Becsapós netes repülőjegyek

Elharapóztak a légitársaságok átverései az Európai Unióban, brüsszeli tapasztalatok szerint leginkább az internetes jegyértékesítés során „nyúlják le” a fogyasztókat. Tisztességtelenség miatt szinte már mindegyik légicég ellen folyt versenyhatósági eljárás idehaza is.

2008. 05. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos és tartós problémák vannak a légiközlekedési ágazat egészében fogyasztóvédelmi szempontból – állapította meg a napokban az unió 15 nemzeti hatósága abban a félidei jelentésben, amely a repülőjegyet árusító honlapok tisztességtelen eljárásait firtató vizsgálatról szól. – Elfogadhatatlan, hogy az interneten jegyet foglalók közül minden harmadikat becsapják, félrevezetik vagy összezavarják – jelentette ki Meglena Kuneva, a fogyasztóvédelemért felelős európai biztos. Az elmúlt hét hónap során minden harmadik megvizsgált, repülőjegyet kínáló internetes honlap esetében kellett intézkedni az uniós jogszabályok megsértése miatt, ami mintegy nyolcvan jegyértékesítő vállalatot érintett – ezek között nagy márkanevek éppúgy szerepelnek, mint kevésbé ismert társaságok. Brüszszel vizsgálata jövő májusig folytatódik, azt azonban már most megállapították: a félrevezető árazás a legjellemzőbb, ami a vizsgált honlapok csaknem hatvan százalékánál fordult elő.
A légipiacon hazánkban is éles a verseny, a társaságok naponta bombáznak akciós ajánlataikkal: néhány ezer, sőt néhány száz forintos jegyárakkal. Ám ha a reklám félrevezető, esetleg nem derül ki, hogy a felszállásért repülőtéri illetéket, jegykiállítási díjat vagy egyéb jogcímen számolt költséget is fizetni kell. Így a végösszeg a hirdetésben szereplő csábító ár többszöröse is lehet. Van, hogy a meghirdetett árak azért vezetnek félre, mert csak az odaútra szólnak, visszafelé már nem. Jogsértők azok a hirdetések is, amelyekből nem derül ki, milyen feltételekkel lehet kedvezményesen utazni. A repülőjegyeket értékesítők azzal szoktak védekezni, hogy mindenki hiányosan írja ki az árakat, tehát hátrányba kerül, aki megfelel a jogszabályoknak, azonban ez elfogadhatatlan.
A Gazdasági Versenyhivatal tavaly márciusban piactisztítási céllal több légitársaság ellen is eljárást indított. Az eddigi büntetések sorát 2006-ban a Sky Europe fapados társaság kezdte ötvenmillió forinttal, majd ezt követte tavaly a Malév Zrt. harmincmillió forinttal. A cseh Travel Service a. s. SmartWings nevű diszkontcég 2007 májusában hárommillió forintos, majd a fapados Wizz Air húszmillió forintos bírságot érdemelt. 2007 végén a British Airways kapott ötmilliós büntetést. Valamennyit jellemzően a fogyasztók megtévesztése miatt marasztalták el. Internetes jegyrendeléskor egyébként a foglalás második lépésénél megjelenik a repülőjegy ára, és külön ablak mutatja az illetékeket, adókat, ezek részleteit, így az ügyfél a teljes összeget hagyja jóvá az online foglalás utolsó előtti lépéseként, s a helyfoglalási központban is kötelező a részletes tájékoztatás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.