Elvérzett hétszáz kis bolt

2008. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly hétszáznál is több – ötven négyzetméter alatti területtel rendelkező – bolt húzta le a rolót. A Nielsen piackutató adatai szerint a hagyományos „sarki fűszeres” bírja legkevésbé napjaink éles kereskedelmi versenyét. A cég legfrissebb felméréséből kiderül, hogy hazánkban tíz élelmiszerbolt közül hat sorolható az ötven négyzetméter alatti kis boltok kategóriájába, amelyek egyharmada mára kiszorult a piacról. Amíg ugyanis tíz évvel ezelőtt még 18 ezer „kicsit” tartott számon a Nielsen, addig legutóbb már csak 12 ezer ilyen üzlet szerepelt a felmérésben. A magyarok manapság a túlnyomórészt importárut kínáló, 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletekben költenek inkább – ilyenek a hiper- vagy szupermarketek, illetve a diszkontok. A piackutató megállapítja: míg ez utóbbi kereskedők piaci részesedése tavaly egyértelműen nőtt, addig a hagyományos kisebb-nagyobb szaküzletek forgalma csökkent az előző évhez képest.
A kisebb üzletek térvesztésének oka főként az, hogy árérzékennyé vált a lakosság, emiatt a háztartások kiadásainak legnagyobb része az alacsonyabb árat kínáló multiáruházak kasszájába vándorol. Míg 2004-ben az élelmiszer-kereskedelem 15,1 százalékát bonyolították a kis boltok, addig tavaly már csak a piac 11,8 százaléka jutott nekik. A legnagyobb forgalmú öt élelmiszer-csoportnál is kimutatható a hátrány – főként húsból és a sajtból adnak el napjainkban jóval kevesebbet a kicsik. Emellett már a háztartási vegyiárut sem a lakóhelyhez közelebb eső, ám drágábbnak tartott „sarki” üzletekben keresik a vevők. A vásárlási szokások átalakulásában az olcsóságnak és az akcióknak van nagy szerepe, s a magyarok igényei sok tekintetben eltérnek a nemzetközi átlagtól – állapítja meg felmérésében a Nielsen. Sörből, szénsavas üdítőből és gyümölcsléből viszont egyre több fogy a kis boltokban.
A Nielsen szerint az élelmiszer-bolt-hálózat – külföldhöz képest – ugyanakkor még mindig elaprózott Magyarországon: nálunk tízezer lakosra átlagban 21,3 üzlet jut.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.