Több változás rázta meg az elmúlt néhány évben az alapfokú művészetoktatási intézményeket: lezajlott a művészeti iskolák akkreditációja és minősítése, és ezzel együtt csökkent az egy főre eső állami normatíva összege. Mindez a gyermekek néptánc-, népzene- és hagyományoskézművesség-oktatását is alapvetően érinti, hiszen az országban közel 470 művészeti iskolában tanítanak néptáncot, és megközelítőleg négyezer kisdiák tanul intézményes formában népi hangszeren. A Hagyományok Háza konferenciája azzal próbált segítséget nyújtani, hogy összegyűjtötte azokat a pozitív és már bevált példákat, amelyeket egyes iskolák sikerrel alkalmaznak a túlélés érdekében. Azt szeretnék ugyanis elkerülni, hogy a gyerekek anyagi okok miatt maradjanak ki a népművészeti oktatásból.
A minősítés kétlépcsős folyamat volt, tavaly tavasszal zajlott az első kör, ebben elsősorban az adminisztrációt vizsgálták, ősszel, a második szakaszban már inkább a tartalmi kérdéseket nézték, és ezen az iskolák jelentős többsége kiváló minősítést kapott, ebből is látszik, hogy komoly munka folyik. Amivel viszont gondok vannak, és amiért ezt a találkozót is életre hívtuk, az az egy főre eső állami normatív támogatás erőteljes csökkenése, amely nem mindenhol terhelhető a gyerekekre – kezdi Sándor Ildikó, a Hagyományok Háza folklórosztályának vezetője, a konferencia egyik szervezője, amikor az új helyzetről kérdezzük. Az osztályvezető elmondta: az a tapasztalatuk, hogy a megoldáskeresésben nem egy járható út van, hiszen a felmerülő lehetőségek nagyban függenek attól, hogy az adott intézmény milyen típusú településen és melyik régióban található. Ugyanígy más a helyzet akkor is, ha különböző okok miatt megszűnik egy művészeti iskola, de az igény megmarad a folytatásra, ilyenkor az a kérdés, hogy lehetséges átmenteni ezt egy megváltozott intézményi struktúrába – teszi hozzá.
Három egészen eltérő próbálkozást sorol fel: az anyagilag rosszabb helyzetben lévő dél-alföldi térségben a művészeti iskola és a néptáncoktatás közvetlenül is képviselteti magát a kistérségi társulásban létrehozott Leader-programban; a budapesti Tébláb együttes, amelyik egyrészt egy kertvárosi környezetben, másrészt egy kőbányai lakótelepi tagozattal működik, példaértékű marketinggel igyekszik nagyobb elfogadottságot és ezáltal nagyobb támogatottságot elérni; Solymáron pedig az új követelményeknek már nem tudott megfelelni az iskola, amely egyesületi szinten mentette át az oktatást, így csak annyi változott, hogy a gyerekek nem kapnak bizonyítványt.
Bár mindenki tudja, hogy a nyugat-európai modellt kellene alkalmazni, ahol a költségek egyharmadát fedezi az állami normatíva, egyharmadát pályázatokból, illetve szponzoroktól kapják, egyharmadát pedig a lokális támogatások, vagyis az önkormányzat és a szülők állják, ezt azonban a mai magyarországi szociális helyzetben nem lehet közvetlen célként kitűzni – mondja Sándor Ildikó. A folklórosztály vezetője hangsúlyozza: ezekre az iskolákra, a népművészet továbbadására azért is van különösen nagy szükség, mivel a közoktatás egyik nagy hiányosságát pótolja.
Ez történt az ország karácsonyfájának utcájában - galéria