Két gyakorló pilóta szörnyethalt

Tegnap délelőtt lezuhant a honvédség egy L–39 Albatros kiképző-gyakorló repülőgépe a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nábrádon, két pilótája – bár a becsapódást megelőző pillanatokban valószínűleg katapultált – szörnyethalt. Bennfentesek szerint ezzel a légi katasztrófával immár sorozatról lehet beszélni, ami tükrözi a védelmi szféra általános alulfinanszírozottságát, szervezetének dezintegrációját, morális, fegyelmi helyzetének megrendülését.

2008. 06. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Január 31-én egy harmincéves Mi–8-as szállító helikopter szenvedett katasztrófát Óballa mellett, amelynek fedélzeti mechanikusa vesztette életét, április 17-én pedig a kecskeméti repülőtéren szenvedett balesetet egy MiG–29-es, amelynek pilótája katapultált, de csak a véletlenen múlt, hogy a gép nem okozott tömegkatasztrófát a zsúfolt 44-es főúton. Bár sem a Honvédelmi Minisztérium (HM), sem a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) máig nem hozta nyilvánosságra vizsgálatának eredményeit, ismereteink szerint mindkét esetben a pilóták jártasságának hiánya döntő faktor lehetett.
Kanadában is gyakorlatoztak
A tegnap katasztrófát szenvedett kétüléses gép délelőtt indult kiképzési feladatra, két olyan pilótával (szakzsargon szerint: hajózóval), akik nemrégiben még Kanadában, a NATO repülőiskolájában (NFTC) repültek. Egyikük, a 47 éves Janicsek András alezredes, nagy tapasztalatú repülőtiszt volt, aki többéves oktatói megbízatását követően tért haza az NFTC-ből, hogy Kecskeméten a MiG–29-es vadászgépekre visszaképezzék, hogy kisegítse a Magyar Köztársaság légterének védelmét ellátó, immár hatfős pilótaközösséget.
A másik életét vesztett pilóta a 31 éves Ignácz Zoltán főhadnagy volt, aki tavaly októberben fejezte be kiképzését az NFTC-n. A gép a román–ukrán határ közelében lévő Fehérgyarmat melletti füves reptér felett, szemtanúk szerint kis magasságban műrepült, amikor kevéssel tizenegy óra után a földnek csapódott. A pilótákban információink szerint a becsapódás előtt tudatosulhatott, hogy elkerülhetetlen a baleset, ezért katapultáltak. A repülőgép helyzete, kis magassága miatt azonban a katapultülések már nem működtek, így mindkét hajózó szörnyethalt. Az elsőnek kilőtt alezredest a gép roncsa mellett találták meg.
Az első szóbeszédek pilóta-
hibát sejtettek, és azt is felvetették, hogy az egyik pilóta ismerősei a közelben tartózkodtak, ami a repülő figyelmetlenségét okozhatta. Egy bennfentes forrásunk azonban azt közölte, hogy szemtanúk szerint fordulóban volt a repülőgép, és füst- vagy folyadékcsíkot húzott maga után, mielőtt becsapódott volna – ez a verzió műszaki hibát sejtet. Az sem kizárt, hogy a füves repülőtéren kényszerleszállást kíséreltek meg emiatt, amikor lezuhantak.
Szekeres Imre honvédelmi miniszter a hírre megszakította szlovéniai látogatását, és visszatért Kecskemétre. Belső vizsgálattal megbízta Tömböl László tábornokot, az összhaderőnemi parancsnokság parancsnokát, és Havril András vezérkari főnököt. A Nemzeti Közlekedési Hatóság illetékes szerve (amely tavaly óta független a HM-től) hivatalból vizsgálatot kezdett.
Értelmetlen halált halt Janicsek András alezredes és Ignácz Zoltán főhadnagy a fehérgyarmati repülőbalesetben – jelentette ki Szekeres Imre a tegnapi, helyszínen tartott sajtótájékoztatóján. A miniszter úgy nyilatkozott: az elsődleges szakértői vélemények szerint a balesetet az okozta, hogy a pilóták eltértek az előre meghatározott feladattól, olyan manővereket hajtottak végre, amelyek kockázatosak voltak. Szekeres elmondta: a balesetet szenvedett Albatros L–39-es vadászrepülőgép megfelelő állapotban volt, sem műszaki, sem pedig típushiba nem valószínűsíthető. A miniszter hangsúlyozta: mindkét pilóta megfelelő képzettségű volt, Janicsek Andrásnak 2700 órás, Ignácz Zoltánnak pedig 800 órás repülési gyakorlata volt.
Teljes karbantartás után
Tömböl László tábornagy ennek kapcsán hangsúlyozta: a gép tavaly decemberben vett részt teljes karbantartáson, azóta 82 órát repült. Arra a kérdésre, hogy a tegnap balesetet szenvedett géptípus azonos azzal, amelyet az 1970-es évek közepén állítottak az NDK-ban üzembe, és 1991-ben ajándékképpen adott Magyarországnak az immár egyesült Német Köztársaság, a tábornagy határozott nemmel válaszolt. Állítása szerint a honvédség által most használt Albatros L–39-esek tizenöt-húsz évesnél nem idősebbek.
Bár a vizsgálatok legkorábban néhány nap múlva szolgálhatnak kezdeti eredményekkel, informá-cióink szerint – a januári helikopterkatasztrófához és az áprilisi repülőbalesethez hasonlóan – bizonyos, hogy súlyos hiányosságokat tárnak fel a kiképzési feladatok végrehajtásának feltételrendszerében. Mint arról lapunkban többször beszámoltunk, a HM elégtelen költségvetése miatt rendkívül alacsony a repülőgép- és helikopterflották hadrafoghatósága, azaz a rendelkezésre álló gépek töredéke alkalmas repülésre. Az alkatrész- és üzemanyaghiány, illetve a műszaki szakembergárda létszámhiánya miatt előállt helyzetben a pilóták keveset repülhetnek, így a tapasztaltak elvesztik jártasságukat, a fiatalok pedig meg sem szerzik azt. Információink szerint a mai honvédségben csak a Gripen és az An–26-os repülőgépek pilótaállománya repül annyit, ami nem vet fel repülőbiztonsági aggályokat. Az előbbieknél ez a lízingszerződés miatt a svéd fél által garantált hadrafoghatóságnak köszönhető; az utóbbiaknál pedig azért, mert a szállítógépek a külföldi missziók támogatása érdekében és a kiemelt személyek (VIP-ek) szállítása közben sokat vannak úton. Bár a HM azt állítja, hogy biztosítják a biztonságos feladat-végrehajtáshoz szükséges repülési lehetőséget, ismertté vált, hogy például az áprilisban saját hibájából balesetet szenvedett MiG–29-es pilóta mindössze hat órát repült ebben az évben. Ez az egész évre vetítve alig húsz óra; a NATO-ban hasonló feladatra fenntartott repülőgépek pilótái minimálisan százhúsz órát töltenek évente a levegőben, optimális esetben kétszáz órát. Azok a pilóták, akik keveset repülnek, automatikusan elvesztik jogosításaikat, és nem repülhetnek. Magyarországon ezzel szemben nincs jogilag megállapított minimum repülési idő. Az alkatrészhiány súlyosan hátrányos helyzetet teremt a magyar MiG-pilóták számára a nemzetközi gyakorlatokon is: ezekben a napokban amerikai F–15-ösökkel közös manőverek zajlanak Kecskeméten, de az egy szem gyakorlásra szánt MiG–29-es nem használhatja hajtóművei utánégetőjét, nehogy idő előtt cserélni, javítani kelljen
azokat.
Hiányzott a fokozatosság?
Ismereteink szerint a kivizsgálók minden bizonnyal figyelembe veszik azt a tényt, hogy az elmúlt időszakban a két repülőhalált szenvedett hajózó modern műszerezettséggel, korszerű ember-gép kapcsolati rendszerrel, illetve magas szintű ergonómiával felszerelt
T–6-os, illetve Hawk típusú gépeken repült Kanadában. Ezt követően ültek át a teljesen hagyományos műszerezettségű Albatrosra, amely lényegesen igényesebb repüléstechnikát kíván a gépet repülő személyektől. Az ilyen át-, illetve viszszaképzések módszertana tökéletesen ismert világszerte, de a honvédségben az elégtelen repülési lehetőségek miatt lehetetlen a kellő fokozatosságot betartani. A csehszlovák gyártmányú Albatros a hetvenes években a Varsói Szerződés sugárhajtású gyakorlógépének készült.
A magyar gépek az NDK légierejében kezdték meg a pályafutásukat; húsz példányt az Antall–Boross-kormány idején adományozott
Németország hazánknak. Ezek 1993–94-ben álltak üzembe először azért, hogy megkezdődjön a hazai hajózóképzés. Ezt az ötletet a Horn-kormány elvetette, és csak 2001-ben, az Orbán-kormány oldotta meg az új pilóták képzését a kanadai NFTC-szerződéssel. Az Albatrosok feladata a valódi repülő beosztás nélkül maradt egykori pilóták, a megfelelő beosztást egyelőre nem kapott fiatal pilóták, illetve
az elégtelen óraszámot repülő MiG–29-es pilóták repültetése lett. 1995-ben a honvédség hajtómű-hiba miatt vesztett már egy példányt, akkor azonban a pilótáknak sikerült katapultálniuk.
Sólyom László köztársasági elnök, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, valamint Lázár János fideszes országgyűlési képviselő, az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának elnöke részvétét fejezte ki a két pilóta családjának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.