Minden többletköltséget a fővárosnak kell állnia, ha a négyes metró immáron 517 milliárd forintos beruházása nem kap támogatást az Európai Uniótól – jelentette ki Olti Ferenc, a BKV vezérigazgató-helyettese a fővárosi városüzemeltetési bizottság tegnapi ülésén. Elmondta: a cégnél nem készült válságterv arra az esetre, ha a remélt 273 milliárd forint uniós pályázat nem vagy csak részben nyeri el a brüsszeli döntéshozók tetszését. Amennyiben a Fővárosi Közgyűlés ma elfogadja a metróépítés új pályázati anyagát, a kormány júliusban vagy augusztusban dönt, Brüsszelben pedig legkésőbb novemberig elbírálják a dokumentumot, amelynek költség-haszon elemzését a mai napig nem hozták nyilvánosságra. Csak az elmúlt hetekben hatmilliárd forinttal nőtt a beruházás végösszege, egy korábbi döntés alapján „megerősítették a projektmenedzsmentet”, a pénzt létszámbővítésre, külső szakértők alkalmazására fordítják.
Wintermantel Zsolt, a bizottság fideszes alelnöke felháborítónak nevezte, hogy a beruházás alapját képező adatokat a képviselők is csak egy „sötét szobában” ismerhetik meg, és ha a folyamatosan emelkedő metróépítési költségek meghaladják a 17,6 százalékot, akkor az unió részben vagy egészben elutasítja a támogatást. Becker László metróbiztos az utóbbi felvetést cáfolta, ám elismerte, hogy az uniós döntéshozók vizsgálják azt is, a főváros és cége, a BKV a metró megépülése után is el tudja-e látni közszolgáltatási feladatát, sőt a városnak arra évekre előre kötelezettséget kell vállalnia. Lakos Imre SZDSZ-es bizottsági elnök javaslatára a koalíciós többség végül megszavazta a pályázati anyagot, miután kiderült, a felelősség nem a bizottságot, hanem a mindenkori közgyűlést terheli majd.
Márpedig a BKV ez eddigieknél is nagyobb bajba kerülhet, ugyanis a városüzemeltetési bizottság határozatképtelenség miatt dönteni sem tudott a cégnek juttatandó 9,7 milliárd forintos fővárosi fejlesztési keretről, a kormányzat által ígért 10-12 milliárdos előleg pedig egy fillér pluszt sem jelent a nyolcvan- milliárd forintot meghaladó adósságállománnyal, és a legfrissebb adatok szerint az idén jóval több, mint 11 milliárdra tehető hiánnyal küszködő társaságnak.
Prisztás-gyilkosság: ki lehetett a gyilkos?