Arénáznak a bérlők

Divatos kardigán 34 ezer forintért, márkás edzőcipő 40 ezerért, blúz 25 ezerért – ez napjaink hazai plázakínálata a megszorításoktól kivérzett magyar fogyasztónak. Nem csoda, hogy az üzletek látogatottsága alacsony, és ez még az új és gigantikus áruházakra is igaz. A budapesti Arena Plazából már el is költözött az egyik bérlő.

2008. 04. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Levélben fordult nemrég a karácsonyi bevásárlószezonra sietősen megnyílt Arena Plaza mintegy ötven kisbérlője a tulajdonosokhoz, a bérleti díjak csökkentését kérve. Ezenkívül azt szeretnék, ha a pláza erősebb reklámtevékenységgel segítené a szerintük várakozáson aluli eredményeket javítani, mert a jelenlegi forgalmi adatok mellett nem látnak esélyt befektetéseik megtérülésére. A Napi Gazdaság tegnap megtudta: egy bérlő már le is húzta a rolót a gigacenterben. Lapunk is megkereste a szóban forgó társaság, a Baba Moon márkabolt képviselőit, akik azonban nem kívántak nyilatkozni, mondván, az ügy még nincs lezárva. Annyit azért elárultak, hogy a szakításnak személyes okai vannak. Ezzel együtt szerintük még korai lenne értékelni az Arena eredményességét, bár mint mondták, be lehet oda menni, és körül lehet nézni.
Szolgáltatók, éttermek, bankok, utazási irodák, pénzváltó, ruhatisztító és eddig csak külföldön ismert világmárkák üzletei várják a vásárlók pénzét a Kerepesi úti ügető helyén magasodó centerben. – Egy rokonom ott dolgozik – informált az egyik, neve elhallgatását kérő olvasónk. – Azt mondja, hogy a látogatók kilencven százaléka csak a mozi miatt megy az Arenába, és számos olyan bolt van, ahol egész nap egyetlen vevő sincs, csak bámészkodók.
Nem kizárt tehát, hogy az első kivonuló üzletet továbbiak követik, mert ahogy piaci szakértők tudni vélik, már most látszódnia kellene, hogy az Aréna meghatározó szereplője a régió kereskedelmének. A múlt év ugyanis a bevásárlóközpontok terén is bővelkedett rekordokban, ám az Arena megnyitása nem a legszerencsésebb döntések közé tartozott. Legalábbis az Eston International nemzetközi ingatlan-tanácsadó szerint. Legfrissebb felmérésükben leszögezik: a monstrum tömegközlekedéssel nehezen közelíthető meg, átadása pedig egy, a kiskereskedelmi forgalom visszaesésétől terhelt évre esett.
– Egyáltalán nem ritka, hogy egy új pláza nyitása után egyes boltok nem bírják a kezdeti időszakot, ezért elmennek, ahogy ez a 22 négyzetméteres üzlet sem találta meg a számítását – mondta a Magyar Nemzetnek az Aréna igazgatója. Galyas André közölte: már tárgyalnak az új bérlővel, és mindenki tudja, legalább egy-másfél év kell ahhoz, hogy egy pláza sikerességét és piaci pozícióját megítélhessük. – Mindenesetre a ház forgalma eddig megfelelően alakul – tette hozzá, ám azt nem árulta el, csökkentik-e a bérleti díjakat a kicsik kérésére.
Nem lepődött meg az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a helyzeten. Vámos György szerint egy bevásárlóközpontban boltot nyitni ugyanolyan kockázatos, mint a sarkon. Szerinte az Arena helyzete sajátos, a közeli metróépítés ugyanis elriasztja a vásárlókat. Ám ennél is fontosabb, hogy a hazai kereskedelem tavaly óta leszálló ágba került, a ruházati termékek, tartós fogyasztási cikkek eladásai évek óta nem látott mértékben zuhantak, és ez a folyamat még nem állt meg. Márpedig a bizonytalan piaci viszonyok között nagyobbat lehet bukni egy ilyen, rövid távon még normális körülmények között is veszteséges befektetéssel. Mindezt súlyosbítja a legyengült hazai vásárlóerő. A hanyatló eladásokat látva a szakértők is csak óvatosan jósolják: talán az év második felében jutnak némi lélegzethez a boltok, ám nem biztos, hogy elsőként a plázák bérlői lesznek ezek.

Tulajdonoscsere már volt. Az Arena építője, az izraeli hátterű, amszterdami bejegyzésű Plaza Centers NV ingatlanfejlesztő társaság tavaly 227 millió euró, részvényenként 77 cent nettó nyereséget ért el az egy évvel korábbi 14,7 millió, illetve 27 cent után. A Bloombergre hivatkozva a Napi Gazdaság megírja: a látványos eredményjavulásban szerepet játszott, hogy a cég tavaly két lengyelországi plázáját a Klepierre SA-nak értékesítette, a budapesti Arena Plazát pedig a brit Active Asset Investment Managementnek adta el. Az ügyletek összesen csaknem 500 millió euró bevételt hoztak, amiből az Arena 390 millióval részesedett. A cég legnagyobb tulajdonosa a tel-avivi székhelyű Elbit Medical Imaging Ltd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.