Súlyos és tartós problémák vannak a légiközlekedési ágazat egészében fogyasztóvédelmi szempontból – állapította meg a napokban az unió 15 nemzeti hatósága abban a félidei jelentésben, amely a repülőjegyet árusító honlapok tisztességtelen eljárásait firtató vizsgálatról szól. – Elfogadhatatlan, hogy az interneten jegyet foglalók közül minden harmadikat becsapják, félrevezetik vagy összezavarják – jelentette ki Meglena Kuneva, a fogyasztóvédelemért felelős európai biztos. Az elmúlt hét hónap során minden harmadik megvizsgált, repülőjegyet kínáló internetes honlap esetében kellett intézkedni az uniós jogszabályok megsértése miatt, ami mintegy nyolcvan jegyértékesítő vállalatot érintett – ezek között nagy márkanevek éppúgy szerepelnek, mint kevésbé ismert társaságok. Brüszszel vizsgálata jövő májusig folytatódik, azt azonban már most megállapították: a félrevezető árazás a legjellemzőbb, ami a vizsgált honlapok csaknem hatvan százalékánál fordult elő.
A légipiacon hazánkban is éles a verseny, a társaságok naponta bombáznak akciós ajánlataikkal: néhány ezer, sőt néhány száz forintos jegyárakkal. Ám ha a reklám félrevezető, esetleg nem derül ki, hogy a felszállásért repülőtéri illetéket, jegykiállítási díjat vagy egyéb jogcímen számolt költséget is fizetni kell. Így a végösszeg a hirdetésben szereplő csábító ár többszöröse is lehet. Van, hogy a meghirdetett árak azért vezetnek félre, mert csak az odaútra szólnak, visszafelé már nem. Jogsértők azok a hirdetések is, amelyekből nem derül ki, milyen feltételekkel lehet kedvezményesen utazni. A repülőjegyeket értékesítők azzal szoktak védekezni, hogy mindenki hiányosan írja ki az árakat, tehát hátrányba kerül, aki megfelel a jogszabályoknak, azonban ez elfogadhatatlan.
A Gazdasági Versenyhivatal tavaly márciusban piactisztítási céllal több légitársaság ellen is eljárást indított. Az eddigi büntetések sorát 2006-ban a Sky Europe fapados társaság kezdte ötvenmillió forinttal, majd ezt követte tavaly a Malév Zrt. harmincmillió forinttal. A cseh Travel Service a. s. SmartWings nevű diszkontcég 2007 májusában hárommillió forintos, majd a fapados Wizz Air húszmillió forintos bírságot érdemelt. 2007 végén a British Airways kapott ötmilliós büntetést. Valamennyit jellemzően a fogyasztók megtévesztése miatt marasztalták el. Internetes jegyrendeléskor egyébként a foglalás második lépésénél megjelenik a repülőjegy ára, és külön ablak mutatja az illetékeket, adókat, ezek részleteit, így az ügyfél a teljes összeget hagyja jóvá az online foglalás utolsó előtti lépéseként, s a helyfoglalási központban is kötelező a részletes tájékoztatás.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban