Keserédes vígjáték Libanonból

Több hete fut a művészmozikban Nadine Labaki libanoni rendezőnő filmje, a Karamell. A romantikus, kesernyés vígjáték a francia filmnapok egyik nagy meglepetése volt. A film alkotói Nadine Labaki rendező és Haled Mouzanar zeneszerző.

Tölgyesi Gábor
2008. 07. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak édesség, hanem kozmetikai szerként (szőrtelenítőként) fájdalmat is tud okozni. A cukrot, a vizet és a citromsavat melasszá főzik fel, s a karamell íze végül kicsit olyanná válik, mint az élet: egyszerre édes és keserű. A francia–libanoni vígjáték, a Karamell nem csak a címével metaforikus: helyszíne egy bejrúti szépségszalon, amely egy olyan fiktív belvárosi negyedben található, ahol a sokféleség, a gazdag és szegény, a keresztény és a muszlim, a Kelet és a Nyugat, a hagyomány és a modernitás mind békében megfér egymás mellett. S bár ebbe a szépségszalonba csak nők járnak, hétköznapi sorsaik, szerelmi életük különbözővé teszi őket. A gyönyörű fodrászlány egy házasember szeretője, aki képes otthagyni a vendégeit vizes hajjal, ha a férfi alkalmi légyottra hívja. A másik az esküvőjére készül, és legfőbb gondja, hogyan tudná konzervatív vőlegénye előtt eltitkolni, hogy életében nem ő az első férfi. A szomszéd szabóságban dolgozó néni egész életét bolond nővére ápolásának szentelte, és most életében talán először rátalál a szerelem.
Nadine Labaki rendező a bejrúti Szent József Egyetemen tanult filmezést. Pályája kezdetén reklámfilmeket, zenés videoklipeket készített. A Karamell az első játékfilmje, amely Európa több országában is jó kritikákat kapott. A film főszerepében maga a rendező látható, aki mellett több főszerepet amatőr színészek játszanak.
A nők egyenjogúságának kérdése – amely a vígjátékban megfogalmazódik – kényes téma lehet a Közel-Keleten, Európából nézve legalábbis merész vállalkozásnak tűnik, ha egy libanoni rendezőnő éppen ezt veti fel első filmjében. – Talán azért vettem magamnak a bátorságot, mert így tudtam elmondani magamról és a körülöttem élő nőkről mindazt, amit szerettem volna – mesélte Nadine Labaki. – Talán a téma kicsit provokatív, ám bemutatásának módja semmiképp sem az. Nem vagyok híve a közízlés durva sokkolásának, inkább gyengéden bánok a kényes kérdésekkel. Ugyanis semmi értelme annak, hogy falat építsünk egymás közé, vagy megsértsünk másokat. A szokásokat tiszteletben kell tartani. Libanonban mindenesetre a Karamell kedvező fogadtatásra talált.
A Karamellben a libanoni valóság kevésbé terhelt konfliktusokkal, mint azt a híradások alapján gondolnánk. A konfliktusok inkább magánéleti jellegűek, ám azok sem végzetesek. – A hagyományok megőrzése és a haladás tekintetében még mindig keressük az egyensúlyt – mondta a rendezőnő. – Egyrészt konfrontálódunk a nyugati példával, másrészt szeretnénk sok mindent adaptálni, sok mindenben hasonlítani Európára. Libanon a sokféleség országa, kicsit nyugati, kicsit keleti, kicsit mediterrán. És ahogy a filmben, úgy az életben is valóban egy nagy közös együttélésben él keresztény és muszlim Libanonban.
– A politika szintjén természetesen nem így vannak a dolgok – tette hozzá sommásan a film zeneszerzője, Haled Mouzanar, aki nemcsak Nadine Labaki alkotótársa, hanem a férje is. A Karamell forgatókönyvének írásakor ismerték meg egymást, ám látván a filmet, felvetődik, a művész házaspár a hétköznapokban is ugyanolyan jól együtt tud működni, mint a közös alkotás idején. – Előbb találkoztunk, később készült el a film. S bár az élet nem olyan, hogy kivághatjuk belőle a rossz jeleneteket, mégis sokkal érdekesebb – ütötte el a kérdés élét Haled Mouzanar.
A Karamell zenei világában dominál a tangó és az új sanzon; a film muzsikája albumon is megjelent. – Amikor találkoztunk, nyilvánvaló volt, hogy ismerjem a rendező zenei ízlését. Nadine nagyon szereti a zenét, otthon mindig fülhallgató van a fülében, és rajong a régi egyiptomi filmekért, amelyekben sok sanzon hallható. Később megkaptam a forgatókönyvet, amely beindította a fantáziám. Nagyon szeretek szöveggel dolgozni. Mint zeneszerző elsősorban szerettem volna megmutatni a mediterrán és a keleti zene összhangját, továbbá a dél-amerikai, görög, nápolyi és szláv zenei világot. Ez a színesség ugyanis jellemző a hazánkra, Libanon színes, kevert ország. Az élet kegyetlen játéka, hogy a békés világot bemutató Karamell forgatásának befejezésekor rakétatámadás érte Bejrútot. Ennek nyomait örökítette meg a World Press Photo múlt évi fődíjasa, Spencer Platt. – Harminc éve is háború volt, mi már háborúban születtünk, s alkalmazkodtunk – mondta Haled Mouzanar. – Egymillió ember otthagyta Libanont, de bármerre is nézünk a térképen, nekünk nincs hova mennünk. De nem is mennénk sehová. Nadine-nal együtt ugyanis azt valljuk, hogy ott kell maradnunk. Mert többet tudunk mondani az ottani dolgokról, ha ott élünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.