Az adócsökkentés politikamentesítése

Szerkesztőségünk Németh György közgazdász Vitairat az adóreform részleteiről (Magyar Nemzet, május 24.) című írásával vitaindító cikket közölt. A vitában eddig Komár Lajos (Az adóreform csak félmegoldás lehet, május 30.), Mészáros József (Törvényjavaslat a családi adózásra, május 30.), Bod Péter Ákos (Komoly átalakításra szorul a magyar állam, június 7.), Mádi László (Adórendszer és felemelkedés, június 13.), Bogár László (Az állam és az adósság, június 13.) és Zara László (Elmúlt az utolsó pillanat is az adóreform ügyében, június 17.) hozzászólásait közöltük.

Krekó Péter
2008. 06. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az adócsökkentés kormánya leszünk – ez a kijelentés a miniszterelnöktől éppen egy évvel ezelőtt hangzott el egy lapinterjúban. Az adócsökkentés azóta is rendszeresen a politika napirendjén szereplő kérdés. Ezzel együtt az utóbbi évben úgy tűnik, mintha az adómódosítások kérdése nem közeledne a megoldáshoz, hanem inkább távolodna attól. Gyakorlatilag nincs olyan adónem, melynek módosítása az utóbbi időben ne vetődött volna fel valamilyen kormányzati javaslatban. A 2007-ben még jelentős átalakításnak ígért egyszerűsítés időközben kismértékű adócsökkentéssé szelídült, ugyanakkor annak kívánatos mértékével kapcsolatban az utóbbi évben a legkülönbözőbb összegek hangzottak el a hatvantól a nyolcszázmilliárdig.
Néhány hónappal a Gazdasági Versenyképességi Kerekasztal javaslatainak közzététele (és elvetése) után, számos kormányzati műhelyben készülő javaslat és a három „hivatalos” adócsökkentési forgatókönyv nyilvánosságra hozatalát követően, továbbra is csak annyit lehet tudni, hogy a kormányzat újabb és újabb ötleteken dolgozik. A politikai stratégiáról szóló többnapos dobogókői egyeztetést követően a sajtóban három (!) különböző, MSZP-s forrásokból származó verzió látott napvilágot a párt és a kormány adócsökkentési terveiről. Kézenfekvő magyarázat lenne, hogy a bizonytalanság csak a politikai környezetből, a kisebbségi kormány szorongatott helyzetéből következik. A probléma azonban sokkal inkább az, hogy az MSZP-nek nincs olyan szilárd elképzelése, melyet megpróbálna a potenciálisan megnyerhető ellenzéki pártok véleményéhez közelíteni. A látványos döntésképtelenség tehát a szocialista pártot önmagában jellemzi.
Henry F. Ashurst amerikai szenátor elhíresült mondásában a politikát a görkorcsolyázáshoz hasonlította: „Részben arra mész, amerre szeretnél, részben viszont arra, amerre az az átkozott izé visz téged.” A baloldali kormányok adópolitikáját inkább a hasonlat második része ragadja meg. A szocialista kormányzás utóbbi éveiben ugyanis egyre inkább úgy tűnik, mintha az adórendszer átalakításának nem a kormány akarata, hanem a külső-belső politikai és gazdasági kényszerek szabnának irányt. Az ötéves adócsökkentési programot a kormány a költségvetés rossz állapotára hivatkozva vonta vissza. A korábban jelentősnek ígért adócsökkentés keretét márciusban a kormány a népszavazás eredményére, illetve a kedvezőtlen nemzetközi gazdasági környezet által diktált kényszerekre utalva mérsékelte. Jelenleg az MSZP számára a bizonytalan parlamenti támogatás szolgáltathat indokot az adócsökkentés esetleges meghiúsulására vagy elhalasztására.
A látványos döntésképtelenség, a bizonytalan és hezitáló döntéshozatal (amelyet a kormány a „társadalmi egyeztetés” jelszava alatt folytat) önmagában is probléma a kormány hitelessége, illetve a gazdasági környezet kiszámíthatatlansága szempontjából. Mindez ugyanakkor a problémának nem annyira gyökere, mint inkább csak tünete. Az adópolitika nemcsak egy a kormányzat feladatai közül, hanem az igazságos társadalmi közteherviselésről alkotott politikai elképzelések megjelenítésének fő terepe. Az adócsökkentésről, adóemelésről, adók eltörléséről vagy azok bevezetéséről szóló döntések nem csak az egyensúlyról és a gazdasági mutatókról szólnak, így azokat egyáltalán nem is lehet pusztán „szakértői” alapon, technokrata megközelítéssel megoldani. Egy kormányzat számára az adórendszer átalakítása elvben annak lehetőségét adja, hogy politikai-ideológiai elképzeléseit, az igazságos elosztásról és közteherviselésről alkotott véleményét, tehát társadalompolitikáját kifejezésre juttassa és megvalósítsa. Feltéve persze, hogy a kormányzó politikai erő rendelkezik egyáltalán jól körvonalazható elképzeléssel az ideális (vagy legalább az optimális) társadalmi közteherviselésről.
Az állandó hezitálás és a számtalan adócsökkentési javaslat ugyanakkor éppen azt mutatja, hogy az MSZP-nek nincsenek olyan, előzetesen rögzített elvei, amelyeket érvényre kíván juttatni. Ebből következően nemcsak hogy az adócsökkentés iránya, de oka sem teljesen egyértelmű. Az MSZP-nek nincs jól artikulált elképzelése arról, hogy az adómódosítások egyáltalán milyen társadalmi modell irányába mutassanak, milyen társadalmi csoportoknak – és kikkel szemben – kedvezzenek. Az tehát, hogy a kormányzat az adómódosításokon keresztül nem képes megfogalmazni saját szociálpolitikáját, és az adócsökkentést nem képes politikai-eszmei jelentőséggel felruházni, nemcsak a kormányzóképesség hiányosságait, de a szocialista párt ideológiai-eszmei orientációs bizonytalanságát és kiüresedését is tükrözi, amint azt számos példa mutatja.
A kormányzat 2006-ban arra hivatkozva vezette be a szolidaritási adót, hogy a magas jövedelmek extra megadóztatásával a nagyobb társadalmi igazságosságot szolgálja. Jelenleg viszont a kisebbségi kormány számos terve között szerepel ennek az adónak az eltörlése is. Az MSZP deklarálta, hogy fontolóra veszi az MDF örökösödési adó eltörléséről szóló elképzelését, miközben a párt politikusainak nincs mondanivalójuk arról, hogy ennek a jellegzetesen „egyenlősítő” adónak a kiiktatása (amely a család által felhalmozott magántulajdon egy – a vagyon mértékével arányos – részét a köz tulajdonába utalja) mennyiben egyeztethető össze az MSZP elvben meghirdetett „baloldali”, szolidaritáselvű fordulatával. Gyurcsány Ferenc egyik blogbejegyzésében megfontolandónak tartja a jelenlegi közteherviselést radikálisan átalakító Oriens-javaslatot, majd a kormány Dobogókőn – érdemi indokolás nélkül – elveti az abban foglaltakat. A kormány elutasítja azt, hogy az adócsökkentés a szociális kiadások rovására menjen – fel sem vetve azt a lehetőséget, hogy az adórendszer átalakítása is szolgálhat szociális célokat.
Az írás elején idézett kijelentés arra is utal, hogy Gyurcsány Ferenc az adócsökkentést a jelen ciklus egyik olyan kitörési pontjának tekinti, amely jelentősen növelheti majd az MSZP társadalmi megítélését. Amennyiben azonban az adómódosítások a továbbiakban is csak úgy jelennek meg, mint az aktuális költségvetési hiányszámokra, a kedvezőtlen gazdasági-munkanélküliségi mutatókra vagy éppen az aktuális ellenzéki és szakértői felvetésekre adott hektikus reakciók, akkor komoly hiba a néhány százalékpontos adócsökkentéstől várni a politikai áttörést.

A szerző a Political Capital vezető elemzője

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.