nyomorúságában inkább cinkosuk volt, ugyanakkor amikor áldozat is volt – zárta Márai Sándort idézve történelmi időutazását Szörényi Levente, utalva arra, hogy fura módon ma is van egy Orseolo Péterünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.