Egymillió köbméter sitt

Naponta több száz teherautó szállít építési törmelékeket a csepeli Szabadkikötő területére, ahol három öböl közül az egyiket teljesen feltöltik összesen egymillió köbméternyi sittel. A Mahart Zrt. által két éve privatizált kikötőműködtetés helyett óriási logisztikai bázist építenek ide hatósági engedélyekkel. Illés Zoltán, a Fidesz szakpolitikusa a környezetvédelmi miniszterhez fordul, hogy akadályozza meg a totális természetpusztítást, amelynek titokban tartására biztonsági őrök hadát alkalmazták.

2008. 07. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabályos gerillaharcot kellett vívnia tegnap Illés Zoltán fideszes környezetvédőnek, hogy megtarthassa sajtótájékoztatóját a napokban kipattant legújabb csepeli természetpusztítási ügyben, a Szabadkikötő harmadik öblénél, közvetlenül Közép-
Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházása, a központi szennyvíztisztító területe mellett. Mint kiderült, az avatatlan szemek elől jól eldugott részen, a közeli HÉV-pályán túl zajló, a szennyvíztisztító munkálataitól jól el nem határolható akcióra – a tulajdonos Mahart-Szabadkikötő Zrt. kérelmére – csaknem másfél évvel ezelőtt járultak hozzá a hatóságok: 2007 januárjában a XXI. kerületi önkormányzat jegyzője, egy hónappal később pedig a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség.
Németh Szilárd helyi fideszes frakcióvezető elmondta: erről sem a képviselőket, sem Csepel lakosságát nem tájékoztatták az illetékesek, és ő is csak véletlenül értesült az összességében 20 hektárnyi területen zajló, 6 hektáros vízfelület eltüntetésével járó munkálatokról. – Egy dolgozó segítségével bejutottam a munkálatok közelébe, ahol 30-40 méter magas, a sitt mellett nagyobb aszfalt- és betondarabokból álló hegyeket láttam a parton, a törmelék egy részét pedig bedöntötték a Dunába – tette hozzá.
Már a sajtótájékoztató elején megjelent egy magát a biztonsági őrök főnökének nevező férfi, aki közölte, hogy ő a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. alkalmazottja, a területre a sajtó képviselői nem mehetnek be. Némi szóváltás után Illés Zoltán azt mondta az újságíróknak, megmutatja a növényzet elpusztításának, a Duna eltüntetésének helyszínét a munkaterületet lezáró töltésről. A sínek mentén gyalogoltunk, amikor jött egy szerelvény. Lehúzódtunk, ám a HÉV megállt, két egyenruhás a BKV szolgálati őreként bemutatkozva valami engedélyt kért számon Illésen, aki felháborodva visszaküldte őket oda, ahonnan jöttek. A töltéshez érve ismét megjelent a biztonsági főnök, emberei társaságában. Itt azzal fenyegetett mindenkit: rendőrt hív, ez magánterület. Illés azonban futásnak eredt, magára hívta az egyik őr figyelmét, így a fotósok a töltés oldaláról végül is felvételeket készíthettek a sitthegyekről.
– Felszólítom Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi minisztert, azonnal állítassa le a feltöltést, függessze fel az engedélyeket, és vizsgáltassa ki, mivel és milyen alapon töltik fel a Dunát, pusztítják a természetet – mondta Illés Zoltán.
A környezetvédelmi tárcánál az engedélyező felügyelőséghez irányították lapunkat, ahol közölték: éppen tegnap tartottak ott ellenőrzést, és mindent rendben találtak. Álláspontjuk szerint az érintett medence mesterséges kialakítású, amely eredetileg kikötőnek létesült, de kikötővé minősítése nem történt meg, és ilyen célra nem is használták. – A vízjogi létesítési engedélyben feltöltő anyagként olyan anyagok szerepelnek, amelyek sem a felszíni, sem a felszín alatti vizek minőségét nem veszélyeztetik – olvasható a közleményükben.
Tóth Mihály, Csepel MSZP-s polgármestere kijelentette: hatósági ügyekbe ő nem szólhat, így nem is szól bele.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.