Csodálatos szépség, óriási kifejező erő

Tipikus félig szcenírozott színpadképpel indul Az istenek alkonya, oldalt székek, középen a kis színpadi emelvény, hátul a szokásos képernyő üvegfal. Bejönnek a nornák, az ő mozgásuk még csak jelzésértékű, a kivetített háttér sem túl látványos, néhány fonalszerű fehér csík kanyarog. Aztán jön Siegfried és Brünhilde, és hirtelen már azt sem tudjuk, moziban ülünk, ahol mellesleg énekelnek, egy szinkronizált operafilmet látunk, vagy ez mégiscsak egy nagyon modern felfogású, teljes értékű rendezés.

2008. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor egyes rendezői irányzatok annyira lecsupaszítják az eszköztárat, hogy a zene kerüljön a középpontba, nehéz is megmondani, mi számít valójában félig szcenírozásnak. A hasonlóan leegyszerűsített képi világot elénk táró Anyegin két héttel ezelőtti premierje után legalábbis nyugodtan mondhatjuk: a jelmezek visszafogottságát leszámítva sok különbséget nem találhatunk. Igaz is, a kórus miatt itt tömegjelenetek is vannak, sűrűbb a cselekmény, forróbb a hangulat, mint a tetralógia első három részénél, ezért ez a sűrítés teljesen érthető és talán szükségszerű is. A gond csak az, hogy amíg a színészi játék megmozgatta a fantáziát, addig a vetített képek külön életet éltek, időnként teljesen megosztva a közönség figyelmét. Ezt tovább terheli, hogy az egymástól alapjaiban eltérő, sajátos, elvont képi világból építkező filmeket a néző meg akarja érteni, kapcsolatba akarja hozni az éppen zajló cselekménnyel, és ez szemet, háttértudást, műveltséget próbáló feladat. További probléma lesz, amikor a négy egymást követő napon A walkür rendkívül szép, majd a Siegfried nagyon egyszerű és sematikus filmjei után hirtelen a sokszorosa zúdul ránk a vetítőgépből. Ez óhatatlanul eltereli a figyelmet a lényegről: csodálatos szépséggel, óriási erővel szólal meg Az istenek alkonya: Wagner hatása alól nem lehet kibújni.
Ez elsősorban az előadógárdának köszönhető. A pálmát kétségkívül a finn Matti Salminen viszi el. Az ő Hagenja joggal pályázik a „minden idők egyik legjobb operaalakítására”. Keveset játszik mozgással, annál többet a hangjával. Őt hallgatva csukott szemmel is pontosan tudjuk, mikor emeli fel a kezét, mikor fordítja el a fejét: döbbenet, mi mindent kifejez az énekével – amit természetesen sosem terhel túlzásokkal. Ő úgy énekli Hagent, ahogy kell. Hogy ezt nem csak én gondolom így, bizonyítja: a neki járó taps ovációja is a többszöröse a többiekének. Siegfried, vagyis a dán Stig Andersen már kicsit túljátssza a szerepét, érezhetően teátrálisabb előadásokhoz szokott. Christian Franz múlt heti Siegfriedje után egy kicsit nehéz megszokni a hangszínét és a folyamatos produkálást, amikor percenként a fejéhez kapkod, izeg-mozog, grimaszol, de a hangja remekül helytáll. Brünhildeként ismét Susan Bullock énekel, aki már a múlt héten is bizonyította: állóképessége és a kifejező énekléshez használt eszköztára kimeríthetetlen. Végre megismerhetjük drámaibb szólamokban is: ebben ugyanannyira hiteles, mint a kétségbeesett és védtelen nő szerepében. Hartmut Welker szintén folytatja a Siegfriedben is remekül játszott Alberich színvonalát. Cornelia Kallisch Waltrautéja meggyőző, olyannyira, hogy az ember nem is érti, hogy képes Brünhilde ellenállni kérésének. Markovics Erika Gutrunéja a szerephez igazodik, visszafogottabb, kevésbé látványos, mint Brünhilde hatalmas és mindent elsöprő szopránja, de ebben a visszafogottságban valódi drámai erőt találunk.
A megbetegedett Martin Gantner helyére Oskar Hillebrandt ugrott be Gunthernek, és ő is úgy énekel, ahogy a mű megkívánja: Siegfried árnyékában marad, de sokat megcsillant hatalmas tudásából. A nornák (Kovács Annamária, Németh Judit és Temesi Mária) hangja sötét tónusú, a sellők (Korondi Anna, Gémes Katalin és Schöck Atala) dala éteri: egyszóval minden a helyén van.
Fischer Ádám nagy erénye, hogy egybefogja a nagyobb íveket. Egészben látjuk a művet, a jeleneteket, és ez segíti a megértést, a figyelem fenntartását, ami közel ötórányi zene mellett nem is olyan egyszerű. A rádiózenekar és a rádióénekkar bizonyítja: a sztárszereposztás méltó partnerei. Olyan kincset hordoznak, amit nagyon meg kell becsülnünk. Az istenek alkonya a modern kori magyarországi operajátszás ígérete a nemzetközi élvonalban.
(Richard Wagner: Az istenek alkonya. Budapesti Wagner-napok, 2008, Művészetek Palotája, június 14., 16.00.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.