Nem kérnek a csepeli szennyből

Nem veszélyeztetheti a fővárosban élőket, ezért nem is szállíthatják közúton az évi csaknem hetvenezer tonnányi szennyvíziszapot Csepelről Pestszentimrére – hangzott el a fővárosi városüzemeltetési bizottság legutóbbi ülésén a 2010-től üzemelő központi szennyvíztisztító ügyében. A testület új megoldást vár a főpolgármestertől, ráadásul a lakossági tiltakozás miatt meghiúsulhat a tervezett nagy forgalmú külső kerületi körút is.

2008. 04. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a környezetszennyezés veszélyére, hanem Budapest bűzére, az egyre romló minőségű levegőre hívta föl a figyelmet a napokban Szalkai István MSZP-s fővárosi képviselő javaslata, amelyet végül pártállástól függetlenül támogatott a városüzemeltetési bizottság többsége.
Szalkai szerint az ügyre a különféle médiumokban megjelent írások, riportok hívták fel a figyelmet, hogy a Közép-Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházásaként hirdetett központi szennyvíztisztító körül gondok vannak. – Elfogadhatatlan, hogy a keletkező szennyvíziszapot nemhogy az európai, de a hazai követelményektől is eltérően kezeljék – fűzte hozzá a képviselő.
Illés Zoltán, a fővárosi bizottság fideszes tagja szerint a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség teljesen szakszerűtlenül járt el, amikor engedélyt adott arra, hogy a 2010-re ígért csepeli szennyvíztisztító hivatalosan nem veszélyes, évi 70 ezer tonna hulladékát közúton szállítsák Pestszentimrére, a Cséry-telepként ismert szemétlerakóba komposztálás céljából. – Az eljárás óriási bűzzel jár, a közúti szállítás – évente több mint tízezer teherautó – pedig önmagában levegőszenynyező – mondta Illés. A politikus utalt arra is, hogy a tervezett útvonal része az úgynevezett külső kerületi körút, amelyet a hatalmas forgalomtól rettegő, XVIII. kerületi, kertvárosi lakosság ellenez, így könnyen lehet, hogy meg sem épül. A Zöld Sorompó Egyesület a napokban jelentette be, hogy több mint 4500 aláírást gyűjtöttek öszsze a kétszer két sávos út tervezett építése ellen, mert az nemcsak erdőirtással járna, de tönkretenné a kertvárosi lakók életét is. A beruházást erőltető XVIII. kerületi önkormányzat népszavazást írt ki, de a Fővárosi Bíróság jogerősen kimondta, hogy a kérdések szakszerűtlenek voltak, nem lehetett eldönteni, hogy a kiírók mire kérik a szavazatot, így a referendum meghiúsult.
Illés Zoltán hangsúlyozta: a szennyvíziszap-szállítási elképzelések mögött üzleti érdekek húzódhatnak, a korábban jelentős feladatokat ellátó, mára eljelentéktelenedett Cséry-telep üzemeltetői így igazolhatják létjogosultságukat. Szalkai felvetette, hogy az lenne a legjobb megoldás, ha a helyszínen, vagyis Csepelen komposztálnák a szennyvíziszapot, ha ez valamilyen okból nem lehetséges, akkor a Dunán, uszályokon szállítsák el.
A fővárosi bizottság végül úgy határozott, hogy Demszky Gábor főpolgármesternek részletes, átfogó javaslatot kell kidolgoztatnia a komposztálás kiváltására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.