A négyes metró uniós szalmaszála

2008. 05. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden többletköltséget a fővárosnak kell állnia, ha a négyes metró immáron 517 milliárd forintos beruházása nem kap támogatást az Európai Uniótól – jelentette ki Olti Ferenc, a BKV vezérigazgató-helyettese a fővárosi városüzemeltetési bizottság tegnapi ülésén. Elmondta: a cégnél nem készült válságterv arra az esetre, ha a remélt 273 milliárd forint uniós pályázat nem vagy csak részben nyeri el a brüsszeli döntéshozók tetszését. Amennyiben a Fővárosi Közgyűlés ma elfogadja a metróépítés új pályázati anyagát, a kormány júliusban vagy augusztusban dönt, Brüsszelben pedig legkésőbb novemberig elbírálják a dokumentumot, amelynek költség-haszon elemzését a mai napig nem hozták nyilvánosságra. Csak az elmúlt hetekben hatmilliárd forinttal nőtt a beruházás végösszege, egy korábbi döntés alapján „megerősítették a projektmenedzsmentet”, a pénzt létszámbővítésre, külső szakértők alkalmazására fordítják.
Wintermantel Zsolt, a bizottság fideszes alelnöke felháborítónak nevezte, hogy a beruházás alapját képező adatokat a képviselők is csak egy „sötét szobában” ismerhetik meg, és ha a folyamatosan emelkedő metróépítési költségek meghaladják a 17,6 százalékot, akkor az unió részben vagy egészben elutasítja a támogatást. Becker László metróbiztos az utóbbi felvetést cáfolta, ám elismerte, hogy az uniós döntéshozók vizsgálják azt is, a főváros és cége, a BKV a metró megépülése után is el tudja-e látni közszolgáltatási feladatát, sőt a városnak arra évekre előre kötelezettséget kell vállalnia. Lakos Imre SZDSZ-es bizottsági elnök javaslatára a koalíciós többség végül megszavazta a pályázati anyagot, miután kiderült, a felelősség nem a bizottságot, hanem a mindenkori közgyűlést terheli majd.
Márpedig a BKV ez eddigieknél is nagyobb bajba kerülhet, ugyanis a városüzemeltetési bizottság határozatképtelenség miatt dönteni sem tudott a cégnek juttatandó 9,7 milliárd forintos fővárosi fejlesztési keretről, a kormányzat által ígért 10-12 milliárdos előleg pedig egy fillér pluszt sem jelent a nyolcvan- milliárd forintot meghaladó adósságállománnyal, és a legfrissebb adatok szerint az idén jóval több, mint 11 milliárdra tehető hiánnyal küszködő társaságnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.