Kétfelé kell harcolni

Szinte sokkolta a népzenei életet, amikor kiderült, hogy a Zeneakadémián most indult népzenei tanszék első évfolyamában Ökrös Csaba is megkezdte tanulmányait; az a prímás, akinek állva tapsolt egész Amerika, aki a magyar népzenei előadó-művészet csúcsán áll. Ő azonban határozottan állítja: még neki is bőven van mit tanulnia a Zeneakadémián.

2008. 05. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az induló zeneakadémiai népzene szak legnagyobb meglepetése éppen az ön személye volt. A táncházmozgalom legendás alakjának számít, hegedűtudása az élvonalba tartozik. Miért döntött úgy, hogy három évtizedes népzenei múlt és annyi szakmai siker után beül a tizennyolc-húszévesek mellé az iskolapadba?
– Kötelességemnek éreztem. Annak idején Sebő Ferenc is ismert zenészként, három gyerek mellett ment a Zeneakadémiára, és ez a lépése volt az igazi áttörés a népzenei képzés történetének szempontjából. Együtt kezdtük a hegedűt Jánosi Andrással, aki most a tanárom, és természetesen nálam nem is úgy folyik a hegedűóra, mint a húszéveseknél, akiknek még a stílus vagy a hangszertudás terén is van mit mutatni, és nem is arról szól ez, hogy megtanuljak még egy dallamot. Ezt annak idején a mi korosztályunk tisztességgel megtette, és nagy szerencsénk is volt, hiszen még éltek azok a nagy muzsikusok, és eredeti funkciójában találtuk meg ezt a zenét Erdélyben. A megismert hatalmas népzenei anyag rendszerezése viszont rám fér.
– A Zeneakadémia előtt is többször próbált zenei diplomát szerezni, mégis mindig félbehagyta a főiskolát.
– Akkor még nem gondoltunk a jövőnkre, és igazából nem is mutattak nekünk utat e téren. Tény, hogy Martin György már akkor noszogatott, hogy tanuljak tovább, el is mentem történelem-ének szakra Egerbe, de akkor még más világ volt. Olyan nagy szükség volt az élő zenére, hogy a sok muzsikálás minden időmet kitöltötte, és ezért otthagytam a főiskolát. Nem is volt ezzel gond, hiszen ment a szekér, egészen az utóbbi évekig, amikor egyik pillanatról a másikra azzal kellett szembesülnöm, hogy nemcsak erre, hanem alapvetően a kultúrára sincs pénz, tehát a harmincéves tudásommal akár éhen is halhatok.
– Mit vár a képzéstől? A kutatók, zenetanárok sincsenek elkényeztetve sem fizetéssel, sem álláslehetőséggel.
– Inkább saját magam miatt vágtam bele. Kodály írja, hogy egy magyar zenésznek kétfelé kell harcolni. „A magyar zenéért ott, ahol a zenekultúra kizárólagosan külföldi formában él és talál elismerésre, és az általános zenekultúráért ott, ahol az egyoldalú magyarkodás rendesen hazafiaskodó jelszavakkal nyomja el minden magasabb zene térfoglalását. Innen van, hogy a magyar népzene és a magasrendű műzene ügye, legyen az akár magyar, akár külföldi, szorosan egybeforr. Mindkettőnek közös ellensége a zenei félműveltség.” Én ezt a félműveltségemet szeretném behozni.
– Valóban rengeteg tévhitet örökölt félműveltségből a táncházmozgalom éppen az amatőr múltja miatt, de a másik oldalról is sok az előítélet.
– Ismét csak egy Kodály-idézet jut eszembe: „Olyan, mintha két parton állnának farkasszemet nézve, egymást nem értve azok, akiknek kézen fogva, egymás érdekében kellene a közös munkát elvégezni.”
– Mindenre tud egy Kodály-mondást?
– Mostanában úgy forgatom az írásait, mint a Bibliát. Valóban, a népzene első generációja autodidakta módon tanult meg zenélni, kitermeltük az úgynevezett „profikat”, és csak később jött az igény, hogy képezzük is magunkat. Most viszont itt vagyunk a Zeneakadémián, és ez elviheti a mozgalmat akár jó, akár rossz irányba. Az sem lenne ugyanis jó, ha két táborra szakadnának a zenészek, és a nagyon kiműveltek elkezdenék köpdösni a parasztias zenét.
– A Zeneakadémia mellett néhány éve azzal lepte meg a közönségét, hogy zeneszerzőként is debütált.
– A nyáron két fontos megbízást is kaptam, egyrészt Hanyi Istók, a hansági lápember legendája nyomán készült egy táncjáték, amelynek én írtam a zenéjét. Részben zenei szerkesztőként autentikus anyagból dolgoztam, részben zeneszerzőként, szintén eredeti dallamokból komponáltam. Épp csak befejeztem a munkát, amikor Vitézy László felkért A Hortobágy legendája című filmjéhez egyrészt zeneszerzőnek, másrészt hegedülni mint pusztai muzsikust, itt is fele-fele volt a saját és az autentikus anyag aránya. Ebben a filmben egyébként még szerepet is kaptam, az Eperjes Károly által megformált figura fiatalkori mását játszom egy lakodalmi jelenetben, ő maga javasolt engem erre a szerepre.
– Tanulja is a zeneszerzést?
– Egy fiatal zeneszerzőhöz, Horváth Balázshoz járok, akivel leginkább formatanilag elemezzük a darabjaimat. Sikereim is vannak: két hegedűduóm Szentendrén a zeneiskolák versenyén zeneszerzői különdíjat kapott.
– Mik a tervei a diploma megszerzése után?
– Pontosan még nem tudom, de abban biztos vagyok, hogy hegedülni továbbra is szeretnék. Most a Téka együttesben játszom, a tagokkal harmincegy év után találkoztunk újra. A zeneszerzést is folytatni szeretném. Nincs még kialakult stílusom, ezek csak szárnypróbálgatások. Az irány a magyar népzene marad, de azért érezhetően hat rám a megszerzett tudás, az összhangzattan órák, Bartók és Kodály. Még ha közhelynek is hangzik, én nem azért említem őket, mert ezt várják tőlem, hanem mert nekem tényleg tetszenek a műveik, felüdülés hallgatni őket egy-egy gyimesi vagy széki dallam között, és természetesen nálam egységbe áll össze a kettő. Kodály azt írja: magyar zenét szeretne írni. „Tehet valamit az egyén, az alkotó zenész azonkívül, hogy veleszületett tehetségét végső gonddal kimíveli? Már ez is nagy munka! De vajon a magyarságot készen kapja-e a bölcsőjében? Nem. Születése még senkit sem tesz magyarrá, azért is meg kell dolgozni.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.