Nem az örökkévalóságnak dolgozunk, hanem igyekszünk Bartók szellemiségéhez a legközelebb álló előadásokat produkálni – mondta Kocsis Zoltán fő-zeneigazgató annak kapcsán, hogy menynyire fontos Bartók esetében az a háttérmunka, amelyre a Nemzeti Filharmonikusokkal akkora hangsúlyt fektet. Bartók zenéje annyira sokrétű, hogy nem lehet alkalmi kirándulás szintjén úgy elsajátítani az egyes stíluselemeket, hogy azok szerves egységet alkossanak – tette hozzá, utalva arra, hogy a Bartók Új sorozat lemezei ennek következtében komoly eredményeket tudnak felmutatni.
Kovács Géza, az együttes főigazgatója elmondta: megegyeztek abban, hogy nem panaszkodnak az anyagiak terén. Ennek ellenére néhány megjegyzéssel a sajtó tudomására hozták: ez nem azt jelenti, hogy ne lennének gondjaik, vagy ne tudnának sokkoló számokkal előhozni. Kocsis Zoltán hozzáfűzte: csak annyira vannak nehézségeik, mint amilyen állapotban van az ország.
Idén ötven éve, hogy a Nemzeti Filharmonikusok a martonvásári Brunszvik-kastély parkjában minden nyáron koncerteznek, és a jubileumra való tekintettel ezúttal a Beethoven-koncerteket kamarazenélés előzi meg a platánfák alatt. A zenekar csatlakozott az élő koncerteket közvetítő Classiclive.hu kezdeményezéséhez is, amelyhez a világ vezető zenekarai társultak, illetve készülnek bekapcsolódni. A Művészetek Palotájával együttműködésük ezen a téren különösen gyümölcsöző, nekik ugyanis nem kell beszerezni sem a technikát, sem az azt üzemeltető szakembereket, hiszen minden adott. Idén ünnepli alapítása 85. évfordulóját a zenekar, amelynek alkalmából hamarosan a boltokba kerül a Hang-szálak című, az együttes történetét összefoglaló könyv.
A jövő évi tervek között bőven akadnak igazi zenei csemegék: mindkét nagyzenekari bérlet első hangversenye különleges élménynek ígérkezik, a Ferencsik-bérlet első alkalmán a zenekar vendége Vadim Repin lesz, a Klemperer-sorozaton pedig Mozart háromzongorás versenyműve a Ránki család – Ránki Dezső, Klukon Edit és fiuk, Ránki Fülöp – előadásában szólal meg. Két kiváló finn művészt is vendégül látnak: Olli Mustonen Sztravinszkij-zongoraversenyeket játszik, Sakari Oramo pedig többek között Debussy-dalokból készített saját hangszereléseit dirigálja, de együtt lépnek színpadra Komatsu Kazuhiko japán karmesterrel és Soyoung Yoon koreai hegedűművésznővel is. Az együttes folytatja ifjúsági sorozatait, és a kortárs magyar szerzők műveinek előadását is. Ez utóbbiak közül kiemelkedik Szokolay Sándor Október végi tiszta lángok című, az 1956-os forradalom emlékére írt új darabjának októberi bemutatója. Az együttes 2009-ben két turnéra is megy: februárban a Kanári-szigetekre, májusban pedig Spanyolországba.
Miért ennyire agresszív és nárcisztikus Magyar Péter?