A MICU (Mobil Intensive Care Unit) mozaikszó speciális rohamkocsit jelöl, amely úgy működik, mint egy mozgó intenzív osztály. Több orvosi eszköz, műszer és gyógyszer található rajta, mint egy „hagyományos” mentőautón. Személyzete speciálisan képzett, mentőorvos helyett intenzív terápiás szakorvos teljesít rajta szolgálatot.
*
Az országban egyetlen ilyen gépkocsi működik, amely elsősorban intenzív ellátást igénylő betegeket szállít – például vizsgálatra vagy speciális kezelésre – kórházon belül, illetve intézmények között. A MICU szakmai csapata megbízási szerződéssel dolgozott az OMSZ-nél, így fizetésük is magasabb volt valamelyest, mint a mentőorvosoké. A mentőszolgálat azonban úgy döntött: megszünteti ezt a foglalkoztatási formát, az orvosgárda szerződéseit kivétel nélkül fölmondja. Tette ezt úgy, hogy nem gondoskodott a csapat pótlásáról. Az érintetteknek fölajánlották ugyan, hogy dolgozzanak közalkalmazottként az OMSZ-nél, de miután mindannyian főállású kórházi orvosok voltak, s nem értettek egyet az új szakmai irányítással, ezt nem vállalták.
– Már csak papíron létezik ez a speciális autó, ez nem egy valós szolgáltatás – fogalmazott Lorx András, a MICU korábbi szakmai irányítója. Hozzátette: a speciális gyógyszer- és eszközellátás bizonytalanná vált, sokszor nincs megfelelő képzettségű orvos az autón.
A kocsi nem attól különleges, hogy ráírjuk, MICU, hanem attól, hogy olyan speciális szakemberek dolgoznak rajta, akiknek napi rutin a kritikus állapotú, intenzív ellátásra szorulók kezelése – szögezte le. Van, hogy hiába riasztják a MICU-t, hagyományos autó jön helyette – hangsúlyozta Lorx András, aki azt mondja: egy ideig mások mellett ők is gyűjtötték azoknak az elhunytaknak a nevét, akiket egy ilyen autóval talán meg lehetett volna menteni. Hosszú listát készítettek.
– A gépkocsin nincs megfelelő orvos, így a szolgáltatás a személyi feltételek hiánya miatt megszüntetettnek tekinthető – áll az Oxyológiai-Sürgősségi, Honvéd- és Katasztrófaorvostani Szakmai Kollégium állásfoglalásában is. A dokumentumban az olvasható, hogy mindez jelentős gondot és ellátási hiányt okoz a kritikus állapotú betegek szállításában és ellátásában, mivel kizárólag ez az egység volt képes egyidejűleg több infúziós pumpát, centrális vénás nyomásmonitorozást igénylő, hosszú távú ballonpumpás szállítást biztosítani.
Pikó Károly, a kollégium elnöke, a nyíregyházi kórház főigazgatója elmondta: számtalanszor tettek javaslatot a MICU megfelelő működtetésére, s kiálltak a speciális mentőautó szükségessége mellett, de süket fülekre találtak. Hozzátette: a feladatok java részét a fővárosban végezte az egység, de vidéki kórházakból is vállaltak szállítást. Náluk előfordult, hogy a megyében csak egy rohamkocsi volt szolgálatban, a MICU nélkül ennek kellett volna Budapestre szállítania egy intenzív ellátásra szoruló beteget. Így viszont szükség esetén sem lett volna riasztható rohamkocsi a térségben. Pikó Károly szerint egyébként ré-giónként legalább egy ilyen speciális autóra volna szükség.
A Semmelweis Egyetemnek is hiányzik a MICU. Mint azt Stubnya Gusztáv stratégiai főigazgató lapunknak elmondta: korábban főként az egyetem különböző részlegein dolgozó szakemberek teljesítettek szolgálatot a speciális egységben, ezért januárban – látva a gondokat – felajánlották az OMSZ-nek, hogy átvennék az autó működtetését. Nem volt rá igény – tette hozzá.
Az OMSZ cáfolta, hogy megszűnt a MICU érdemi működése, de azt Győrfi Pál szóvivő is elismerte, hogy az intenzívterápiás szakemberek, orvosok megtartása nehézséget okoz. Mint mondta: a kórházak sürgősségi osztályain a mentők közalkalmazotti fizetésének másfél-négyszeresét kínálják nekik. A korábbi szakmai stáb távozását – az érintettek véleményével szemben – azzal magyarázta, hogy az OMSZ-nek nem volt lehetősége a vállalkozói szerződések fenntartására, azokat közalkalmazotti jogviszonnyal kellett „kiváltani”, amit az érintettek nem fogadtak el.
Ezt gondolják „agyhalott”, „Soros-ügynök” társai Magyar Péterről