Emelt díjas szerencsevadászat

Milliós bevétel a „játékgyáros” vállalkozásnak és a műsor sugárzójának, többezres telefonszámla a – legtöbbször – csalódott betelefonálónak. Már a versenyhivatal és a fogyasztóvédők is vizsgálták a televíziós játékok jogszerűségét, ám még mindig sokan sétálnak bele a szerencsevadászat csapdájába.

2008. 04. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtévesztő társkereső hirdetések miatt a versenytörvény szerint kiszabható legmagasabb bírsággal sújtotta tegnap a Digitania Kommunikációs Zrt.-t a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A norvég tulajdonban lévő társaság az SMS Magic nevű társkereső szolgáltatásának reklámozásával tévesztette meg a fogyasztókat. Emiatt éves nettó árbevételének tíz százalékát, vagyis 63,99 millió forint bírságot kell fizetnie.
A Telenor tulajdonában álló, főként tartalomszolgáltatással foglalkozó Digitania Zrt. 2006 júniusában kezdte különböző újságokban reklámozni SMS-társkereső szolgáltatását. A hirdetésekben jellemzően több hölgy fényképe volt látható, mellettük egy-két mondatos bemutatkozó szöveggel. A szolgáltató ezen túl arról tájékoztatott, hogy az érdeklődők miként válaszolhatnak SMS-ben a hirdetésre, amely üzenetért 240 forint plusz áfát kell fizetni. A GVH vizsgálata megállapította, hogy a reklámokban megjelent hölgyek fotói és bemutatkozásai nem minden esetben voltak valósak, ezért a Digitania ügyfelei az „erős manipuláció” miatt gyakran hoppon maradtak.
Mivel a társaság hirdetései hosszú időn keresztül sokakhoz eljutottak, ráadásul a GVH szerint az SMS Magic elnevezésű társkereső szolgáltatásnak egész üzletpolitikája a jogsértő magatartásra épült, a GVH a lehető legsúlyosabb bírságot szabta ki a Digitania Zrt.-re.
Korábban más emelt díjas szolgáltatásokat nyújtó cégeknél is vizsgálódott a hivatal. 2007 első fél évében indult az a versenyfelügyeleti eljárás, amely négy interaktív nyereményjátékot készítő vállalkozást és a játékokat sugárzó televíziós csatornákat (RTL Klub, TV2, ATV, Spektrum) vette górcső alá. Felmerült ugyanis annak valószínűsége, hogy a bejutás feltételei és a közzétett tájékoztatások tisztességtelenül befolyásolják a nyereményre vágyók döntéseit.
A betelefonálós játékok az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) szerint többnyire egyszerű feladványokkal, nagy nyerési eséllyel kecsegtetnek, a valóságban viszont az emelt díjas hívások gyakorta nem eredményeznek mást, mint több ezer forintos számlát. A tavalyi GVH-eljárás végül az interaktív televíziós játékgyárosok kötelezettségvállalásával zárult. A cégek megúszták a bírságot, mert vállalták, hogy megfelelő tájékoztatást adnak a pontos szabályokról, és világossá teszik, hogy a játékban fontos elem a szerencse is.
Az OFE viszont úgy tapasztalja, hogy máig sem szűnt meg minden probléma a betelefonálós játékokkal kapcsolatban – írja a civil szervezet a tegnapi közleményében. Egyrészt a tartalomszolgáltatók továbbra is kevés információt tesznek közzé a képernyőn, másrészt a telefonálók számára még mindig nem egyértelmű, hogy a foglaltként érzékelt, „félrecsúszott” hívásokat minden alkalommal számlázzák. A civilek ezért felhívják a fogyasztók figyelmét arra, hogy hosszú távon az ilyen jellegű játékok nyertesei csak a szolgáltatók, ezért nem árt megfontolni, mielőtt bárki szerencsevadászatra adná a fejét.

Befektetőt is keresnek. E-mailben keres magánbefektetőket hazánk legnagyobb emelt díjas játékainak tulajdonosa és szervezője. „Ha szeretné pénzét gyorsan és biztonságosan megsokszorozni, most lehetősége van rá” – írja a lapunkhoz is eljuttatott felhívás. A tulajdonos váratlan pénzügyi kényszerhelyzet miatt kénytelen tőkéstársat bevonni a nagy üzletbe, s ahogy a levélben írja: egymillió forinttól húszmillió forintig jöhet szóba a befektetés. A hirdető cég a 480 forintos játékok birodalmában tarol, ráadásul az öszszes, ilyen rendszert használó médiánál tíz százalékkal nagyobb arányban kapja a jutalékot, ami százalékonként akár több millió forintot is jelent. A felhívásban példaként említik az RTL Klub egyik valóságshow-ját, ahová egy óra alatt egymillió SMS futott be, szép summát hozva így a cég konyhájára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.