Kismamákat, kispapákat és a gyermekes családokkal szolidáris embereket várnak a szervezők arra az április 16-án, szerdán délelőtt 10 órára a BKV Zrt. budapesti székháza (VII., Akácfa utca 15.) elé meghirdetett demonstrációra, amely a Fővárosi Közgyűlés tavaly decemberi döntése ellenére halogatott, úgynevezett kismamabérlet mielőbbi bevezetésére szólítja fel az illetékeseket. A tervek szerint a kismamák menete a Főpolgármesteri Hivatalig tart, ahol petíció átadásával hívják föl a figyelmet: a tanulók és a nyugdíjasok BKV-bérletének árával megegyező, azaz havi a 3250 forintos „kisgyermekes”-szelvény árusítását a fővárosi tarifarendelet alapján meg kellett volna kezdeni, ám Budapest MSZP–SZDSZ-es vezetői és az irányíthatatlanná vált BKV menedzsmentje hónapról hónapra kitolják a konkrét bevezetés időpontját.
Az ügy támogatására létrehozott honlapon (www.kismamaberlet.hu) eddig már több mint tízezren csatlakoztak a felhíváshoz. A Fővárosi Közgyűlésben alig egy éve a kereszténydemokrata képviselők javasolták a kedvezmény bevezetését, azzal elviekben végül minden párt egyetértett, az előterjesztést pedig országos civil szervezetek támogatták, többek között a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Bábaszövetség, az Asszonyok a Nemzeti Egységért Mozgalom és a Jól-Lét Közhasznú Alapítvány. A fenti honlapon egyébként a támogatók nem csak az on-line aláírásgyűjtő íveket írhatják alá, aki akar, a tárgyban elektronikus levelet küldhet az illetékes miniszternek, a főpolgármesternek és helyettesének is.
Rétvári Bence KDNP-s országgyűlési és fővárosi képviselő lapunknak elmondta: jelenlegi formájában 25 ezer fővárosi szülő közlekedését könnyítené meg a kismama-, más néven kisgyermekesbérlet. A bevezetés részleteit egyébként kidolgoztatta a BKV, azt szakértők javasolták, sőt Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes be is nyújtotta a legújabb, április 21-i hatálybalépéssel számoló rendelettervezetet, amelyet azonban visszavont. Rétvári március végén szóról szóra benyújtotta a Hagyó-féle javaslatot, amelyet azonban a közgyűlés balliberális pártjai leszavaztak.
Dancs Gábor (SZDSZ) közlekedési tanácsnok közölte: támogatja a kismamabérletet, de nem most. Balogh Pál (MSZP) magyarázata szerint a „nehéz helyzetű” BKV önálló gazdasági társaság, így szerinte a politikusoknak nincs joga a cég kontójára kedvezményeket adni.
Ez a kedvezmény viszont máris szűkített lenne, ugyanis a KDNP a gyermekek születése után a meglévő állami támogatások valamennyi formáját igénybe vevő szülőt bevonta volna a körbe, a koalíciós vezetés „igényei” alapján azonban csak a gyesben vagy gyetben részesülők vehetnének olcsóbb bérletet. Ez idén összesen alig több mint 244 millió forintba kerülne a közlekedési társaságnak. A jelek szerint azonban a 80 milliárd forintot meghaladó adósságállománnyal, több mint 11 milliárdos üzemi veszteséggel küszködő, a csőd szélén álló BKV-nál minden pénzhez ragaszkodnak, amely kívül esik a sok milliárd forintos korrupciógyanús beszerzéseken vagy hasonló nagyságrendű tanácsadói szerződéseken.
Nem kell a végkielégítés. Újabb levelet írt Antal Attila vezérigazgató a BKV ügyeiben tulajdonosi jogkörben eljáró fővárosi gazdasági bizottsághoz, amelyben ismét azt javasolja, hogy közös megegyezéssel távozhasson a cég éléről, sőt még a végkielégítésről is lemondana. A korábban akár 60, járulékokkal együtt csaknem 100 millió forintos végkielégítést követelő Antal, akit a Fővárosi Közgyűlés 2011 végéig nevezett ki, most „csak” március 25-ig kifizetendő munkabéréhez ragaszkodik. (Antal közleménye szerint a 2011-ig szóló megbízása hátralévő részére nem kért se munkabért se egyéb járandóságot.) Demszky Gábor főpolgármester egy hete jelentette be, hogy szakértők szerint Antal Attila munkaszerződése semmis, így végkielégítés jogszerűen nem adható, a cégvezetőnek járó összeg pedig csak „jóval kisebb” lehet.
Meghalt egy ember a négyes-hatos villamos vonalán