Festmények eleven térben

Eleven térben – ezzel a címmel rendeztek kiállítást Végh András festőművész műveiből az Aulich Art Galériában. A tárlat és a hozzá kapcsolódó  kötet a számvetés lehetőségét jelenti mintegy négy évtizedes festői munkálkodás után, de korántsem a pálya lezárulásáról, sokkal inkább a művész folytonos megújulásáról beszél.

P. Szabó Ernő
2008. 07. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Wehner Tibor művészettörténész írt bevezető tanulmányt A káosz festői rendje címmel a T-Art Alapítvány kiadásában, a Kugler Könyvek sorozatban megjelent kötethez, s összegzésként megállapítja, hogy Végh András pontosan tudja, hogy nincs más teendője: „a világ szépségén s a jelenségek megfejthetetlenségén” kell tűnődnie, és tűnődéseit hiteles képekké, meggyőző, lázas érzelmekkel telített láttatásokká kell érlelnie. „Csak” ennyi? De lehet-e nagyobb, beteljesíthetetlenebb művészi vállalás, mint hogy a művész a művészet ősi forrásaihoz visszataláljon, a Parnasszosz hegyén elterülő tiszta forrás vizében felfrissülve, megújult erővel fesse tovább a világ történéseinek törvényeit láttató, a művek nézőiben revelatív hatást kiváltó műveit – tűnődik el a XX– XXI. századi művészet útvesztőiben már-már elveszni látszó néző-olvasó, aki egyébként valóban nagyra tartja Végh András művészetét a kortárs magyar művészet egészében szemlélve is. Azután pillantása a szemközti oldalra vetődik, amelyen a művész egyik 2000-ben készült művét reprodukálták, s megsejti, hogy maga a festő is érzi a vállalkozás nagyságát, szinte lehetetlenségét s éppen ezért némi iróniát is társít a lázas érzelmek mellé. A Zarándoklat című grafika jellegzetesen Végh András-i alkotás: a felületen emberi figurák sokasága jelenik meg, összezsúfolódva, egyszersmind leegyszerűsítve, így a kompozíció a tisztán megkülönböztethető figurális részletek ellenére szinte már nonfiguratívnak látszik, a narráció vizuális történésekké változik át, az élet és a festészet értékei és kérdőjelei, emelkedett érzései és gúnyos fintorai egyszerre, egymást áthatva vannak jelen.
Az Aulich Art Galéria kiállítása a jelen mellett az elmúlt évtizedek jó néhány munkája bemutatására lehetőséget adott, de korántsem válhatott gyűjteményessé. Annál kevésbé, mivel Végh András számos alkotása már a pályakezdés időszakában hazai és külföldi magángyűjteményekbe került. Részben a gyűjtőkkel kialakult kapcsolatok tették lehetővé, hogy a művész elmélyült tanulmányokat folytathasson Nyugaton a klasszicizálódó modern és a kortárs művészet világában, aminek köszönhetően kivételes tájékozottságra, ha úgy tetszik, átfogó, művészetpedagógusi munkásságában is komoly hozadékot jelentő tudásra tehetett szert.
Mindenekelőtt a festő, az egyéni útját kereső és megtaláló művész szempontjából volt fontos a megbízható tájékozódási, hivatkozási pontok alapos megismerése. Végh András ezért kerülhette el mind a kitaposott ösvényeket, mind az útvesztőket. A képein olykor megjelenő labirintus, a motívumok megsokszorozása, az írásképletekhez hasonló formák tanúsága szerint igazi latin, mediterrán vonzalmú alkotóként, frankofonként egyszerre jellemző rá az emelkedettség és a játékosság, az irónia, az anyagszerűség, a matéria szépsége, s a „leleményes láttatások és a fantasztikumok, elvontságok sajátos szintézise”. Eleven térben mozog, ahogyan a kiállítás címe, a képek együttese mondja, s ahogyan arról a kötet bevezető tanulmánya mellett közölt, Antall Istvánnal folytatott beszélgetése is meggyőzi a nézőt-olvasót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.