Bor, mámor, finom falatok

Az atomváros ma felébred évközi szendergő álmából – szerdán kezdődött és mától vasárnapig teljes fordulatszámon pörög a tizenhatodik Gastroblues Fesztivál. A bluesrajongók, a borbarátok és a becsvágyó hobbiszakácsok már Paks felé vették az irányt; három napig minőségi bor csorog majd a garatokon, rotyognak a pörköltek szabad tűzön, legeltetheti az ember a szemét az illatozó bográcsokon, mindeközben pedig gitárriffek süvítenek végig a sportcsarnokon. Paks mától mámorra ébredve ünnepel – belakja a blues.

Klementisz Réka
2008. 07. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly többek között a Colosseum, a The Yardbirds, Julian Sas és a Ghymes koncertjein koccintgathattak a visszatérő blueszarándokok, a régi motorosok és a kíváncsi újoncok a tripla jubileumon, a sportcsarnok árnyékában. Akkor volt húsz éve, hogy a fesztivál megálmodója, Gárdai György „Kaktusz” beindította a Gastroblues Klubot, rá öt évre koncertszervezésbe fogott, s Pakson a bluesnak állandó otthont adott, majd ezt megfejelte szabadfogású bográcsbajnoksággal, s az átszellemültebb zene- és ízélvezet kedvéért azzal, hogy találkozóra hívott magyar csúcsborászokat. Azóta minden évben Pakson koccint a hazai borkultúra épülésére többek között Takler, Tiffán és Bock. Megáll az idő – érezheti az ember, ahogy végignéz a valamiféle szocreál Woodstockot idéző sátortáboron, és rozét kóstolgatva meg-megakad a szeme néhány békésen fröccsözgető veterán bőrgatyáson. A felhozatal olyan visszatérő közönségkedvencek mellett, mint Ripof Raskolnyikov, Török Ádám vagy a fiatal magyar bluesgenerációból Little G. Weevil (Szűcs Gábor) idén is kecsegtet néhány különleges fellépővel.
Rögtön a nyitónapon a brit blues fenegyereke, Ian Siegal és bandája facsarja a lelkeket kemény szólókkal és piszkos líraisággal. Siegal csak néhány éve tört elő a brit blueskocsmák szeszszagú sötétjéből, eddig megjelent három lemezével, a Tom Waits előtt tisztelgő Standing in the Morninggal (2002), a kritikusok által agyondicsért Meat & Potatoeszal (2005) és a 2007-ben megjelent Swaggerrel azonban máris kiérdemelte, hogy Otis Redding, Howlin’ Wolf, Jerry Lee Lewis, Van Morrison és a többi halhatatlan bluesikon méltó szellemi örököseként emlegessék. Egy véletlennek köszönheti, hogy tizenhat évesen mikrofon mögé került, autodidakta módon érzett rá a gitárra, nincs még negyven, előadói kvalitása mégis olyan erős, hogy akár tizenkétezer ember előtt játszik a North Sea Jazz fesztiválon, akár kupacnyi kótyagos kocsmatölteléknek egy londoni bárban, magával húz, mint egy slide gitár. Siegal előtt szintén sokat ígér a fiatal finn bluesamazon, Erja Lyytinen ma esti fellépése, hogy a veterán brit bluesmuzsikusokat felvonultató British Blues Quintet és Carl Palmer szombati, s záróakkordként Cliff Moore vasárnapi koncertjéről ne is beszéljünk. A bensőségesebb hangulatra vágyóknak holnap délelőtt tíztől idén is lesz „csendesülős” blues a Makovecz Imre által tervezett Szentlélek-templomban, s újdonságként a Gastroblues idén először más műfajok felé kacsint; miután Siegal hangja kérgesre marta a lelkeket, ma éjféltől az LMT Connection ropogós basszusára lehet ropni a funkyt a paksi sportcsarnokban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.