Ki gyakorolja a tulajdonosi jogokat a Budapesti Önkormányzati Parkolási (BÖP) Kft.-ben? – erre a legalapvetőbb kérdésre nem tud hivatalosan válaszolni senki sem a Főpolgármesteri Hivatalban, sem a választott tisztségviselők közül. Emiatt Bagdy Gábor (KDNP) fővárosi frakcióvezető és Hutiray Gyula (Fidesz), a gazdasági bizottság tagjai tegnap bejelentették: hárompontos javaslatot nyújtanak be a testület elé, hogy az öszszességében sok milliárd forintos bevételt hozó, mára teljesen átláthatatlanná vált budapesti parkolásügyben rendet lehessen tenni. – Elsőként ki kell vizsgálni, mi történt abban a parkolási botrányban, amelyben a rendőrség nyomoz, és több parkolóőr is azt vallotta, hogy a BÖP Kft.-nél mindennapossá vált a korrupció – mondta Bagdy Gábor, aki szerint hiába született több bizottsági határozat is arról, hogy Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes adjon választ a fenti kérdésre, arra több mint egy hónap után nem szabad várni, és a hatáskört a gazdasági bizottságnak kell átadni. Az ellenzéki javaslatcsomag szerint összefoglalót kell készíteni az önkormányzati parkolási társulások működéséről, és mielőbb rendeletben kell rögzíteni a csaknem két évtizede ígért egységes parkolási alapelveket.
Ma ugyanis teljes a káosz: Budapesten három társaság van: a kilencvenes években a főváros és az V. kerület részvételével megalakított Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás (FKPT), később a főváros, a XIII. kerülettel és a IX. kerülettel közösen létrehozta a Budapesti Önkormányzati Parkolási Társulást, amelynek üzemeltetője lett a BÖP Kft., és a két városrész mellett a fővárosi tulajdonban lévő VI., VII. és VIII. kerületi közterületeken is díjat szednek a parkolásért. Legutoljára, 1999-ben viszont éppen Terézváros, Erzsébetváros és Józsefváros kezdeményezésére alakult meg a Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulása (FÖPT), amelynek üzemeltetője a Centrum Parkoló Kft., és amelyhez később csatlakozott az I., a II., a XI. és a XII. kerület. Bár a díjszabást fővárosi rendelet szabályozza, a társaságok parkolóórái nem csereszabatosak, más a fizetési és ügyintézési mód, átláthatatlan a bevétel. Információnk szerint a közpénz, az adófizetők által befizetett parkolási díj egy-egy kerületben évente több száz millió forintos, a Belvárosban sokmilliárdos lehet. – A BÖP-nél ezt sem lehet pontosan tudni, ugyanis Rusznák Imre ügyvezető igazgató, volt MSZP-s fővárosi képviselő kijelentette: 2007-ben 300 millió forintot fizettek be a kasszába, ám a költségvetési zárszámadás szerint oda csak 250 millió érkezett meg. Elképesztő az is, hogy a főváros haszonbérletként adja oda közterületeit a cégnek, ám ilyen bérleti szerződést csak most kötöttek az előző, 2007-ben lejárt helyett. Háromnegyed évig feltehetőleg jogalap nélkül szedtek pénzt az autósoktól – mondta Hutiray Gyula, aki szerint a cégvezető Szász Domokost (SZDSZ), egykori képviselőtársát nevezte meg a tulajdonosi jogok gyakorlójaként.
Horváth Éva, Hagyó Miklós sajtósa szerint viszont Szász papíron csupán 2002-ig képviselhette a fővárost a BÖP-ben, azóta nem. Főnökét csak részben tartja felelősnek a területért, mert mint mondta, a költségvetési ügyek a szabad demokrata Ikvai-Szabó Imréhez tartoznak, a korrupciógyanús ügyeket pedig a rendőrség vizsgálja.
Ismeretes, a BRFK vesztegetés gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen nyomoz a „zsebre dolgozó” parkolóőrök ügyében. Az egyik volt ellenőr a Blikknek részletesen beszámolt a BÖP-nél rendszeressé vált gyakorlatról, amely szerint napi 500 ezer forintos, fix díjakat szedtek be autósoktól, boltosoktól a XIII. kerületben. A hivatalos tarifánál jóval kedvezőbb összegből a volt dolgozó szerint szinte mindenkinek jutott a cégnél. Egy hangfelvétel bizonyítja, hogy az ügyvezető igazgató tudott a több tíz millió forintos korrupcióról, mégsem tett semmit.
Demszky Gábor főpolgármester korábban közölte, nem tartja „célravezetőnek”, hogy a parkolási visszásságokat vizsgáló rendőrségi eljárással párhuzamosan önkormányzati vizsgálat is legyen. Gellért Lajos, a XIII. kerületi önkormányzat sajtósa lapunknak elmondta, ők a cég belső vizsgálatára várnak, utána megteszik a szükséges lépéseket. A fővárostól függetlenül működő Centrum Kft. körül viszont évek óta csak botrányokról hallani, perek százai indultak a vitatott bírságok, azok behajtása, a kerékbilincselések, korábban az úgynevezett „lopóautózások”, elszállítások miatt. A helyzet odáig fajult, hogy a terézvárosi önkormányzat a saját maga által megbízott céget perelte be, kevesellve a befolyó bevételt.
Juharos Róbert, a FÖPT soros elnöke, fideszes józsefvárosi képviselő szerint a kerületek társulásával valójában nincs probléma, az önkormányzatok a pályázaton kiválasztott Centrummal állnak szerződésben, az elszámolás közöttük, rendben történik. – Mi továbbra is készek vagyunk arra, hogy megállapodjunk a fővárossal, ám a káosznak ma egyetlen fő felelőse van: Demszky Gábor. A főpolgármester a mai napig nem hajlandó lemondani azokról a bevételekről és jogokról, amelyek valójában a kerületeket illetik meg – tette hozzá.
Karácsonyék követik Brüsszelt: nekik az is jó, ha migránsok költöznek a bérlakásokba