Gazdátlan parkolási cégek Budapesten

A fővárosi önkormányzatnál egyelőre nemcsak felelőse nincs a nemrég kipattant parkolási botrányoknak, a rendőrség által is vizsgált korrupciógyanús eseteknek, de a városházán azt sem tudják, az angyalföldi és a ferencvárosi önkormányzattal közösen létrehozott kft.-ben ki gyakorolja a tulajdonosi jogokat. Az ellenzék javasolja, a Főpolgármesteri Hivatalban vizsgáljanak ki minden visszaélést, egyben húszévnyi káosz után tegyenek végre rendet a budapesti parkolásban.

2008. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ki gyakorolja a tulajdonosi jogokat a Budapesti Önkormányzati Parkolási (BÖP) Kft.-ben? – erre a legalapvetőbb kérdésre nem tud hivatalosan válaszolni senki sem a Főpolgármesteri Hivatalban, sem a választott tisztségviselők közül. Emiatt Bagdy Gábor (KDNP) fővárosi frakcióvezető és Hutiray Gyula (Fidesz), a gazdasági bizottság tagjai tegnap bejelentették: hárompontos javaslatot nyújtanak be a testület elé, hogy az öszszességében sok milliárd forintos bevételt hozó, mára teljesen átláthatatlanná vált budapesti parkolásügyben rendet lehessen tenni. – Elsőként ki kell vizsgálni, mi történt abban a parkolási botrányban, amelyben a rendőrség nyomoz, és több parkolóőr is azt vallotta, hogy a BÖP Kft.-nél mindennapossá vált a korrupció – mondta Bagdy Gábor, aki szerint hiába született több bizottsági határozat is arról, hogy Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes adjon választ a fenti kérdésre, arra több mint egy hónap után nem szabad várni, és a hatáskört a gazdasági bizottságnak kell átadni. Az ellenzéki javaslatcsomag szerint összefoglalót kell készíteni az önkormányzati parkolási társulások működéséről, és mielőbb rendeletben kell rögzíteni a csaknem két évtizede ígért egységes parkolási alapelveket.
Ma ugyanis teljes a káosz: Budapesten három társaság van: a kilencvenes években a főváros és az V. kerület részvételével megalakított Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás (FKPT), később a főváros, a XIII. kerülettel és a IX. kerülettel közösen létrehozta a Budapesti Önkormányzati Parkolási Társulást, amelynek üzemeltetője lett a BÖP Kft., és a két városrész mellett a fővárosi tulajdonban lévő VI., VII. és VIII. kerületi közterületeken is díjat szednek a parkolásért. Legutoljára, 1999-ben viszont éppen Terézváros, Erzsébetváros és Józsefváros kezdeményezésére alakult meg a Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulása (FÖPT), amelynek üzemeltetője a Centrum Parkoló Kft., és amelyhez később csatlakozott az I., a II., a XI. és a XII. kerület. Bár a díjszabást fővárosi rendelet szabályozza, a társaságok parkolóórái nem csereszabatosak, más a fizetési és ügyintézési mód, átláthatatlan a bevétel. Információnk szerint a közpénz, az adófizetők által befizetett parkolási díj egy-egy kerületben évente több száz millió forintos, a Belvárosban sokmilliárdos lehet. – A BÖP-nél ezt sem lehet pontosan tudni, ugyanis Rusznák Imre ügyvezető igazgató, volt MSZP-s fővárosi képviselő kijelentette: 2007-ben 300 millió forintot fizettek be a kasszába, ám a költségvetési zárszámadás szerint oda csak 250 millió érkezett meg. Elképesztő az is, hogy a főváros haszonbérletként adja oda közterületeit a cégnek, ám ilyen bérleti szerződést csak most kötöttek az előző, 2007-ben lejárt helyett. Háromnegyed évig feltehetőleg jogalap nélkül szedtek pénzt az autósoktól – mondta Hutiray Gyula, aki szerint a cégvezető Szász Domokost (SZDSZ), egykori képviselőtársát nevezte meg a tulajdonosi jogok gyakorlójaként.
Horváth Éva, Hagyó Miklós sajtósa szerint viszont Szász papíron csupán 2002-ig képviselhette a fővárost a BÖP-ben, azóta nem. Főnökét csak részben tartja felelősnek a területért, mert mint mondta, a költségvetési ügyek a szabad demokrata Ikvai-Szabó Imréhez tartoznak, a korrupciógyanús ügyeket pedig a rendőrség vizsgálja.
Ismeretes, a BRFK vesztegetés gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen nyomoz a „zsebre dolgozó” parkolóőrök ügyében. Az egyik volt ellenőr a Blikknek részletesen beszámolt a BÖP-nél rendszeressé vált gyakorlatról, amely szerint napi 500 ezer forintos, fix díjakat szedtek be autósoktól, boltosoktól a XIII. kerületben. A hivatalos tarifánál jóval kedvezőbb összegből a volt dolgozó szerint szinte mindenkinek jutott a cégnél. Egy hangfelvétel bizonyítja, hogy az ügyvezető igazgató tudott a több tíz millió forintos korrupcióról, mégsem tett semmit.
Demszky Gábor főpolgármester korábban közölte, nem tartja „célravezetőnek”, hogy a parkolási visszásságokat vizsgáló rendőrségi eljárással párhuzamosan önkormányzati vizsgálat is legyen. Gellért Lajos, a XIII. kerületi önkormányzat sajtósa lapunknak elmondta, ők a cég belső vizsgálatára várnak, utána megteszik a szükséges lépéseket. A fővárostól függetlenül működő Centrum Kft. körül viszont évek óta csak botrányokról hallani, perek százai indultak a vitatott bírságok, azok behajtása, a kerékbilincselések, korábban az úgynevezett „lopóautózások”, elszállítások miatt. A helyzet odáig fajult, hogy a terézvárosi önkormányzat a saját maga által megbízott céget perelte be, kevesellve a befolyó bevételt.
Juharos Róbert, a FÖPT soros elnöke, fideszes józsefvárosi képviselő szerint a kerületek társulásával valójában nincs probléma, az önkormányzatok a pályázaton kiválasztott Centrummal állnak szerződésben, az elszámolás közöttük, rendben történik. – Mi továbbra is készek vagyunk arra, hogy megállapodjunk a fővárossal, ám a káosznak ma egyetlen fő felelőse van: Demszky Gábor. A főpolgármester a mai napig nem hajlandó lemondani azokról a bevételekről és jogokról, amelyek valójában a kerületeket illetik meg – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.