Brüsszeli vesszőfutás előtt a 4-es metró?

Jóval több mint egy évet csúszik a jelenleg 517 milliárd forintos költségű beruházással számolt 4-es metró EU-pályázatának beadása, és Brüsszelben ősz előtt semmiképpen sem várható döntés – derült ki a napokban azután, hogy csaknem három hét alatt érkezett meg a kormányhoz a fővárosi önkormányzat által készíttetett pályázati dokumentáció.

2008. 05. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bajnai Gordon területfejlesztési miniszter lapunk felvetésére, hogy tavaly ilyenkor még az év nyara, majd később ősze volt a 4-es metró pályázati „céldátuma”, leszögezte: az ügyben a fővárosé a
felelősség. Elmondta: a kormány várhatóan nyár közepén küldi el az anyagot Brüsszelbe. – Reméljük, az Európai Unió minél nagyobb arányban támogatja a projektet, de az is elképzelhető, hogy különböző hiánypótlásokra lesz szükség – fűzte hozzá a miniszter, aki szerint összesen egymilliárd euró körüli lehet a végösszeg.
Viszont a Fővárosi Közgyűlés április végi ülésén csak az MSZP, az SZDSZ és az MDF által megszavazott előterjesztés kérelme ennél jóval nagyobb összeget, áfa nélkül több mint 350 milliárd forintot tartalmaz. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője éppen ezzel indokolta, hogy az ellenzék nem vett részt a szavazásban. Az már korábban nyilvánvalóvá vált, hogy az uniós döntéshozók az új metróvonal két tervezett szakasza közül csupán az elsővel, az Etele teret és a Keleti pályaudvart összekötő föld alatti vonallal hajlandók foglalkozni. Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes viszont egy európai tanácsadó cég javaslatára hivatkozva leszögezte: jelenleg az úgynevezett Közlekedési operatív program kohéziós alapja 292 milliárd forintos keretére pályáznak, ám ha az egységes dokumentációt támogatják Brüsszelben, a második, azaz a Baross tér és a Bosnyák tér közötti szakaszra az első körben fel nem használt összegek fordíthatók. Tarlós szerint mivel a költségek folyamatosan emelkednek, a dokumentációt pedig teljes egészében meg sem ismerhették a képviselők, elképzelhető, hogy Brüsszelben valójában vesszőfutás vár az elhibázott presztízsberuházásra.
Ismeretes, 2007 áprilisában Demszky Gábor bejelentette: „az unió biztosan támogatja a 4-es metrót”. – Brüsszelben találkoztam Jacques Barrot-val, az unió közlekedési biztosával, ahol ígéretet kaptam arra, hogy Budapest megkapja a szükséges forrásokat. Lapunknak ezt határozottan cáfolta az EU-biztos szóvivője, akárcsak Danuta Hübner, a regionális politikáért felelős biztos. A lelepleződött állítások után Bajnai Gordon rendre megerősítette, hogy a brüsszeli döntés 2007. szeptemberre vagy októberre várható, ám novemberben már idén tavaszra vagy nyárra módosult a határidő. A városüzemeltetési bizottság áprilisi ülésén a BKV illetékesei arra a kérdésre, ha 2008 őszén végül mégsem kap támogatást a 4-es metró építése, végül kit terhelnek a költségek, egyértelműen válaszoltak: Budapestet. Kiderült: az önkormányzatnak a beruházáson felül a cikluson átívelő kötelezettségvállalást kell tennie a metróvonal üzemeltetésére is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.