Megtévesztő társkereső hirdetések miatt a versenytörvény szerint kiszabható legmagasabb bírsággal sújtotta tegnap a Digitania Kommunikációs Zrt.-t a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A norvég tulajdonban lévő társaság az SMS Magic nevű társkereső szolgáltatásának reklámozásával tévesztette meg a fogyasztókat. Emiatt éves nettó árbevételének tíz százalékát, vagyis 63,99 millió forint bírságot kell fizetnie.
A Telenor tulajdonában álló, főként tartalomszolgáltatással foglalkozó Digitania Zrt. 2006 júniusában kezdte különböző újságokban reklámozni SMS-társkereső szolgáltatását. A hirdetésekben jellemzően több hölgy fényképe volt látható, mellettük egy-két mondatos bemutatkozó szöveggel. A szolgáltató ezen túl arról tájékoztatott, hogy az érdeklődők miként válaszolhatnak SMS-ben a hirdetésre, amely üzenetért 240 forint plusz áfát kell fizetni. A GVH vizsgálata megállapította, hogy a reklámokban megjelent hölgyek fotói és bemutatkozásai nem minden esetben voltak valósak, ezért a Digitania ügyfelei az „erős manipuláció” miatt gyakran hoppon maradtak.
Mivel a társaság hirdetései hosszú időn keresztül sokakhoz eljutottak, ráadásul a GVH szerint az SMS Magic elnevezésű társkereső szolgáltatásnak egész üzletpolitikája a jogsértő magatartásra épült, a GVH a lehető legsúlyosabb bírságot szabta ki a Digitania Zrt.-re.
Korábban más emelt díjas szolgáltatásokat nyújtó cégeknél is vizsgálódott a hivatal. 2007 első fél évében indult az a versenyfelügyeleti eljárás, amely négy interaktív nyereményjátékot készítő vállalkozást és a játékokat sugárzó televíziós csatornákat (RTL Klub, TV2, ATV, Spektrum) vette górcső alá. Felmerült ugyanis annak valószínűsége, hogy a bejutás feltételei és a közzétett tájékoztatások tisztességtelenül befolyásolják a nyereményre vágyók döntéseit.
A betelefonálós játékok az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) szerint többnyire egyszerű feladványokkal, nagy nyerési eséllyel kecsegtetnek, a valóságban viszont az emelt díjas hívások gyakorta nem eredményeznek mást, mint több ezer forintos számlát. A tavalyi GVH-eljárás végül az interaktív televíziós játékgyárosok kötelezettségvállalásával zárult. A cégek megúszták a bírságot, mert vállalták, hogy megfelelő tájékoztatást adnak a pontos szabályokról, és világossá teszik, hogy a játékban fontos elem a szerencse is.
Az OFE viszont úgy tapasztalja, hogy máig sem szűnt meg minden probléma a betelefonálós játékokkal kapcsolatban – írja a civil szervezet a tegnapi közleményében. Egyrészt a tartalomszolgáltatók továbbra is kevés információt tesznek közzé a képernyőn, másrészt a telefonálók számára még mindig nem egyértelmű, hogy a foglaltként érzékelt, „félrecsúszott” hívásokat minden alkalommal számlázzák. A civilek ezért felhívják a fogyasztók figyelmét arra, hogy hosszú távon az ilyen jellegű játékok nyertesei csak a szolgáltatók, ezért nem árt megfontolni, mielőtt bárki szerencsevadászatra adná a fejét.
Befektetőt is keresnek. E-mailben keres magánbefektetőket hazánk legnagyobb emelt díjas játékainak tulajdonosa és szervezője. „Ha szeretné pénzét gyorsan és biztonságosan megsokszorozni, most lehetősége van rá” – írja a lapunkhoz is eljuttatott felhívás. A tulajdonos váratlan pénzügyi kényszerhelyzet miatt kénytelen tőkéstársat bevonni a nagy üzletbe, s ahogy a levélben írja: egymillió forinttól húszmillió forintig jöhet szóba a befektetés. A hirdető cég a 480 forintos játékok birodalmában tarol, ráadásul az öszszes, ilyen rendszert használó médiánál tíz százalékkal nagyobb arányban kapja a jutalékot, ami százalékonként akár több millió forintot is jelent. A felhívásban példaként említik az RTL Klub egyik valóságshow-ját, ahová egy óra alatt egymillió SMS futott be, szép summát hozva így a cég konyhájára.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!